Gå til innhold

Barnehagestart og utetøy til jente på 10 måneder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi starter i barnehagen denne høsten og nå lurer jeg på hva vi må ha av uteklær og hva som er best under. Hva er best for disse aller minste i barnehagen? Det blir jo til at de sitter på rompa hele tiden når de ikke går og mye virker stort og klumpete. Hva har dere erfarne barnehageracere brukt? Hele ulldresser under uteklærne, eller todelt? Og hva med fleece som "alle" bruker.

Må innrømme at jeg synes vinteren i fjor var enklere da hun kun skulle ligge i vogna inne i dunposen :) En ting til klesmerke er jeg ikke ute etter, mer hva dere synes har fungert best i forhold til funksjonalitet generelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår begynte i mars og krabbet på den tiden. Vi var veldig fornøyd med "sokker" i regnstoff til utebruk i vått vær. Støvler og sko blir lettere hengende på slep/våte. I fint ær hadde han rett og slett på seg tykke ullsokker ute.

Skrevet

Disse "sokkene" er det noe tilsvarende slike regnvotter? Og hvilke butikker har de i så fall?

Skrevet
Disse "sokkene" er det noe tilsvarende slike regnvotter?

Ja. Reima har, men de vi kjøpte satt mye bedre på foten pga en strikk rundt ankelen. Ble kjøpt i en butikk som solgte name it.

Skrevet

Takker og bukker for tips. Da skal jeg sjekke ut "sokkene" i morgen :)

Andre som har gjort seg noen erfaringer de ønsker å dele med en grønnskolling i barnehageverdenen?

Skrevet
Ja. Reima har, men de vi kjøpte satt mye bedre på foten pga en strikk rundt ankelen. Ble kjøpt i en butikk som solgte name it.

Eg og har kjøpt slike regnsokker te H*n med strikk rundt ankelen. dei kjøpte eg på cubus:D

Skrevet

Da skal Cubus også få et besøk :)

Flere?

Skrevet

Helt enig i at regnsokker er en god ide. Når det ikke er vått finnes det forskjellige typer utesokker også. HM har noen som ser fine ut nå.

Tynn utedress er lurt, både fordi de små lettere kan bevege seg i dem, og fordi det er lettere å regulere temperaturen (og fordi de tørker fortere). Ville personlig gått for ull under dressen, hel eller todelt spiller ikke så stor rolle (så lenge buksa er høy nok i livet). En annen ting jeg ser mange småbarnsforeldre ikke tenker på er votter, og sender med ungene digre boblevotter. For det første bruker vi en halvtime på å kle dem på (litt masete når det er mange små), også klarer ikke ungene å bruke hendene i det hele tatt. Ullvotter synes jeg fungerer best, evt noen jeg tror selges på bla cubus som er ganske små og har borrelåsåpning over selve hånden, om du forstår? Om det regner er regnvotter lurt.

Ellers ville jeg husket å ta med nok sokke- og vottepar!

(om du har mulighet er det forresten også fint å ha med et ull(eller fleece-)sett til soving og ett til utelek, i tilfelle ungen skulle bli våt) :)

Lykke til!

Skrevet

Om du kjøper dress anbefaler jeg en med skikkelig regnlapp i rompa siden de sitter oppi ting hele dagen de er ute. Ellers syns jeg ikke det er noen dum ide å ha et par sko der heller til tross for alle disse sokkene. I og med at jenten din begynner å nærme seg gå-alder kan hun nok ha lyst til å opp å gå, og da kan det være greit med noen sko som hun kan prøve litt i.

Lue MED knyting er også det beste. Og gjerne en tykk og en tynn lue for forskjellig vær....

Skrevet

finlandshette luer er lurt. Da får du også dekket halsen litt

Skrevet
Lue MED knyting er også det beste. Og gjerne en tykk og en tynn lue for forskjellig vær....

mange barnehager som ikke tillater luer med knyting, pga faren for kveling... barnet klatrer, krabber osv og setter fast snoren...

Ville heller satset på finlandshette luer....

Skrevet

Vår knert startet i barnehage forrige uke, det var en stor omveltning for oss alle. Han er 11 mnd og går heller ikke. Vi kjøpte sko, støvler og utedress, men jeg tror jammen jeg skal innom Cubus på mandag å kjøpe disse sokkene som nevnes her. Støvler er helt håpløst for han, de ramler bare av når han kravler rundt. Skoene fungerer ok, de sitter iallfall på når han krabber.

Stjeler tråden litt, og sier takk for gode tips jeg også:)

Gjest MrsC-ii
Skrevet

Takk folkens for mange gode tips. Det er mye man skal tenke på slik at jenta får det best mulig i barnehagen og i all slags vær. Det finnes jo ikke dårlig vær, bare dårlige klær (eller mor som er dårlig på å kle på :)).

Skrevet

Jeg har fått tips av min førskolellærerbror (eller kanskje heller streng beskjed) om å bruke stilongs framfor strømpebukse. Dersom man blir våt på beina, så slipper man fullt skift.

Da vår lille startet i barnehagen da han var 10 måneder i fjor, gikk det meste av utetiden med til soving. Når det er veldig kaldt er de ikke lenge ut, men viktig at de har klær som ikke blir gjennomvåte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...