Gå til innhold

uforståelig prest


havsulen

Anbefalte innlegg

Nå er jeg litt skuffa...

Har fått vite at presten som skal lede vielseseremoniene i kirken den dagen vi gifter oss er beryktet for å snakke uforståelig.

Han er dansk, og det trenger selvfølgelig i utgangspunktet ikke å være noe problem, men han er kjent for å snakke fort og snøvlete.

For oss begge er selve vielsen i kirken det viktigste! Det at vi skal bekrefte at vi ønsker å leve sammen resten av livet, det er stort!

Det er klart vi gleder oss til selskapet og samværet med alle gjestene, men vi ønsker at selve seremonien skal få det fokus den fortjener.

Det kommer sikkert til å gå greit uansett, men jeg har virkelig sett fram til en vakker vielseseremoni med en god tale.

Derfor ble jeg litt trist nå...

Har vurdert å spørre en prest jeg kjenner om han vil hjelpe oss. Men det er jo ikke sikkert han kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helenius

Dere skal jo ha samtale med presten i forkant - snakk med ham og si at det er viktig for dere at han snakker tydelig! (Si f.eks. at det er mange tunghørte i forsamlingen...)

Ellers ville jeg uansett foreslå at dere forhører dere med den presten dere kjenner og spør om han har anledning til å forrette vielsen. Da blir det jo mer personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert å spørre en prest jeg kjenner om han vil hjelpe oss. Men det er jo ikke sikkert han kan.

Det har jeg villa gjort. Det koster ingenting å spørre!

Vi skal ha en anna prest enn den som var satt opp til oss, en som

pappa kjenner. Det er jeg kjempeglad for :D

Lykke til!

K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Ja, og for å legge til noe:

Den opprinnelige presten vil neppe ha noe imot at dere finner noen andre. Som regel har prestene mer enn nok å gjøre. I "vår" kirke ble de veldig lettet da vi sa at vi tok med "vår egen" prest - de ville hatt problemer ellers pga. ferieavvikling etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha spurt en annen prest. For oss er også vielsen det viktigste av alt og vi er litt i samme dilemma, men vi har hørt at det er bare å ordne andre. Gjør det, så slipper du å engste deg over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en dansk prest - og ba først om å få en annen fordi vi vet at det kan være vanskelig for noen å forstå dansk, men det gikk ikke. Når vi snakket med ham før vielsen, var det ikke noe problem å forstå ham, så vi tenkte ikke så mye over det. Min mor snakket også med ham og fortalte ham at det var veldig viktig at han snakket høyt og tydelig.

Han holdt en nydelig tale i bryllupet, og var helt topp syntes vi. Men etterpå fortalte noen av gjestene at de nesten ikke hadde hørt hva han sa, og gått glipp av en god del av talen :cry:

Men - vi som satt på orkesterplass fikk det med oss, og innholdet var flott, og det er det viktigste tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Skjønner godt hva du mener. Jeg er nemlig kjempe spent på hvilken prest som blir satt opp til oss. Og grunnen til det er at en av de prestene de velger i mellom snakker gebrokkent og nesten uforståelig. Jeg har selv vært i vielser hvor denne presten har viet brudeparet og man mister litt fokus på det viktige når presten er sånn. Skulle nesten tro vi snakket om samme prest, men den jeg vet om er en dame. Og jeg har bestemt meg for å ordne med en annen prest dersom vi blir tildelt henne. Selve vielsen skal ikke få bli ødelagt(noe jeg mener den blir) av henne... Så hvis jeg var deg hadde jeg sjekket med de andre prestene på stedet og eventuellt betalt en av dem ekstra for å ta på seg vielsen.

Tror jeg skal ringe og sjekke imorgen... Det bør nemlig være bestemt nå. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Så lenge dere kjenner en prest selv så ville jeg nok ha spurt denne, ikke bare pga språket, men da blir det jo enda mer personlig. Men går det ikke så ta en prat med den presten dere skal ha og hør om han kan snakke litt saktere og mer tydelig. Ta en spansk en om dårlig hørsel hos noen i forsamlingen, han trenger ikke få noen nærmere forklaring enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk velge prest selv vi, og valgte en annen enn det som i utgangspunktet ble satt opp til oss. Fordi at vi liker henne bedre rett og slett.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok hatt den samtalen med presten først, før jeg evt hadde bestemt meg for å bytte prest. Hvis han er som ryktet sier og dere ikke trives med det, hadde jeg kontaktet andre prester. Som en annen sa, blir nok ikke presten lei seg hvis dere velger å bruke en annen enn han.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar og oppmuntringer!

I går tok jeg mot til meg og spurte presten jeg kjenner om han hadde lyst/tid/anledning. Og: i dag tidlig lå det en nydelig e-post og ventet på meg da jeg kom på jobb! Han har sjekket om det er andre vielser satt opp i hans to kirker den dagen . det var det ikke! Og han har lyst til å vie oss - hurra!

Han skrev masse fint, blant annet at han gledet seg!

Dagens leksjon: spør før du fortviler :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempekoselig å høre at han var ledig!

Håper vielsen blir alt dere har drømt om og enda litt til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...