lillesky Skrevet 15. august 2008 #1 Skrevet 15. august 2008 En bekjent av meg har ei tispe som har innbilt svangerskap to ganger i året, og da går hun rundt med en eller flere "valper" og vil ikke forlate dem. Noen nevnte at det kan hjelpe å ha et kull på tispa, kan det virkelig stemme?? Han ville ikke gi hunden p-sprøyte, for det kan visst gi jurkreft.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2008 #2 Skrevet 15. august 2008 Nei, det "nye" nå er at det ikke hjelper at tispen får valper. Min hund får løpetid og kraftig innbilt svangerskap så og si hver femte måned. Noe som hjelper er å minske litt på formengden og mer mosjon jeg skal sterilisere hunden min etter råd fra flere dyrleger, siden hun nekter å spise og stresser noe enormt under løpetid og innbilt svangerskap. Hun bare griner og stresser døgnet rundt i flere uker.. Sterilisering minsker også faren for jurkreft
lotta80 Skrevet 15. august 2008 #3 Skrevet 15. august 2008 Det å ha gjentatte innbilte svangerskap kan også gi jursvulster. Dyrlegen anbefaler å gi Galastop dråper som stopper det og melka (tror jeg det er). Altså, det er ikke bra for hunden med innbilt svangerskap i følge min dyrlege. Hunden min fikk fjernet livmora (av andre årsaker), og hadde selvfølgelig ikke plager med innbilt svangerskap etterpå. Også slapp jeg løpetida, jippi! Bikkja da selvfølgelig.
Leo Skrevet 15. august 2008 #4 Skrevet 15. august 2008 Det stemmer at p-sprøyter gir økt risiko for kreft (Og så vidt jeg vet har det av den grunn blitt forbudt brukt på store husdyr som f.eks. hest...). Tisper med slike problemer som ikke skal brukes i avl, bør man kanskje vurdere og få kastrert. I hvert fall bør vedkommende snakke med en kompetent veterinær.
Leo Skrevet 16. august 2008 #5 Skrevet 16. august 2008 Sterilisering innebærer kun å hindre passasjen i egglederne og vil ikke hjelpe mot noe annet enn uønsket befruktning. Skal man oppnå atferdsendring må hunden kastreres og livmor og eggstokker fjernes.
Gjest Glør Skrevet 16. august 2008 #6 Skrevet 16. august 2008 Å ha kull på hunden gjør det ofte bare verre, de fleste jeg kjenner som har dette problemet fikk det først etter første kull på hunden. Og å forsøke å kurere problemer er også en svært dårlig grunn for å få kull på en hund, dersom det er den eneste. Dråpene man får hos dyrlegen hjelper på noen, ellers er det kastrering som er alternativet, dersom hunden er sterkt plaget. Innbildt svangerskap er svært stressende for hunden, og gir også økt fare for kreft, så det bør gjøres noe med.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 16. august 2008 #7 Skrevet 16. august 2008 Som det bløe nevnt over her, mindre for og mer trening under løpetida (og evnt. når hun har innbilt svangerskap). I tillegg kan det også hjelpe å ikke la henne ha så mye tepper. Begge mine er også av typen som absolutt skal ha innbilt svangerskap 2 ganger i året, men etter at jeg begynte å gi dem mindre for, mer trening og mindre tepper under løpetida, så har det blitt myye bedre. Hu ene har slutta helt, og den andre har mye kortere "svangerskap" og har sluttet å mase om det (hu får bare melk i puppene og er litt lat, ikke noe mer).
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #8 Skrevet 16. august 2008 I alle andre land er det vanlig å kastrere hunder. Og selv om det i følge loven er ulovlig å kastrere hunder i Norge kan jeg ikke skjønne annet enn at det er god nok grunn for kastrering at hunden får fysiske (bla kreft) og psykiske (stress) plager av å ha gjentatte inbilte svangerskap.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2009 #9 Skrevet 26. juni 2009 Søsteren min sin hund,ble kastrert i går.(fjernet livmor og eggledere) grunnet mye innbilt svangerskap og kreft i en brystvorte.. Etter det har hun bare gått rundt å hylt å hylt konstant! og de har vært til dyrlegen to gang etter det.. De har aldri sett noe lignende... Vi had en nabo da vi var liten som jobber som hundevisker. (snakker med hunder.) Vi ringt henne i dag, og uten at hun vist noe som helst om hva som had skjedd. Begynte hun å prate om stingene som var forstramme. Og at hun var i sjokk, etter fjerning av livmoren. Hun fikk opp bilder av en liten brun valp som hun holdt på å sleiket på og rengjorde. Og hun sa at hun har virkelig lyst på en valp og at hun skjønner ikke hvorfor de har gjort det her mot henne! Så de fikk beskjed om å forklar hvorfor de fjernet livmoren hennes. Helt sykt, og helt utrolig trist!! Hun går rundt å ynker seg og hyler konstant,og hun ser ikke på eierne sine.. Tenk å ha lyst på barn/valp også fjernes hele livmoren. Heltforferdelig.. Håper bare at hun kommer seg etter det her...
Gjest vet Skrevet 29. juni 2009 #10 Skrevet 29. juni 2009 Søsteren min sin hund,ble kastrert i går.(fjernet livmor og eggledere) grunnet mye innbilt svangerskap og kreft i en brystvorte.. Etter det har hun bare gått rundt å hylt å hylt konstant! og de har vært til dyrlegen to gang etter det.. De har aldri sett noe lignende... Vi had en nabo da vi var liten som jobber som hundevisker. (snakker med hunder.) Vi ringt henne i dag, og uten at hun vist noe som helst om hva som had skjedd. Begynte hun å prate om stingene som var forstramme. Og at hun var i sjokk, etter fjerning av livmoren. Hun fikk opp bilder av en liten brun valp som hun holdt på å sleiket på og rengjorde. Og hun sa at hun har virkelig lyst på en valp og at hun skjønner ikke hvorfor de har gjort det her mot henne! Så de fikk beskjed om å forklar hvorfor de fjernet livmoren hennes. Helt sykt, og helt utrolig trist!! Hun går rundt å ynker seg og hyler konstant,og hun ser ikke på eierne sine.. Tenk å ha lyst på barn/valp også fjernes hele livmoren. Heltforferdelig.. Håper bare at hun kommer seg etter det her... mest sannsynlig sitter det igjen noe av eggstokken......hvis det er lenge etter kastreringen. hunder går ikke rundt og har barneønsker /valpeønsker.Tror folk virkelig på sånt her BS?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå