Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste for en stund siden en artikkel om alenemødre i dagbladet. Du dyre barn i Magasinet

Vi har planer om å sette igang prøvingen neste år en gang. Men før den tid så har jeg tenkt å skaffe meg mest mulig informasjon om hva slags rettigheter jeg og min kjære har. Siden jeg ønsker barn mens jeg er student så liker jeg å være mest mulig forberedt på den økonomiske biten.

Jeg må si jeg får litt hakeslepp av disse mødrene. Mye av de problemene de har havnet i hadde lett vært unngått hvis de hadde søkt etter info i 5 minutter på internett. Selv om vi bor i Norge så er det faktisk ikke sånn alt ALT bare daler ned i fanget ditt uten at du undersøker mulighetene først.

Ei jente i familien fødte nettopp en unge og under et besøk så fant jeg ut at hun ikke var klar over at hun fikk barnetrygd for ungen sin.

Jeg vet ikke med dere andre, men jeg syns det blir litt for ille å skylde på staten når du ikke selv klarer den lille oppgaven å gå inn på NAV for informasjon!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er tildels enig med deg i det du skriver. Det er ikke mye som skal til for å søke litt rundt på nettet, eller ringe til NAV for å finne ut av rettigheter man har. Selv om en graviditet kan komme grusomt fort og overraskende på en, så skulle man tro at når man er "voksen" nok til å bli foreldre (les:ansvarlig for et liv), så klarer man å finne ut om man får penger inn på konto når barnet kommer og man ikke kan jobbe, hva man bør spise av vitaminer etc.

Må innrømme at det første jeg gjorde da jeg hadde funnet mannen og vi var klare for barn var å se hvordan min/ våres økonomiske situasjon ville være fremover og hva jeg kunne gjøre av positive ting for forsteret/ barnet (trene, spise sunt). Det krevde faktisk ikke så mye.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det jeg blir mest sjokkert over er at den første tanken til mange som blir gravide er "Hva har jeg krav på?", "Hvor mye har jeg rett på?" Hvorfor ikke se på "Hva kan jeg gjøre for min økonomiske situasjon", fremfor "Hva kan staten gjøre for min økonomiske situasjon?" :fy_fy:

Skrevet

Tja, det er nå en ting. Hvis man har økonomi til å tenke i de baner. Men for mange som skal ha sitt første barn har vel i første omgang behov for hjelp fremfor å hjelpe staten. Å føde barn er jo bra for landet i det lange løp.

En annen ting er å tro at ting bare skal dale ned i fanget ditt og ETTERPÅ syte til media når det viste seg at det ikke gjorde det. Desverre er det ingen fra NAV eller lånekassen osv som ringer hjem til gravide og forteller alt man kan få av stønader.

Det eneste som kreves er at man selv roter seg inn på en nettside, ringer nav, eller spør noen på KG o.l om hjelp. Hvis man ikke klarer det en gang så mener jeg ærlig talt at man er skyld i situasjonen selv.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Men for mange som skal ha sitt første barn har vel i første omgang behov for hjelp fremfor å hjelpe staten.

Er å forsørge seg selv å hjelpe staten? NEI, det er ikke å hjelpe staten, det er å hjelpe seg selv!

Skrevet

Jeg blir også overrasket over dette, men samtidig så er det ikke alle som syns det er så lett. Det unnskylder dem ikke, det er ikke det jeg sier.

Men selv har jeg gått lengre perioder sykemeldt for depresjon, og DA var det i alle fall ikke enkelt å forholde seg til NAV og alle papirene som datt ned i postkassen min med noe som for meg i den perioden opplevdes som trusler om å miste støtten osv osv.

Det er et forvirrende system, det skulle vært lettere å ringe dem og få klare instrukser om hva man bør gjøre, og kanskje noen tips utenom akkurat det man spør om når man er usikker på hva man har rett på?

Jeg syns nemlig de er dårlig på å informere når man ringer og spør hva man har rett på. De sier ikke alt. ALDRI! De utelukker ting som gjør hverdagen vanskeligere for de som ikke er så sterke....

Så jeg mener at informasjonen ike er lett nok tilgjengelig for de som ikke helt vet hva de skal se etter...

Og helt til slutt så hjelper vi vel staten når vi jobber siden vi betaler skatt......De får inn penger som ikek nødvendigvis blir brukt på oss siden vi ofte er friske og raske..

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Og helt til slutt så hjelper vi vel staten når vi jobber siden vi betaler skatt......De får inn penger som ikek nødvendigvis blir brukt på oss siden vi ofte er friske og raske..

Syntes du sa du hadde gått lange perioder sykemeldt jeg? Dessuten så bruker alle som har barn på skole, barnehage, sfo osv av statens ressurser.

Skrevet

Når jeg leste artikkelen og om den ene av de som akkurat hadde fullført studiet,var det jo ikke planlagt å bli gravid akkurat da hørtes det ut som,og kom som en overraskelse ,og så undersøkte hun hva hun skulle gjøre.Det er jo systemet som er firkantet,ikke de som ikke har undersøkt nok.Så hvis man ikke har hatt fast jobb ett år,selv om man har studert i mange år,hatt mange forskjellige jobber og jobbet kanskje like mye som en i fast jobb så har man ikke rett på så mye står det i artikkelen.Det er masse rare regler,det er ikke alltid man vet hva man kan gjøre i akkurat sin situasjon.

Skrevet

Dame nr 1 fortalte på jobbintervju at hun var gravid. Det er jævlig synd og jeg hater at det er sånn, men arbeidsgivere gir _sjeldent_ jobben til en som er gravid. Hun var naiv og det straffet seg.

Dame nr 2 valgte å avslutte studiene før hun fødte. Per i dag finnes det ingen god ordning for jenter som har termin etter studieslutt. Men det lånekassen anbefaler er at du melder deg opp til et nytt studie og tar perm fra dette. Først da får du fødselspenger fra lånekassen.

Jeg er enig i at det er firkantet, og jeg vil gjerne at reglene skal være bedre tilrettelagt for gravide. Men per i dag så er det ikke sånn, og da må man faktisk bare ta konsekvensen av det å gjøre det beste ut av det. Om det så må til å ta litt ansvar selv.

Stjernedryss: Joda, god ide. Har du noen forslag til hvordan man kan forsørge seg selv som gravid eller etter endt fødsel ? Sikkert mange som har havna i den fella som trenger dine råd.

Skrevet
De får inn penger som ikek nødvendigvis blir brukt på oss siden vi ofte er friske og raske..

Og ikke bruker du veier eller kollektivtransport? Aldri vært i teater eller på konsert? Aldri vært hos legen eller fått medisiner? Det er bare noe av det staten er med på å betale, så ikke bare det vi får direkte tilbake i penger blir brukt på oss.

Men det er en helt annen diskusjon, beklager avsporingen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...