Gå til innhold

Hormonspiral

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med hormonspiralen? Etter at jeg fikk den har jeg menstrasjonslignende perioder. Månedlig vondt i magen, premenstruell, men ingen blødning. Trodde disse bivirkningene forsvant jeg... Ellers har jeg lagt på meg en del (uten å ha endret på kosthold og livsstil). Er det vanlig også?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Lille_*
Skrevet
Er det noen her som har erfaring med hormonspiralen? Etter at jeg fikk den har jeg menstrasjonslignende perioder. Månedlig vondt i magen, premenstruell, men ingen blødning. Trodde disse bivirkningene forsvant jeg... Ellers har jeg lagt på meg en del (uten å ha endret på kosthold og livsstil). Er det vanlig også?

Hormonspiral gjør at man får færre eggløsninger og mindre blødninger. Jeg har brukt hormonspiral i mange år, og har ingen blødninger i det hele tatt. Legen sa at jeg var en av de heldige. Tror at jeg hadde noen blødninger i begynnelsen, da. Vektøkningen har nok ikke med hormonspiralen å gjøre. Det er så lite hormoner i den siden den kun skal virke lokalt.

Hadde ei venninne som ikke "tålte" spiralen, det var et eller annet med formen på livmora. Hun måtte ta den ut, for hun hadde mye smerter. Hvis du har brukt den i noen måneder og du fortsatt har problemer kanskje du kunne spørre legen?

Skrevet

Jeg har hatt spiralen i ca 2 år nå. Jeg har ikke store problemer med den, men kjenner den periodevis. Men at jeg har hatt vektøkning av den er det ikke tvil om. De hormonene som den sender ut har etter det jeg har skjønt en viss systemisk effekt på kroppen. Jeg har lagt på meg ved at jeg har fått masse vann i kroppen. Ringene går kun på og av på formiddag og det blir groper i føttene om kvelden... Kjedelig:(

Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral i evigheter - er vel på min tredje nå. Har ikke hatt noen bivirkninger - og er også av de som er så heldige at jeg ikke har blødninger.

Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral i endel år, både før og etter siste graviditet. Fordelen er null mens. Men det er også den eneste fordelen. Min lege sier også at hormonene fra hormonspiralen bare skal virke lokalt, men det tror jeg ikke mye på. Jeg opplever at jeg blir "kjemisk lobotomert" med hormonspiralen. Null sexlyst, labert stemningsleie og faktisk også litt økt hårvekst i ansiktet, festlige greier.....

Etter 3 år med null sexlyst fjernet jeg spiralen og sexlysten er kommet tilbake. Jeg har fått noen skikkelige hormonsvingninger nå slik at jeg føler meg skikkelig depressiv til tider. Så det er tydelig at kroppen sliter med å finne balansen igjen. I tillegg svetter jeg noe enormt. Har pratet med en annen som fjernet spiralen og hun sier at det vil stabilisere seg etter et par mnd.

Min opplevelse med hormonspiralen er at den har virket forsterkende på min høst depresjon, så for de som sliter med det samme så ville jeg ikke anbefalt den. Men for andre kan den sikkert fungere utmerket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...