Gå til innhold

Mat

Gjest Gjest_Juni_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Juni_*
Skrevet

Hei :)

Jeg er 18 år å bor på hybel. Er så mat lei av den ferdigmaten jeg bruker å kjøp på butikken.

Noen som har forslag til sunn å billig mat for 1 persjon. Er så kjedelig å lage mat til meg selv, da blir det nuddler å ferdig findus eller lignede. Vill prøve noe nytt jeg, noe spennede :D

Vær så snill å ha noen forslag a ? :) Da blir jeg glad :D

Skrevet

Du kan lage akkurat samme mat som du er vant til å spise hjemmefra. Bare lag mindre porsjoner, eller frys ned om du har tilgang til fryseboks. Evt ha restene til lunsj dagen derpå. Jeg bor også alene, og jeg spiser aldri ferdigmat.

Se på sider som dinmat.no, matprat.no, osv. Der kan du velge å se oppskriftene beregnet til 1 porsjon, de har også faner merket "singel", og "lite tid" om det er viktig for deg.

Gjest hyggelig
Skrevet

Da jeg bodde på hybel pleide jeg å lage wraps med tunfisk. Det går kjempefort, og du slipper å steke/koke noe, og sparer dermed oppvask:)

Salsa eller kremost er godt som "saus".

Wok går jo også veldig fort å lage. Bare del opp en frossenpakke med wokgrønnsaker i 3 eller 4 (spørs hvor storspist du er!) så har du klar i fryser'n. Ha også porsjonspakket kyllingfilet eller laksefilet tilgjengelig, og vips har du en god,rask og sunn middag. Ris kan du koke i større mengder å fryse i flate porsjonspakninger, så slipper du å styre med det hver gang.

Skrevet

3-4 porsjoner utav 1 wok pakke?? Jeg er alene, og må ha halve, da blir jeg sånn passe mett..

Skrevet

Omeletter er veldig greit, billig og sunt - da kan du bruke opp rester av f eks kylling, pølse eller annet kjøtt, eller ha i en boks tunfisk (i vann, hell av vannet selvsagt) og grønnsaker etter smak. Server med salat og godt brød.

Fullkornpasta er sunnere enn nudler og kan varieres mye, med tomat- eller fløtesaus eller pesto av et eller annet slag. Tilbehør etter smak og økonomi.

Supper - hjemmelagd suppe er kjempegodt og sunt. Fiskesuppe, tomatsuppe, tradisjonell grønnsakssuppe, løk- og purresuppe etc. Du kan fint bruke buljongterninger til krafta om du ikke har tilgang på stor fryser (da ville jeg kokt og fryst kraft). Orker ikke komme med oppskrifter her, men du finner mye om du søker på google.

Frossen laksefilet er greit, smaker ikke ille til å være frossenfisk og du kan ta én eller to fileter av gangen. Kan stekes, skjæres opp og wokes (med f eks kål og gulrøtter), foliebakes og serveres med poteter, ris og gode grønnsaker.

Jeg spiste også mye salater av tunfisk eller kylling da jeg var student. Ha i egg så det blir mer mettende. Salat med røkelaks eller spekemat er også veldig godt.

Skrevet
3-4 porsjoner utav 1 wok pakke?? Jeg er alene, og må ha halve, da blir jeg sånn passe mett..

Samme her. Jeg har en pakke til 2 middager.

Laksefilet som er frosset enkeltvis er grei "alenemat", stek en eller to, alt etter hvor sulten du er. Kan spises med poteter, ris, pasta, grønnsaker, bare fantasien som setter grenser.

En svinekotelett koster ikke all verden og er også lett å variere. Kan stekes med sjampinjong og så kan panna kokes ut med litt fløte og soyasaus. Brun ris og grønnsaker ved siden av, så har du et greit måltid.

Gjest hyggelig
Skrevet

Hehe, ok da, så er nok 3-4 porsjoner å ta litt i. Grunnen til at jeg anslo 3-4 porsjoner er at jeg og sambo bruker en pose til et måltid og vi spiser ganske mye.. Men samme det, poenget mitt var at wokgrønnsaker er sunt og raskt :)

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg har spist alene i dag, og da valgte jeg som jeg ofte gjør fersk fisk. Hvis du kjøper fisk i fiskedisk, får du akkurat så mye eller lite fiskefilet du vil. Det er gjort på 5 min eller så å steke fersk fisk i pannen.

Som tilbehør kan du ha hva som helst av ris/pasta/grønnsaker - bare fantasien setter grenser. En enkel variant er det jeg hadde i dag, nemlig grønnsaker og noen små, gode poteter i form i ovnen. Varm ovnen til 200 g. Bland sammen de grønnsakene du liker med olivenolje, salt, pepper og gjerne hvitløk og urtekrydder, om du har. Feks poteter i båter, paprika, gulrøtter, squash, selleri, cherrytomater, rødløk... osvosv. Skvis også over litt sitron om du har. Stek til alt er mørt og litt gyllent (noe vil bli fortere stekt og litt brunere, men det gjør ingenting), ca. 30 min. Så har du dette sammen med fisken og en ekstra sitronbåt til å skvise over.

Samme type tilbehør kan brukes til en stekt kyllingfilet (den andre fileten i pakken kan du feks bruke i en grønn salat med avokado og valnøtter, en wok med grønnsaker og nudler eller i en suppe dagen etter), en nakkekotelett, en lammekotelett eller en biff! :)

Skrevet

Pitabrød med f.eks kyllingbiter oppi + salat agurk osv av det du måtte like. Lag f.eks hvitløksdressing eller tatziki og ha oppi. Går veldig kjapt og er veldig godt.

Fiskekaker med poteter og grønnsaker i enten brun eller karrisaus.

Grønnsakssuppe er jo veldig godt om du bruker litt buljongkraft og så kan du jo f.eks hive noen pølsebiter oppi.

Ulike former slik at du har restemat til neste dag. F.eks lasagne, kylling-og grønnsaksform med ost oppå.

Wok er jo utrolig lett å lage. Selv bruker jeg aldri frossen wokgrønnsaker for de synes jeg er fæle. Bruker da det jeg har av grønnsaker i kjøleskapet som brokkoli, babymais, fersk sopp, løk, paprika osv.

pannekaker er jo veldig enkelt og greit å lage når man er en.

Pizza som en kan fryse ned om man lager for mye, eller sånn at man har lunsj for et par dager. Er jo greit å ha med seg dette på skolen. Kantiner har ofte mikro om en ønsker å varme det litt.

Laks i folie er jo veldig greit og sunt å lage.

Eller som nevnt tidligere så er det jo lett å gå i fiskedisken og få akkurat så mye en trenger til en middag.

Ikke la det at du er alene og bor på hybel stoppe deg i matveien! Bor selv slik og for meg er det høydepunktet på dagen å lage meg middag og så kose meg med å spise. Men kanskje jeg er litt ekstrem på det at jeg er nødt til å lage meg varm middag hver dag?!

Skrevet
Bor selv slik og for meg er det høydepunktet på dagen å lage meg middag og så kose meg med å spise. Men kanskje jeg er litt ekstrem på det at jeg er nødt til å lage meg varm middag hver dag?!

Uten middag blir jeg grumpy :fnise::spise:

Jeg lager samme middag om det er til meg, eller til meg OG samboer...bare i mindre porsjoner.

Syns forøvrig at tipsene over var gode!

Skrevet

Da jeg bodde på hybel lagde jeg ofte karbonadesmørbrød med løk, og kanskje speilegg i tillegg.

Da fikk jeg i meg et varmt måltid som var raskt og enkelt å lage, og i tillegg fikk jeg spist opp brødet som ofte ble liggende for lenge.

Skrevet

Torsk i folie med gulrøtter, purre, sitronpepper, salt og en liten kladd smør.

Kyllingbryst i folie med eplemost, sopp, krydder og en liten kladd smør.

Svinekotelett med saus (0,5-1 dl eplemost, 0,5-1 dl fløte, 1 ts sennep), grønnsaker og potet.

Skrevet

Hallo

Det finnes faktisk en helt fantastisk siden på nett som har en masse oppskrifter på middag for en: http://middagforen.no/

Der finner du sikkert en masse gode forslag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...