Gjest Poirot Skrevet 2. juni 2003 #1 Skrevet 2. juni 2003 Nå er jeg helt oppgitt av en debatt vi har på brylluppssiden. Siden det er litt bortgjemt og saken kan vidreføres til mye tar jeg den videre her. Saken er at mange kvinner skriver takkekort. Når jeg tenker meg om så har jeg vel aldri fått et takkeekort av en mann, enten det gjelder dåp, bryllup, takk for gave til nyfødt el. Kjenner flere som tilogmed skriver julekortenen til sin kjæres besteforeldre fordi mennenesynes det er så kjdelig (Sitat min farmor: nei, se hvor pent Tor har begynt å skrive!) Det vi har diskutert er hvorvidt det er greit at de heller ikke skriver under, i denne forbindelse på bryllupskortene. Jeg synes det er horribelt, med mindre det skyldes en forståelig grunn. Men når argumentene er at "han synes det er så kjedelig", "stakkars, han må få slippe, jeg slipper å gjøre ting i huset", "han har så stygg håndskrift at det passer ikke emd hans signatur", da skjønner jeg ingenting. I mitt hjem ble vi innprentet at det var viktig å takke. Jeg skjønner også at begge står bak kortene, men allikavel, da! Å ikke gidde å skirve navnet sitt når man har fått noe man har brukt lang tid på å plukke ut, og til mange 100 kr. Er jeg virkelig så barnslig som brudedamene vil ha det til fordi jeg mener det er lite voksent å ikke takke selv? Hva er ellers vitsen med å lære barn å takke hvis det ikke skal brukes??? :evil: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=34951
MarianneE Skrevet 2. juni 2003 #2 Skrevet 2. juni 2003 Hmm.....her i huset er det jeg som skriver slikt. Jeg skriver bursdagskort, julekort, konfirmasjonskort. Jeg skrev også bryllups invitasjonene, og takkekortene etterpå. Hvorfor? Tja...det har bare blitt slik! Kanskje jeg da er ettergiven ovenfor ham, men selvcom jeg skriver kortene og skriver under med begge sine navn, så betyr jo ikke det at han ikke er takknemlig for det som er gitt, eller mener mindre med det! Syntes også at det ser mer ryddig ut på kortet med en type håndskrift.... Men, kanskje han så absolutt burde ta sin del av ansvaret der?
maiaa Skrevet 2. juni 2003 #3 Skrevet 2. juni 2003 Her i huset skriver jeg kortene (ellers ville det aldri bli gjort) og så tvinges samboer til skrive under. Synes det blir mer personlig at begge skriver under, jeg.
Barbie Skrevet 2. juni 2003 #4 Skrevet 2. juni 2003 Jeg tar meg alltid av slike ting. Hvorfor? Fordi jeg synes det er greit,og fordi min håndskrift er veldig mye lettere å lese! :-? Barbie
Mrs. B Skrevet 2. juni 2003 #5 Skrevet 2. juni 2003 Som regel skriver jeg, men han skriver alltid under selv. Skulle bare mangle!
Gjest Zalomine Skrevet 2. juni 2003 #6 Skrevet 2. juni 2003 Jeg skriver de fleste korta, men han skriver faktisk noen julekort og sånn selv, til sine besteforeldre, dersom jeg tvinger ham. Uansett skriver han under selv. Vel, noen ganger skriver jeg begge våre navn på et kort. Det gjelder jo selvsagt uansett at det er fra oss begge, uansett hvem som skriver navnet. På takkekort synes jeg han burde signere selv, men på julekort kan jeg godt skrive begge våre navn.
Lula Skrevet 2. juni 2003 #7 Skrevet 2. juni 2003 Vel, hos oss deler vi litt på det. Skal vi i burssdag sammen er det ALTID jeg som skriver kortet. Skal han gi gave uten meg, så skriver han det selv (selvsagt). Julekort er det han som skriver. Jeg signerer Da vi fikk takkekort fra min bror og hans kone etter bryllupet deres var det skrevet av min bror og signert av henne. De valgte å skrive takkekort til "sine egne" gjester på vegne av begge og så signerte den andre. Synes det var en grei ordning.
Molanya Skrevet 2. juni 2003 #8 Skrevet 2. juni 2003 Hadde det vært omvendt, hadde det blitt oppfattet diskriminerende ...
waco Skrevet 2. juni 2003 #9 Skrevet 2. juni 2003 Molanya, ja jeg veit, da hadde staten satt igang masse holdningskampanjer for at kvinner skal skrive kort. Masse plaketer over hele byen med "kvinner kan også skrive kort", man hadde hatt det i pensum i barneskolen, ulike kurser betalt av staten.... Waco Jeg synes det er merkelig at ikke flere av dere jenter ser hvor mye staten egentlig tilrettelegger og hvor flaut det egentlig er....
Molanya Skrevet 2. juni 2003 #10 Skrevet 2. juni 2003 Litt vittig at du faktisk har rett i det, Waco. Huff.
Samsara Skrevet 2. juni 2003 #11 Skrevet 2. juni 2003 Herregud, for en idé, waco! Den var jo direkte god! *maler bannere og trykker noen faksimiler*
*Lillian* Skrevet 2. juni 2003 #12 Skrevet 2. juni 2003 Nå har jo vi aldri skrevet verken takkekort eller invitasjoner til noe "stort" sammen, men ta f.eks. julekort og bursdagskort. Alltid meg som har skrevet. Jeg skriver mye penere enn han, så jeg vil Men julekortene har jeg satt en stopper for. De kortene blir jo skrevet mye mer personlig og sånt. Så til julen 2002 tvang jeg sambo til å skrive på julekortene som var til de i hans slekt! *ond* Sambo hater det, og han vet aldri hva han skal skrive. Jeg måtte tilslutt diktere ham, men skrev, det gjorde han... hehe... Ellers synes jeg det er greit at den med penest skrift skriver, jeg, da... Liker best å få ting som er skrevet med en forståelig skrift jeg også, liksom.. Og min sambo har en veldig typisk "gutteskrift"; løkkeskrift og uleselig! :blunke: Lillian
Amica Skrevet 2. juni 2003 #13 Skrevet 2. juni 2003 Hallo :o ? Ikke skrive under på takkekort? *sjokkert* Det skulle vært meg som prøvde meg med:...for du har så stygg håndskrift... Mannen hadde klikket tror jeg! Forstår ikke at det er mulig. Man er da to om bryllupet og alt det innebærer?
HMSP Skrevet 3. juni 2003 #14 Skrevet 3. juni 2003 Hm, jeg tror da vi deler på det. La oss se: takke kort etter bryllupet - maskinskrevne men underskrevet av begge. Julebrev - maskin, men underskrevet av begge. evt ekstra hilsen fra den som står mottaker nermest. Bursdagskort - avhengig av til hvem det er, men beggge signerer. Jo, jeg tror vi deler godt på det. Det er klart det sparer oss en del at vi har julebrev istedenfor kort, men det er det en helt annen årsak til. Jeg synes det er rart hvis han skulle skrive bursdagskort til min familie eller omvendt. Og at begge signerer synes jeg er helt naturlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå