Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 15. august 2008 #1 Skrevet 15. august 2008 Hvor finner jeg oversikt over de billigste strømleverandørene på nettet?
Østlandet Skrevet 15. august 2008 #2 Skrevet 15. august 2008 Hvor finner jeg oversikt over de billigste strømleverandørene på nettet? http://www.konkurransetilsynet.no/portal/p...;_schema=PORTAL Se "kraftpriser" øverst på siden. Og om jeg kan anbefale det..... Velg spot/markedspris. Absolutt billigst over tid. og da er det heller ikke så stor forskjell i pris på leverandørene.
Mamma1 Skrevet 16. august 2008 #3 Skrevet 16. august 2008 Det lønner seg ikke å velge en levrandør og ett abbonnement og beholde det hele tiden. Vi har hatt spotpris helt til nå, og nå var variabel kraftpris veldig mye billigere, så man må inn og sjekke med jevne mellomrom. Man skal ikke ha samme levrandør over tid, verken når det gjelder strøm, forsikringer eller lån, ikke om man er ute etter å spare penger i alle fall.
Østlandet Skrevet 16. august 2008 #4 Skrevet 16. august 2008 Jeg er enig i at i deler av året, er variabel pris noe billigere. Men orker man stresset med å følge med et par ganger pr uke og bytte 3-5 ganger pr år på grunn av dette da. Bare for kanskje å spare minimalt om man er en husstand med et gjennomsnittforbruk på kanskje 18.000 KWH/år? (kilowattimer) Jeg har sett på strømprisene over tid og det viser seg at selskapene er snare til å sette opp den variable prisen, om prisene er stigende. Samtidig, så holder de igjen prisen lenge, om den synker. Resultatet er at over tid, så er markedskraft/spot, uten tvil billigst. Dessuten, så må man ikke (bare) se på de daglige spotberegninger, når man tenker spotpris. Man må også se disse litt over tid. Og hvordan de beregnes. Her er en forklaring over beregning av spot (for spesielt interesserte): "Forbruket til den enkelte kunde fordeles etter en såkalt forbruksprofil, eller JIP - justert innmatingsprofil. All kraft som mates inn i distributions nettet, måles hver time. Fra dette trekkes det forbruk som måles hver time hos store kunder (forbruk over 100 000 kWh årlig). Tilbake står da summen av alt forbruk hos alle små kunder. Med dette som basis kan det beregnes hva summen av alle småkunders forbruk hver dag utgjør i prosent av samlet årsforbruk for de samme kundene. Vi går ut fra at alle bruker strøm på samme måte, og da kan vi også beregne den enkelte kundes forbruk hver dag." Men ellers, så ser man kort fortalt, at om man bruker et regneark og gjør beregninger ang dette, så er marked/spotkontrakter billigst for de fleste. Og til dels MYE billigere. Jeg har gjort beregninger over de 2 siste år og de 5 siste år og resultatet er entydig. Men helt greit. Om man gidder til stadighet å følge med og bytte ofte, så kan variabel lønne seg. Men da forutsetter det, at man også klarer å lese de forskjellige selskapers måte å beregne strømprisen på. Her kan man bli litt lurt. I spotprissegmentet er forskjellene veldig små på selskapene. Påslaget /det man betaler i tillegg til spotprisen, varierer for de beste mellom 0,75 øre og 3,5 øre pr kwh. 1 øre betyr kr 180 pr år ved 18000 kwh. Om noen lurer. Ja. Jeg jobber i kraftmarkedet. Men ikke i dette området med kjøp/salg av kraft.
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 16. august 2008 #5 Skrevet 16. august 2008 Hvor lett er det å bytte strømleverandør hver uke eller en gang i mnd? Hvis en bytter veldig ofte, blir det ikke til at det hoper seg opp med regninger og papirer fra flere leverandører i kassen. Plutselig må en betale tre leverandører på en gang?
Ecolia Skrevet 17. august 2008 #6 Skrevet 17. august 2008 Det er veldig vanlig med enten oppsigelsestid, eller bindingstid. Det beste er om du har avtale med en leverandør som ikke har lang oppsigelsestid, f. eks rundt 2-3 mnd er normalt. Når du da velger å bytte leverandør løses dette mellom selskapene på en ryddig måte som gjør at du ikke blir sittende med masse forskjellige regninger eller betaler alt for mye Vil også anbefale spotpris/markedskraft/innkjøpspris. Eks. på veldig enkel avtale er jo Fjordkraft sin, der du har en månedspris på 49,- og så deretter får du strømmen til innkjøpspris (nei, jobber ikke for dem, men har bra erfaring derfra). Vitel har jo reklamert med at de er billigst i år og blabla på radioen, men det er vel ikke heeelt sant. Ja, de har en veldig lav månedspris. MEN de har fakturagebyr på 31,- samt forskuddsbetaling, så da blir det samme månedsprisen som Fjordkraft uansett Hafslund har også til innkjøpspris, men der er månedprisen litt mer (75,-). Det er noen som syns det er verdt å betale 75,- istedet for 49,- hvis de bor i et område med Hafslund på nettleien, for da kan de få alt på en faktura.. så det er litt etter hva man liker selv også.
Mamma1 Skrevet 18. august 2008 #7 Skrevet 18. august 2008 (endret) Vil også anbefale Gudbrandsdal Energi, de har vært billigst veldig lenge, og er alltid blant de billigste. Spotprisen der er uten månedsavgift. Heller ingen bindingstid. Dersom du skal skifte, tar du bare kontakt med den nye leverandøren du vil bruke, så ordner de resten, veldig greit. Dersom du ikke har bindingstid, noe som er greit å forsikre sog om at man ikke får ved evt ny leverandør så bruker de (i hvert fall Gudbrandsdal Energi) ca 10 dager på å bytte. Link: http://www.ge.no/CMS/cms.nsf/pages/start?open&qnfl=none Endret 18. august 2008 av Mamma1
Cyphera Skrevet 3. august 2010 #8 Skrevet 3. august 2010 (endret) Jeg anbefaler Skandiakraft. De har alltid hatt lave priser og det er fryktelig lett å bytte strømleverandør over internett. Kan jo fort ta mye tid om man hele tiden skal følge med på hvem som er billigst og bytte hele tiden (tid er jo penger, ikke sant?), så like så greit å velge noen som stort sett hele tiden er blant de topp 5 billigeste. Sjeldent det har stor betydning på lommeboka på de som sloss om topp-plasseringen. Endret 3. august 2010 av Cyphera
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå