Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

mannen min og jeg har vært prøvere siden april, men jeg har hele tiden bekymra meg for at jeg bør gå ned litt i vekt og trene opp kondisen og styrke litt før jeg forhåpentligvis skal gjennom en fødsel. Vi har hatt en mnd "pause" nå hvor jeg trener kondisen litt.

Jeg er ganske bra overvektig. Har alltid hatt god kondis, men har vært syk og dermed forhindra fra å trene ett par år.

Hva er deres tanker rundt dette med vekt og graviditet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er statistisk vanskeligere å bli gravid om en er vesentlig overvektig. Dessuten er jo overvekt noen ganger et symptom på at man ikke er i god form, og kanskje vil få en tyngre graviditet og større problemer med å hente seg inn etter fødsel. Mulig det er større risiko for svangerskapsdiabetes også, men det vet jeg ikke. Jeg synes det er en god idé av deg å trene, og mener absolutt ikke at man trenger å oppnå "modellkropp" før man bør sette i gang og lage barn - du vil jo uansett merke positiv effekt av treningen og vanene. Noe trening kan du fortsette med som gravid også :)

Skrevet

Mange har jo dessverre pco/pcos pga. overvekt også. Generelt så er det er jo stort sett bare helsefordeler med å gå ned litt i vekt om en er overvektig, men en skal jo trives og leve sunt!

Gjest StoreSky
Skrevet

Samme sa gynekologen jeg var hos på onsdag. Overvekt kan gjøre det generelt vanskelig å bli gravid. Han gav en forklaring, men jeg forsto ingenting. :ler:

Så hvis man klarer å gå ned så er det bare fordel på alle fronter. Men lettere sagt enn gjort... :sjenert:

Skrevet

I tillegg til medisinar så gjekk eg ned 3 kg, og det var nok til at spira satt hos meg. Det skal ikkje så mykje vektreduksjon til.

Ynskjer deg lukka til med vekta og barneynskje. :klemmer:

Skrevet

Takk for gode svar! :)

Det er ikke så lett dette her når vi så gjerne vil ha unge helst i morgen! Men det er vel vinn-vinn på å trene litt først!

Men hva er pco/pcos, egentlig? prøvde å google det, men fant ikke noe konkret svar...

Gjest AnneBerit
Skrevet

Selv er jeg 159,5cm høy og veier mellom 65 og 70 kg. jeg skal nå begynne å trene to dager i uka. eller det heter vell å gjennoppta treninga.. hatt en "pause" på omtrent et år nå. trener tae kwon do og skal også ha en bønsj med 5-7 åringer hver onsdag. men tilbake til vekt.. når man er 159,5 cm. er det da mye å veie mellom 65 og 70 kilo?

Skrevet

Sett ut i fra BMI så er det litt høyt. Faktisk nok til at det regnes som lett overvekt. Hadde du vært veltrent, og hatt mye muskler, hadde saken stil seg annerledes.

Jeg har selv vært 68 kilo og er 160cm høy. Man kan si at jeg var litt blubbete. :rodme:

Skrevet

Uff, da, dersom BMI taler rett, da tror jeg jeg også er lett overvektig - men det føles egentlig ikke sånn. Jeg har jo runde former, men er i ganske god form, spiser sunt (er vegetarianer) og trener nokså regelmessig. Jeg har vært både for tykk og for tynn, men nå føler jeg at jeg er passe.

Ellers så er det ikke bra for fertiliteten å være for tykk eller for tynn. Som med omtrent alt annet her i livet, så er midt i mellom det beste. Spis sunt og vær aktiv, da merker du nok resultater snart.

Skrevet

Lett overvekt tror jeg ikke utgjør noen stor faktor i negativ retning når det gjelder å bli gravid. Dessuten har jo beinbygning litt å si også.

Jeg har egentlig en smalere "ramme" om en kan kalle det, og 68 kilo på meg var i overkant. Selv nå som jeg er 10 kilo lettere, har jeg litt for mye, siden beinbygningen min er av den spinkle sorten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...