Gjest Gjest Skrevet 15. august 2008 #1 Skrevet 15. august 2008 Jeg har begynt å svømme 40 minutter en gang i uka, og lurer litt på hvilke muskler jeg bruker? Jeg kan bare brystsvømming, crawl har jeg koordinasjon til. Bryst og armer selvfølgelig, men er triceps, biceps eller begge? Man bruker vel litt i underarmene også? Er det noe effektivt for magemusklene også? Låra, baken? Evt hvilke andre muskler brukes? Jeg skal også gå en lang tur med staver en gang i uken, og styrketrening hjemme en gang i uken. Hva slags styrkeøvelser bør jeg trene med tanke på svømmingen og en variert trening? Bør jeg kanskje fokusere på ryggen? Takker på forhånd på de svar som måtte komme
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #3 Skrevet 16. august 2008 Det er knapt en muskel som ikke brukes når en svømmer. Svømming er ingen muskelbyggende eller i særlig grad styrkende aktivitet, men veldig god utholdenhetstrening.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #4 Skrevet 16. august 2008 Det er knapt en muskel som ikke brukes når en svømmer. Svømming er ingen muskelbyggende eller i særlig grad styrkende aktivitet, men veldig god utholdenhetstrening. Takk for svar. Så det er ikke muskelbyggende nei, men har det noe effekt på fettforbrenningen da?
Kitty_katt Skrevet 16. august 2008 #5 Skrevet 16. august 2008 Ja det har det:) Jeg svømte 2-3 ganger i uka før, og følte det var god trening. Fordelen med svømming er at du blir ikke så sliten, eller svetter på samme måte som f.eks løping eller andre kondisjonsaktiviteter. Men da må du svømme ordentlig, og ikke bare ligge og flyte for å få ordentlig treningseffekt;)
Gjest ts Skrevet 16. august 2008 #6 Skrevet 16. august 2008 Ja, jeg svømmer kontinuerlig i 40 min, teller lengder og alt
Gjest TS Skrevet 16. august 2008 #8 Skrevet 16. august 2008 Jeg vet ikke helt hvor langt det er fra den ene enden til den andre, men det blir nok ikke så langt som 1000 m på 40 min.
Gjest fragment Skrevet 16. august 2008 #9 Skrevet 16. august 2008 25-metersbasseng er det vanligste. 1000 meter tilsvarer da 40 lengder. Jeg svømmer alltid 1000 meter (eller mer), og synes det er passelig. Varierer mellom kråling og bryst, og er relativt sliten etterpå de gangene jeg kråler endel. Tungt, men gøy trening!
Gjest ts Skrevet 16. august 2008 #10 Skrevet 16. august 2008 Ja, hvis bassenget er 25 meter langt, så svømmer jeg faktisk akkurat 1000 meter. Jeg klarer ikke kråling jeg da, så det blir brystsvømming på meg. Men gøy er det, og jeg blir sliten på en god måte
Sans Skrevet 20. august 2008 #11 Skrevet 20. august 2008 Svømming er i tillegg veldig godt for ledd og smidighet. Jeg er tidligere svømmer, sluttet for snart 10 år siden - og det er først nå jeg er i stand til å tøye skuldrene slik alle andre tøyer dem. Jeg har rett og slett vært for myk for vanlige tøyeøvelser. Hvis du lærer deg crawl, får du en rotasjon i ryggen som vil trene de skrå magemusklene på en god måte. Dette vil gi bedre holdning etterhvert. Svømming bygger kanskje ikke muskler så lett, men tro meg - du blir sterk. Du blir sterk, smidig og utholdende. Og det sliter ikke litt på kroppen en gang
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2008 #12 Skrevet 21. august 2008 Svømming er i tillegg veldig godt for ledd og smidighet. Jeg er tidligere svømmer, sluttet for snart 10 år siden - og det er først nå jeg er i stand til å tøye skuldrene slik alle andre tøyer dem. Jeg har rett og slett vært for myk for vanlige tøyeøvelser. Hvis du lærer deg crawl, får du en rotasjon i ryggen som vil trene de skrå magemusklene på en god måte. Dette vil gi bedre holdning etterhvert. Svømming bygger kanskje ikke muskler så lett, men tro meg - du blir sterk. Du blir sterk, smidig og utholdende. Og det sliter ikke litt på kroppen en gang Takk skal du ha Dette er et dumt spørsmål å spørre om på et nettforum, men hvordan lærer man seg crawl? Jeg er så ukoordinert så jeg "glemmer" enten armene eller bena, og jeg tror ikke jeg beveger bena riktig heller.
Gjest fragment Skrevet 21. august 2008 #13 Skrevet 21. august 2008 (endret) Dette hjelper vel neppe deg, men etter å ha jobbet et år som badevakt (som selvsagt innebærer at man ser på dem som svømmer) lærte jeg meg crawl "i hodet". Så bare bestemte jeg meg for å prøve det i praksis, og det gikk relativt greit første gangen. Men jeg har forbedret meg mye på et par måneder, og har naturligvis langt igjen før jeg kan det skikkelig. Du kan forresten sjekke ut "Svømmeskolen" (?) på Dagbladet.no. Det var slik jeg lærte meg raske vendinger under brystsvømming. Endret 21. august 2008 av fragment
Gjest ts Skrevet 21. august 2008 #14 Skrevet 21. august 2008 Dette hjelper vel neppe deg, men etter å ha jobbet et år som badevakt (som selvsagt innebærer at man ser på dem som svømmer) lærte jeg meg crawl "i hodet". Så bare bestemte jeg meg for å prøve det i praksis, og det gikk relativt greit første gangen. Men jeg har forbedret meg mye på et par måneder, og har naturligvis langt igjen før jeg kan det skikkelig. Du kan forresten sjekke ut "Svømmeskolen" (?) på Dagbladet.no. Det var slik jeg lærte meg raske vendinger under brystsvømming. Takk for tips Jeg jobber jo ikke som badevakt, men det er jo flere som svømmer i det bassenget som er beregnet på oss som faktisk svømmer og ikke bare bader, så jeg kan jo studere dem litt Og skal absolutt ta en titt på "svømmeskolen"
PoisonIvy Skrevet 21. august 2008 #15 Skrevet 21. august 2008 Hvor svømmer dere? Jeg er tidligere svømmer, sluttet for 15 år siden. Men nå har jeg lyst å begynne igjen. Er jo så bra trening. Men syns det finnes så dårlig tilbud til de som vil "mosjonssvømme".....
Gjest ts Skrevet 21. august 2008 #16 Skrevet 21. august 2008 Hvor svømmer dere? Jeg er tidligere svømmer, sluttet for 15 år siden. Men nå har jeg lyst å begynne igjen. Er jo så bra trening. Men syns det finnes så dårlig tilbud til de som vil "mosjonssvømme"..... Jeg svømmer på Østfoldbadet i Askim. Der er det avsatt en lengde i det store bassenget til de som vil svømme fram og tilbake. Det er jo noen få barn og andre badere som krysser over, leker eller står litt i veien, men med litt godvilje så går det helt fint.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. juni 2009 #17 Skrevet 2. juni 2009 Takk for svar. Så det er ikke muskelbyggende nei, men har det noe effekt på fettforbrenningen da? jo, det er muskelbyggende! Svømming trener absolutt hele kroppen. Den mest effektive fettforbrenningen er å svømme med en puls på rundt 140 til 160. Hvis man står lenge, eller flyter og ikke trener hardt nok, vil man legge på seg. Kaldt vann gjør så kroppen legger på seg. Det er derfor svømmere ikke alltid har de definerte musklene som foreksempel friidrettsutøvere. Svømmere har mer underhudsfett fordi de oppholder seg over lang tid i avkjølt vann.
momo Skrevet 2. juni 2009 #18 Skrevet 2. juni 2009 Jeg svømmer 1000-1500 m to dager i uka. Synes det er utrolig deilig trening. Jeg svømmer og bare brystsvømming, bruker ca 35 min på 1000 m. Jeg kjenner det ihvertfall i hele kroppen etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå