Gå til innhold

igjen... anti-virus program etc.

Anbefalte innlegg

Gjest StoreSky
Skrevet

Har nå Zonealarm (brannmur??) avast! anti virus program, og noe som heter SpyBot for search&destroy av...ehmm virus tror jeg. SpyBot er et program som jeg av og til kjører for å lete etter det som kan ha smuttet gjennom. Får aldri pop-ups, og virker som at det er meget lite/ingen virus på maskinen.

Men alt dette gjør datamaskinen så treeg! Tar år og dager å starte maskinen, alt som krever litt scanning bruker lang tid, internett i seg selv er veldig tregt. Fryktelig irriterende!

Finnes det er allround program så man slipper flere forskjellige programmer?

Hvilken andre antivirus/etc programmer er bra og enkelt å bruke?

(mest mulig automatisk, lett å installere og oppdatere) Jeg er ikke intr i å bruke mye tid på sånt som dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet
AVG er et supert antivirusprogram. Gratis, kjapp, til å stole på, automatiske oppdateringer.

http://free.avg.com/

Absolutt ikke enig i at dette er et kjapt program, i forhold til avast brukte pc'n min mye lenger tid på oppstart med AVG og var generelt tregere. Dessuten er det jo ikke et virusprogram ts spør etter, men et alt-i-ett program.

Har ingen spesielle forslag til deg storesky, annet enn at jeg kjører med Avast og brannmuren i windows. Eneste jeg kjører til enhver tid. I tillegg til dette har jeg også spybot, som jeg kjører innimellom. Hvis maskinen har blitt tregere over tid så er det kanskje ikke programmene det er noe galt med, men rett og slett at du trenger en opprydning for at pc'n skal kjøre raskere igjen!?

Gjest StoreSky
Skrevet

Jeg har kjørt oppryddningsprogrammene, blir jo litt bedre da. Men pleier etter få dager å bli like tregt igjen.

Kanskje det er zonealarm som gjør det tregt? Avinstallere dette og bruke brannmuren som følger med?

Skrevet

Er du sikker at det er disse programmene som gjør at det går tregt?

Har du installert nye gadgets på Vista eller lignende for eksempel? Har du mange programmer gående samtidig i bakgrunn?

Har du sjekket i Task Manager om det er minne som er på grensen og hvilke programmene faktisk spiser opp det meste?

Jeg personlig må kjøpe meg mer minne raskest mulig med Vista nå, det er jo helt katastrofe hvor mye minne Vista spiser opp. tok meg flere minutter å få startet opp maskin akkurat nå og jeg blir så fantastisk irritert. Sidebar er i hvert fall av fra nå framover :-D

Gjest StoreSky
Skrevet

mrs bond! du snakker gresk!

Vista?

Jeg bruker Internet Explorer, hvis det er samme greie.

Ikke lastet ned noe spes, messenger/skype etc er ikke med som "oppstarts program", må starte det selv når maskinen starter.

Task Manager? Hvordan bruke/finne det der....?

Gjest StoreSky
Skrevet

edit: grunnen til at jeg tror det er avast og/eller zonealarm er fordi den jobber og jobber når maskinen startes. Når a'en (avast symbolet) slutter å snurre er maskinen startet.

Gjest StoreSky
Skrevet

Har avinnstallert zonealarm og slått på windows brannmuren istede. Maskinen var litt kjappere å starte, men internett er like/omtrent like tregt.

Kan det være spybot som er med på å gjøre maskinen treg? Den har jo mange oppdateringer etc. Vil det hjelpe å avinnstallere spybot for så installere ny utgave?

Hva med annet internett program (eller hva det heter), ser mange bruker Firefox?

Gjest Infralove
Skrevet (endret)
edit: grunnen til at jeg tror det er avast og/eller zonealarm er fordi den jobber og jobber når maskinen startes. Når a'en (avast symbolet) slutter å snurre er maskinen startet.

Desse programma skal gå heile tida, for å passe på heile tida.

Har du foretatt diskfragmentering eller diskopprydding i det siste?

Du kan gjere det ved å gå til start -> tilbehør -> systemverktøy.

Eg brukar eit program som heiter Tune up utilities for å rydde opp i gammalt rusk. Det er lurt å ha. Gammalt rusk kan gjere dataen din treig.

Eg brukar sjølv avast og hitman pro. Det tar det meste av virus og spyware.

Endret av Infralove
Gjest StoreSky
Skrevet

Som jeg har skrevet over så har jeg tatt diskfragmentering og disk oppryddning.

Tune up utilitys, hva gjør den?

Vet jo at anti-virus programmer skal jobbe hele tiden....

Det jeg mener et at når jeg starter feks datamaskinen, internett, sider med mye "greier" på, så durer og surrer avast/zonealarm noe grønnjævlig. Og når de blir stille (logoen til avast slutter å spinne rundt) er sidene åpnet og klar for bruk.

Gjest Infralove
Skrevet

Las posten min nettopp, og ser at eg kanskje virka litt kort. Og eg fekk ikkje med meg at du allereie hadde rydda disken. Beklager.

Tune up gjer så mangt. Den diskfragmenterer, diskrydder, fragmenterer, kan gjere internett raskare ved å optimalisere innstillingane. Du kan sjekke nøyaktig kva filer som tar opp mest plass, i kva mapper dei ligg. Den kan finne sletta filer, fikse diverse problem. Og man kan skifte ut boot- screenen og logon- screenen. Og litt til.

Eg har avast på den maskina eg bruker minst, så eg veit ikkje heilt kva den snurringa er for noko. Men det er sikkert nokon andre som kan svare på det.

Datamaskina kan og vere treig om du har lite plass igjen på harddisken.

Er det trådlaust internett du har? Deler du det med andre?

Eg reknar med du nettopp har scanna for virus (?).

Eg kjem ikkje på meir akkurat no. Det er enklare å finne ut av slikt når eg ser det direkte. Men eg trur muligens eit program som tune up, eventuelt ccleaner kan hjelpe litt. Eg foretrekkjer tune up, men det har vel ei prøveperiode på ein månad. Etter det må du vente fleire og fleire sekund før programmet startar. Also, når du har hatt det ei veke over prøveperioden på 30 dagar, så må du vente i 3min etter at du har starta programmet, før du kan bruke det. Det var kanskje litt kronglete forklart, men. Kjøper du programmet, slipper du å vente. Ccleaner er gratis. Eg trur ikkje det har så mange funksjoner som tune up, men det gjer vel det viktigaste.

Gjest StoreSky
Skrevet

Har ikke trådløst, deler ikke med flere maskiner.

Etter at zonealarm ble avinstallert (bruker windows brannmur istede) så har det faktisk blitt en god del bedre.

Skal kjøre spybot for sjekk av virus. Men ikke såå lenge siden sist. (den finner jo aldri noe heller da...)

Skal sjekke ut tune up itilities/ccleaner om det kan være noe for meg.

Det er nok meget mulig at selve hardisken er blitt for liten, men bruker ikke spill, laster ikke ned filmer, har endel bilder og bare litt musikk. (pc'en er 2,5 år)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...