Adila Skrevet 15. august 2008 #1 Skrevet 15. august 2008 Selv har jeg ikke brukt så mye penger på aksjer, bare 2000 kr. Men det er skikkelig kjipt å se at aksjen går nedover. Har også puttet 10.000 i et fond, det har tapt seg også i det siste. Ønsker ikke å diskutere hvilket selskap og fond jeg har puttet penger i. Men det jeg lurer på er om flere sitter med litt dårlig følelse i magen pga aksjer og fond. Er det noen som har litt erfaring på området som kan komme med litt tips og råd i sånne nedgangstider Jeg er skikkelig fersking så jeg har veldig lite is i magen, hehe.. Men jeg kjenner at jeg har litt for dårlige nerver til å holde på med dette. Så jeg kommer nok til å selge det igjen når jeg ikke har gått for mye i tap og heller putte det på sparekonto.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2008 #2 Skrevet 15. august 2008 jeg har endel aksjer (arv), og de ligger forholdsvis lavt nå, bare litt høyere enn de gjorde for to år siden. Det er i store og forholdsvis trygge selskap, men det er jo litt kjedelig å tenke på at de var verdt nesten 1/4 mer for bare noen måneder siden. Ikke så lett å time markedet. Det jeg tenker er at ettersom dette er arv vil jeg uansett tjene NOE den dagen jeg selger. Når man kjøper aksjer bør det alltid være penger man har råd til å miste, og om man bare investerer i ett selskap er jo risikoen ganske stor for tap. Dessuten venter jeg med å selge - nå er markedet dårlig, men det er håp om at det blir bedre i løpet av et års tid. Det lureste er kanskje å bestemme seg for hvilken pris en vil vente på - er aksjen verdt 150 kr nå, mens du vet den har vært oppe i 200, går det an å følge med eller legge inn at du vil selge når den når f eks 180 eller 200 igjen. Så får man håpe at den når opp dit - uansett en grei måte å ikke bli fristet til å sitte for lenge på aksjene igjen; plutselig går de fra 210 til 150...
Alison Skrevet 15. august 2008 #3 Skrevet 15. august 2008 (endret) Jeg sparer i aksjefond og er slett ikke nervøs selv om verdien går nedover. I steden benytter jeg sjangsen til å kjøpe flere andeler nå som prisene er lave (blir jo som å handle på salg ). Når det spares i aksjefond må du tenke langsiktig, minst 5 år framover. I det tidsrommet må du kunne tåle og se at verdien varierer veldig. Tåler du ikke det, bør du ikke spare på denne måten. Når det gjelder enkeltaksjer vil du se at verdien har dalt veldig mye det siste året. Så sant disse aksjene ikke er i et selskap som går veldig dårlig og kan være utsatt for konkurs, ville jeg også her holdt meg i ro. Svingninger vil du alltid oppleve i aksjemarkedet. For all del ikke gjør slik som alt for mange gjør, nemlig å kjøpe når verdien er på topp og deretter selge seg ut i panikk med en gang det går nedover. Endret 15. august 2008 av Alison
Gjest peiling Skrevet 15. august 2008 #4 Skrevet 15. august 2008 jeg har endel aksjer (arv), og de ligger forholdsvis lavt nå, bare litt høyere enn de gjorde for to år siden. Det er i store og forholdsvis trygge selskap, men det er jo litt kjedelig å tenke på at de var verdt nesten 1/4 mer for bare noen måneder siden. Ikke så lett å time markedet. Det jeg tenker er at ettersom dette er arv vil jeg uansett tjene NOE den dagen jeg selger. Når man kjøper aksjer bør det alltid være penger man har råd til å miste, og om man bare investerer i ett selskap er jo risikoen ganske stor for tap. Dessuten venter jeg med å selge - nå er markedet dårlig, men det er håp om at det blir bedre i løpet av et års tid. Det lureste er kanskje å bestemme seg for hvilken pris en vil vente på - er aksjen verdt 150 kr nå, mens du vet den har vært oppe i 200, går det an å følge med eller legge inn at du vil selge når den når f eks 180 eller 200 igjen. Så får man håpe at den når opp dit - uansett en grei måte å ikke bli fristet til å sitte for lenge på aksjene igjen; plutselig går de fra 210 til 150... Det er kanskje kjipt at de var 25% mer for noen mnd. siden. Men du må ta utgangspunkt i inngangsverdien på de, i forhold til dagens verdi om du ønsker en reell sammenligning med feks å sette de inn på sparekonto. fristet til å ikke sitte på for lenge...? -om man ikke trenger penger der og da, kan de like godt gå ennå mer opp
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2008 #5 Skrevet 15. august 2008 Det er kanskje kjipt at de var 25% mer for noen mnd. siden. Men du må ta utgangspunkt i inngangsverdien på de, i forhold til dagens verdi om du ønsker en reell sammenligning med feks å sette de inn på sparekonto. fristet til å ikke sitte på for lenge...? -om man ikke trenger penger der og da, kan de like godt gå ennå mer opp Det er klart. Aksjene mine er bare noen få prosent mer verdt enn inngangsverdien nå, så sånn sett har jeg ikke noe tap, bare dårlig avkastning. Jeg ønsker å kunne realisere aksjene innen ikke altfor lang tid, pga boligkjøp. Jeg trenger ikke pengene til noen bestemt dato, men det har litt å si om jeg har 200 eller 300 000 i egenkapital. Derfor vurderer jeg å selge til en på forhånd fastsatt pris etter hvert.
Sjefs-snipa Skrevet 15. august 2008 #6 Skrevet 15. august 2008 Selv har jeg ikke brukt så mye penger på aksjer, bare 2000 kr. Men det er skikkelig kjipt å se at aksjen går nedover. Har også puttet 10.000 i et fond, det har tapt seg også i det siste. Ønsker ikke å diskutere hvilket selskap og fond jeg har puttet penger i. Men det jeg lurer på er om flere sitter med litt dårlig følelse i magen pga aksjer og fond. Er det noen som har litt erfaring på området som kan komme med litt tips og råd i sånne nedgangstider Jeg er skikkelig fersking så jeg har veldig lite is i magen, hehe.. Men jeg kjenner at jeg har litt for dårlige nerver til å holde på med dette. Så jeg kommer nok til å selge det igjen når jeg ikke har gått for mye i tap og heller putte det på sparekonto. Først om aksjefondet: fondsforvalterne har satt sammen en portefølje av aksjer som over tid skal gi andelshaverne en "grei" avkastning. Vanligvis 3-4% over bankens høyeste spare-rentetilbud. Fondene forvaltes rimelig passivt, så det er fullstendig naturlig at porteføljeavkastningen synker i perioden. Behold pengene dine der- de er designet for langsiktige investeringer. Så om aksjene du selv har kjøpt: det er umulig å svar på. Selv tjener jeg sjeldent så mye penger i aksjemarkedet som når det på folkemunne "går dårlig". En god investor må imidlertid ha god oversikt over markedet og gode økonomiske kunnskaper. Vil derfor anbefale "småsparere" å enten spare i fond eller via en megler. Generelt kan jeg si at dersom en sektor eller et enkelt selskap er på vei nedover- kan det lønne seg å selge aksjer short. Er man veldig usikker, finnes det et velutviklet derivatmarked (spesielt i likvide markeder som UK og USA) som gjør at du kan designe egne sikringsstrategier. Håper du ble litt klokere
Yogamann Skrevet 15. august 2008 #7 Skrevet 15. august 2008 All forskning viser at det som kalles index fond statistisk gir bedre avkastning en vanlige aksjefond. Vanlige aksjefond prøver å finne de beste aksjene og tar et høyt gebyr for det. Index fond investerer bare spredt gjevnt utover børsen for å reflektere børesens generelle utvikling og tar så et svært lavt gebyr fordi de ikke må bruke tid på analyse. Blant vanlige aksjefond er det noen som over tid har vist seg å gjøre det bedre enn børsen og noen som gjør det dårligere. Problemet er at det er umulig å vite hvilke som vil gjøre det bra og dårlig i fremtiden. Statistiske analyser av fond viser at det at et fond har gjort det bra tidligere ikke er noen som helst indikator på at det vil gjøre det bra i fremtiden. Det hjelper altså ikke å se på Dine Pengers lister over gode fond. Resultatene vil mest sannsynlig endre seg totalt. Når gebyrene kommer i tillegg så kommer dermed index fond ut som den klare vinneren. Realiteten er at aksjeannalytikkere ikke aner hva de driver med og like gjerne kunne kastet dart på et skjema over aksjer og plukket innvesteringsobjektene ut fra det. I teorien kan man tenke seg at noen mennesker er flinkere til å plukke de rette fondene enn andre. Men, det er for de fleste svært lite sannsynlig og hva slags vurdering skal man bygge dette på når historisk avkastning ikke har noe å si? Hvis du er en vanlig person med vanlig innsikt, til og med hvis du er en vanlig siviløkonom, så burde du droppe vanlige fond og vanlige innvesteringer i aksjer og bare velge index fond. De aller fleste som gjør det godt som innvestorer har til dels særegne talenter de flest aksjeanalytikkere ikke har, dels innvesterer de ikke litt her og der, men i selskaper de kjenner godt og er innvolvert i, og dels så baserer de innvesteringene sine på ulovlig innsideinnformasjon. Hvis man leser dagens næringsliv gjevnlig vil man se at de fleste innvestorer som sees på som ærlige redelige foretningsmenn og samtlige meglerhus, baserer seg på ulovlig innsideinnformasjon absolutt hele tiden. En BI professor annslår at halvparten av alle aksjehandler på Oslo børs er basert på innsideinnformasjon. Står du uten slik innformasjon burde du etter all sannsynnlighet ikke innvestere i aksjer. Gjør du et par gode innvesteringer er det mest sannsynlig flaks. Hvorvidt du har et talent vil først kunne sannsynligjøres hvis du konsekvent gjør gode innvesteringer over en periode på 10-20 år. Ut over å velge et index fond for aksjer så burde folk sette en god del av pengene i mye sikkrere, men anntageligvis mindre profitable obligasjoner for å spre og redusere risikoen. Slik blir man ikke så avhengig av aksjemarkedet alene siden obligasjoner lett vil ha noe annerledes svingninger enn aksjemarkedet. Folk må dessuten aldri innvestere mere enn de har råd til å tape og forberede seg på at kursen om 5-7 år kan være 70-80% lavere enn når de innvesterte og være komfortable med at de er i et perspektiv på over 10 år, helst 20, at de kan være mer eller mindre sikkre på å ha tjent mange penger og ikke gått med tap.
Adila Skrevet 15. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 15. august 2008 De aller fleste som gjør det godt som innvestorer har til dels særegne talenter de flest aksjeanalytikkere ikke har, dels innvesterer de ikke litt her og der, men i selskaper de kjenner godt og er innvolvert i, og dels så baserer de innvesteringene sine på ulovlig innsideinnformasjon. Hvis man leser dagens næringsliv gjevnlig vil man se at de fleste innvestorer som sees på som ærlige redelige foretningsmenn og samtlige meglerhus, baserer seg på ulovlig innsideinnformasjon absolutt hele tiden. En BI professor annslår at halvparten av alle aksjehandler på Oslo børs er basert på innsideinnformasjon. Står du uten slik innformasjon burde du etter all sannsynnlighet ikke innvestere i aksjer. Gjør du et par gode innvesteringer er det mest sannsynlig flaks. Hvorvidt du har et talent vil først kunne sannsynligjøres hvis du konsekvent gjør gode innvesteringer over en periode på 10-20 år. Aha! Jeg har blitt veldig skeptisk til Hegnar.no-gjengen som virker å styre markedet dit de vil med å komme med mange negative (og merkelige) artikler om enkelte selskaper. Så kan man i ettertid se at kursen til selskapene har dalt etter at de skrev sludderet. Er det bare meg eller er det noe i det? Tusen takk til de som har svart. Dette med aksjer kan høres så enkelt ut, men det er langt ifra det. Mye jeg burde ha satt meg inn i først
Yogamann Skrevet 15. august 2008 #9 Skrevet 15. august 2008 Hvis du leser Dagens næringslivs artikler om Spetalen, Fredriksen og Trøim så vil du skjønne hva jeg mener om innsidehandel. Tilsvarende artikler har de skrevet om nær sagt alle andre store norske innvestorer.
Sjefs-snipa Skrevet 15. august 2008 #10 Skrevet 15. august 2008 Aha! Jeg har blitt veldig skeptisk til Hegnar.no-gjengen som virker å styre markedet dit de vil med å komme med mange negative (og merkelige) artikler om enkelte selskaper. Så kan man i ettertid se at kursen til selskapene har dalt etter at de skrev sludderet. Er det bare meg eller er det noe i det? Tusen takk til de som har svart. Dette med aksjer kan høres så enkelt ut, men det er langt ifra det. Mye jeg burde ha satt meg inn i først Det siste du skal høre på er såkalte aksjetips på nettsteder alà hegnar.no! Basic psykologi egentlig. Hvor mange tror du leser aksjetipsene? For å tjene de store pengene i aksjemaredet- må man time investeringene sine før majoriteten kommer etter. Kjøper man etter anbefaling fra et offentlig nettsted- vil toppen som regel være nådd lenge før du trykker på kjøpsknappen! Da er faktisk magefølelsen mer å stole på
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2008 #11 Skrevet 15. august 2008 Min historie: Putta inn kr 40.000.- for ca 10 år siden. Verdien datt som en stein til ca kr 25.000,- Jeg forholdt meg rolig. I fjor var verdien ca 90.000.- Nå er den ca 80.000.- Jeg forholder meg helt rolig. Detter markedet mye nå, så kjøper jeg mer. Ikke kjøp aksjer hvis du ikke har råd til å tape pengene. Ikke kjøp aksjer hvis du til en hver tid er avhengig av å ha rask tilgang på investerte midler.
Østlandet Skrevet 15. august 2008 #12 Skrevet 15. august 2008 (endret) Min historie: Putta inn kr 40.000.- for ca 10 år siden. Verdien datt som en stein til ca kr 25.000,- Jeg forholdt meg rolig. I fjor var verdien ca 90.000.- Nå er den ca 80.000.- Jeg forholder meg helt rolig. Detter markedet mye nå, så kjøper jeg mer. Ikke kjøp aksjer hvis du ikke har råd til å tape pengene. Ikke kjøp aksjer hvis du til en hver tid er avhengig av å ha rask tilgang på investerte midler. Helt Enig. Kan ikke sies for ofte. Småsparere gjør samme feil om og om igjen. Selger etter nedganger og kjøper på topp. Artikkel i dag: http://www.hegnar.no/bors/article305473.ece Ellers ,så har jeg i flere år hatt enkeltaksjer og kjøpt og solgt litt også. I den oppgangsperioden, som har vært de siste 5 år har det vært (veldig) lukurativt. Nå er markedet helt anderledes og jeg har kun 1 aksjeselskap på Oslo børs igjen. I Utenlandske vekstmarkeder har jeg 3 forskjellige fond. Rett og slett fordi det er enklest slik. I Norge har jeg kuttet ut aktivt forvaltede fond på grunn av at det er masse kostnader, som folk glemmer i de fleste fond. Hadde folk fått regning på dette f eks 1 gang i året, så hadde nok pipa fått en annen låt hos mange. Men kostnadene legges skjult og forsvinner i kursutviklingen. Derfor vil jeg heller (som noen over sier) anbefale indeksfond. Jeg har gått for OBXEDNBNOR, som handles som en aksje med langt lavere kostnader enn et aksjefond. Kr 69,- ved kjøp/salg i Skandiabanken. Det fondet gjenspeiler utviklingen på OBX indeksen til Oslo børs. Og man blir da eksponert mot de 25 mest omsatte aksjene der. Helt greit. Markedet har falt i det siste og dermed kjøper jeg (som han over) enda mer. Enkelt og greit. Flere andeler for mindre kroner. Samtidig har jeg hele tiden 1/3 del av sparekapitalen på høyrentekonto. Men dette kan ikke sies for ofte til småsparere: Vær langsiktig!! og... Ikke bruk penger du vil måtte komme til å trenge i overskuelig fremtid!! Og... Ikke tro på det du leser på tøyseforumet HO (Hegnar Online) Endret 15. august 2008 av Østlandet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå