Gjest Snart 42 Skrevet 15. august 2008 #1 Skrevet 15. august 2008 Jeg har åpnet sparekonto i Glitnir og har fått papirer av banken for signering og retur. Jeg har allerede disposisjonsrett/nettbanktilgang i denne banken på en konto registrert på en bedrift. Jeg er derfor litt i tvil mht. signering på den delen som heter "Avtale om elektronisk regningsbetaling. Forbruker. Del E av kontoavtalen". Det står at det er spesielle regler for kontoer som eies av andre og som kontohaver har fått fullmakt til å disponere. Under "underskrifter" skal jeg (kontohaver!) skrive under og nedenfor står skal kontoeier signere i et felt hvor det står "Fullmakt fra en tredjemann om at hans konto skal kunne disponeres av kontohaver ved nettbank". Det står videre: "Jeg/vi gir herved kontohaver fullmakt til å disponere min konto i tilknytning til denne avtale om disponering av konto ved nettbank mv., og på de vilkår som gjelder for tjenesten. Fullmakten gjelder inntil jeg gir skriftlig melding til banken om at den skal opphøre". Hvorfor må jeg innhente leder (kontoeiers) signatur på dette nå når jeg allerede disponerer kontoen der fra før?? Og må jeg sende inn kopi av legitimasjon fra han? (det står legitimasjonskontroll, type leg. etc. i feltet ved siden av signaturfeltet) Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?
Alison Skrevet 15. august 2008 #2 Skrevet 15. august 2008 Jeg er litt utsikker på hva du mener her. Den sparekontoen du har åpnet, er den på deg personlig eller på bedriften som du allerede disponerer en annen konto på? Er det en sparekonto registrert på bedriften må alle disponenter skrive under. Selv om det bare er du som disponerer, må det skjemaet du referer til fylles ut for at du skal kunne benytte deg av kontoen i nettbanken. Du sier at du har både disposisjonsrett og nettbanktilgang på en konto fra før. Det jeg lurer på da er om du kun har innsynsrett på kontoen i nettbanken eller kan du også overføre/betale regninger fra kontoen i nettbanken? Hvis du kun har innsynsrett, må du fylle ut det skjemaet du referer til for å få full tilgang til kontoen i nettbanken. Er det en sparekonto på deg personlig, skal det ikke være nødvendig å fylle ut det aktuelle skjemaet.
Gjest Snart 42 Skrevet 15. august 2008 #3 Skrevet 15. august 2008 Sparekontoen er på meg privat. Bedriftskontoen har jeg allerede full tilgang til, benytter nettbank til transaksjoner etc. på helt vanlig måte (kontoen ble opprettet den gang banken het BN-bank, men det skulle vel ikke ha noen betydning vil jeg tro). Og jeg har samme oppfatning som deg - skjønte ikke hvorfor jeg skulle behøve å fylle ut/få signatur på denne siden jeg allerede har disposisjonsrett for denne kontoen (bedrift) tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå