Gå til innhold

Dere som kommenterer andres valg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2588285.ece er et eksempel på hvor lite tolerante mange folk er der ute.

Tilhører du de folka som ikke klarer å hører at noen er avholds, vegetarianer, barnløs, homofil, religiøs etc uten å kommentere det? Hvis ja, hvorfor har du lyst til å bry noen som allerede har fått samme spørsmålet eller kommentaren hundrevis av ganger før?

Er det bare for å holde samtalen igang eller fordi dere ikke tåler at andre er annerledes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drikker heller ikke, og får akkurat de samme reaksjonene som hun i artikkelen. Jeg opplever å bli utestengt fra sosiale sammenkomster. Den beste var vel da jeg, som eneste person på arbeidsplassen, ikke ble invitert med ut på fredagspils. Fordi, "De ville ikke at jeg skulle føle meg utenfor". De mente nemlig at siden alle andre kom til å drikke øl, så kom jeg til å føle meg mer utenfor om jeg satt sammen med dem og drakk et glass brus enn om de lot være å invitere meg i det hele tatt. Applaus til dem. Fantastisk logikk.

Å være frivillig barnløs går heller ikke upåaktet hen..

Jeg tror det er fordi folk er redd for folk som er "annerledes". Selv opplever jeg det som helt udramatisk at jeg har brus eller farris i glasset mitt mens andre har vin eller øl. Jeg fatter ikke hva som er så provoserende med det. Men det later til at enkelte har et voldsomt behov for å putte folk i boks. Om du har egenskap A, så må du også ha egenskap B, for da passer du fint inn i denne fine lille boksen her. Har du egenskapen "drikker ikke", må du også ha egenskapen "tror på gud", og tadaa, du går rett inn i kristenboksen. Eventuell må du ha egenskapen "skal ha barn", og så passer du fint inn i den boksen. Har du egenskapen "går kun med svarte klær", så må du også ha egenskapen "tilber satan", og så er du i satanistboksen og alt er fint og flott. Da blir man forutsigbar, og alt er trygt. Om du derimot -ikke- har egenskap B, og de derfor ikke klarer å finne en boks å plasere deg i, så vet de heller ikke hvor de har deg, og de synes du er uforutsigbar og nifs. Og dette er tydeligvis så skummelt og provoserende at det er helt greit å bli ufin og direkte aggressiv om du skulle finne på å avvike fra normalen.

Skrevet

Som personen over nevner tror jeg det å sette folk i bås er en trang mange har, enten det er ubevisst eller ikke. Hvis de ikke klarer å finne en bås som passer blir du plassert i "rar".

Selv er jeg vegetarianer og har ikke noe problem med å spise det jeg finner som er vegetar, selv om det bare skulle være poteter eller en salat. Jeg går ikke et sted for å spise meg mett, er jeg veldig sulten spiser jeg heller på forhånd. Det viktigste er jo at det skal være koselig. Derimot virker det som andre har problemer med å la det gå forbi uten å lage et stort styr ut av det, og da ble det ikke så koselig likevel.

Skrevet

Birgitte i artikkelen jo. :D

Kjenner meg så igjen i det der. Drikker veeeldig sjeldent.

Merker godt på fester at folk må tilby meg alkohol "hele tiden":

"Å la oss se om hun tar en øl til nå", ellers har folk spurt om jeg er religiøs også, og gravid, ja alt det der.

Sjeldent blir jeg nå av enkelte invitert på fester også. heldigvis har jeg noen venninner som forstår at jeg kan bli med på en fest/sammenkomst, ha det kult med dem og uten å drikke. har til og med en venninne som også har sluttet å drikke. Sambo drikker heller ikke. :)

jeg drakk før, men jeg blir dårlig av det! Elsker å våkne en søndag og føle meg frisk og rask og ikke full av angst, eller kvalme.

Det er grunnen min! Det er de jeg kjenner som ikke drikker sine grunner også.

Allikevel skal jeg ikke skrike så høyt!

Jeg kan spørre folk om slikt jeg og, men om folk er homo, om folk liker grønnsaker i stedet for kjøtt, osv, det bryr jeg meg sjeldent om.

Kan for det innrømme at jeg blir litt "skeptisk" hvis noen er kristne. Og ja, jeg spør noen ganger også, men da ikke om hvorfor! Men om hva (definasjon av gud) de tror på f.eks, av nysgjerrighet, da. ;)

Skrevet

jeg drikker kansje et glass vin pr andre år, og når jeg sier at jeg ike drikker får jeg ofte gapende reaksjoner, så jeg fakt ut at jeg skulle gjøre noe med det.

folk sier ofte når jeg sier jeg ikke drikker noe som "hva, drikker du ikke? hvorfor ikke det a?", så enkelte ganger svarer jeg att jeg heller "tar heroin, gjør ikke dere? hæææ! tar dere ikke heroin!!"

de fleste forstår da hvor idiotisk det høres ut når de setter store spørsmålstegn når en ikke drikker alkohol.

Skrevet

Det som står i artikkelen om at det er spesielt for Norge at folk reagerer på at andre ikke drikker alkohol stemmer ikke med mine erfaringer.

Jeg reiser en del i jobben, og deltar på mange internasjonale konferanser til daglig. Da er det faktisk minst like mange ikke-norske som reagerer voldsomt på at jeg ikke tar et glass vin til maten. I mange land er det å ta minst et glass vin daglig regelen heller enn unntaket, og at noen -ikke- drikker vin til maten er helt ubegripelig, tydeligvis. På en konferanse i Bulgaria ble arrangørene direkte aggressive og kjeftet meg opp da jeg høflig sa nei til å smake på det lokale brennevinet. Det var nemlig tradisjon at man skålet i dette brennevinet og så delte av en salat. At jeg ikke ville drikke var så hårreisende provoserende at de nærmest skjelte meg ut, tre-fire av arrangørene sto rundt meg der jeg satt ved det fint dekkede middagsbordet midt i den fasjonable restauranten og freste til meg mens alle de andre deltakerne satt og så på.

Folk fra vinland reagerer om man ikke vil drikke vin, folk fra ølland blir snurt om du ikke vil drikke øl. Hvorfor må fanden vite.

Skrevet

Jeg er enig i at det er en uting... samtidig mener jeg at det ikke er så farlig å spørre folk man kjenner hvorfor de ikke drikker :klø: Jeg synes ikke det er rart på noen måte at noen er avholds, så jeg tenker ikke på det som frekt å spørre på en ok måte, så lenge man ikke pusher på for å få svar (noen har jo såre grunner for å ikke drikke, f eks tidligere alkoholproblem eller vokst opp med alkoholikere - ok, det er en grunn til å være forsiktig med å spørre). Det ville ikke falt meg inn å oie og akke meg over at noen ikke drikker, og å la være å invitere avholdsfolk på sosiale ting er helt idiotisk... SÅ viktig er det ikke hva man har i glasset.

Ellers merker jeg selv at jeg er lei av spørsmål om barn - samboern og jeg er barnløse i en alder hvor de fleste begynner å poppe ut unger. Det er noe vi har valgt, selv om vi ikke har vært - og ikke er - like sikre hele tiden. At venninner spør en gang i blant synes jeg er greit, til dem kan jeg svare det jeg tenker, men når svigers og enkelte andre (til og med folk jeg ikke kjenner, kollegaer av slektninger o.l) virkelig vrir sin våte lille hjerne i manglende forståelse for hvorfor vi ikke har barn, og i tillegg kommer med ytringer om hva som er Det Eneste Rette (som sikkert avholdsfolk opplever fra noen av oss som drikker?) - da er det til tider både sårt og provoserende. Noen ganger føler jeg at det lille stikket av lyst på barn som av og til dukker opp både kommer og forsvinner pga press fra utenforstående, ikke fra meg selv. Av ulike grunner har temaet blitt enda mer sensitivt i det siste, og jeg må innrømme at det er enkelte mennesker jeg gruer meg til å møte fordi jeg vet de graver og maser.

Men et hjertesukk til slutt - det føles noen ganger som ALLE spørsmål kan være feil; spør du en arbeidsledig eller ufør om jobben hans, en tilfeldig medpassasjer om familie når h*n nettopp viser seg å ha vært i begravelse til eget barn (som jeg opplevde en gang, etter at h*n hadde tatt initiativ til å prate) osv - alt kan slå feil ut. Men om man er litt fintfølende og viser at man ikke er ute etter å grave og dømme, og viser empati om det er nødvendig, går det meste bra.

Skrevet
Jeg er enig i at det er en uting... samtidig mener jeg at det ikke er så farlig å spørre folk man kjenner hvorfor de ikke drikker :klø: Jeg synes ikke det er rart på noen måte at noen er avholds, så jeg tenker ikke på det som frekt å spørre på en ok måte, så lenge man ikke pusher på for å få svar (noen har jo såre grunner for å ikke drikke, f eks tidligere alkoholproblem eller vokst opp med alkoholikere - ok, det er en grunn til å være forsiktig med å spørre). Det ville ikke falt meg inn å oie og akke meg over at noen ikke drikker, og å la være å invitere avholdsfolk på sosiale ting er helt idiotisk... SÅ viktig er det ikke hva man har i glasset.

Ellers merker jeg selv at jeg er lei av spørsmål om barn - samboern og jeg er barnløse i en alder hvor de fleste begynner å poppe ut unger. Det er noe vi har valgt, selv om vi ikke har vært - og ikke er - like sikre hele tiden. At venninner spør en gang i blant synes jeg er greit, til dem kan jeg svare det jeg tenker, men når svigers og enkelte andre (til og med folk jeg ikke kjenner, kollegaer av slektninger o.l) virkelig vrir sin våte lille hjerne i manglende forståelse for hvorfor vi ikke har barn, og i tillegg kommer med ytringer om hva som er Det Eneste Rette (som sikkert avholdsfolk opplever fra noen av oss som drikker?) - da er det til tider både sårt og provoserende. Noen ganger føler jeg at det lille stikket av lyst på barn som av og til dukker opp både kommer og forsvinner pga press fra utenforstående, ikke fra meg selv. Av ulike grunner har temaet blitt enda mer sensitivt i det siste, og jeg må innrømme at det er enkelte mennesker jeg gruer meg til å møte fordi jeg vet de graver og maser.

Men et hjertesukk til slutt - det føles noen ganger som ALLE spørsmål kan være feil; spør du en arbeidsledig eller ufør om jobben hans, en tilfeldig medpassasjer om familie når h*n nettopp viser seg å ha vært i begravelse til eget barn (som jeg opplevde en gang, etter at h*n hadde tatt initiativ til å prate) osv - alt kan slå feil ut. Men om man er litt fintfølende og viser at man ikke er ute etter å grave og dømme, og viser empati om det er nødvendig, går det meste bra.

Det nettopp at jeg er så lei av å svare på hvorfor jeg ikke drikker som er litt av problemet. Jeg blir spurt i hver bidige sosiale tilstelning hvor det alkohol med i bildet, gjerne flere ganger. Selv om de ikke presser for å få en til å drikke så blir man så luta lei av å svare på det samme spørsmålet om og om og om igjen.. Og hva slags interesse har de av det egentlig? Tror de det er en voldsomt interessant og spennende historie bak det? :klø: Jeg føler på en måte at jeg blir redusert til "Hun rare som ikke drikker". Jeg mener, det er så mange andre adskillig mer interessante sider ved meg som de heller kunne spurt om.

Det går an å tenke før man spør, som "mon tro om vedkommende kanskje er drittlei av å svare på dette". Jeg er ikke vegeterianer selv, men jeg kan levende forestille meg hvor lei en vegeterianer er av å svare på hvorfor hun ikke spiser kjøtt.

Skrevet

Jeg drikker stort sett ikke, og har fått mye kommentarer og reaksjoner på det. Fopr min del er det helt greit at folk spør (en gang -drakk jeg ikke for noen uker siden, gjør jeg neppe det nå heller...)I -så lenge de aksepterer svaret de får og ikke insisterer på å diskutere videre , gjerne med det mål for øyet å omvende meg :roll:

Ja, jeg er (nesten) avholds; ja, jeg er singel; ja, jeg er kristen; nei, jeg har ikke lappen -dette er mine valg og ikke noe som er åpent for allmenn diskusjon...

Skrevet

Jeg er også en jente som ikke drikker alkohol. Totalt avholds er jeg ikke, men jeg liker ikke alkoholholdige drikker. Det smaker pyton, og da ser jeg heller ikke hvorfor jeg på død og liv skal true det ned. Dette har mennesker rundt meg svært liten forståelse for, plagsomt lite forståelse. Hver gang jeg går ut er det et evinnelig mas om jeg ikke skal drikke, hvorfor jeg ikke drikker, er jeg gravid, hvorfor kjører du osv.. En venn av mannen min ble direkte ufin mot meg i rosevinsrusen for en stund tilbake, og la ikke skjul på hvilket utskudd jeg er som aldri drikker eller er med mannen min ut. Derfor foretrekker jeg heller å kose meg hjemme med god mat, brus og underholdning på tv. Dette er det også svært få som skjønner noe av, og jeg blir stemplet som sær og et utskudd som aldri er med på noe. Ironisk nok, siden de selv er en av grunnen til at jeg heller velger å sitte der. Dette irriterer meg noe grenseløst. Når ble det vedtatt at selv om man er ung og barnløs så skal man ut minst 3 lørdager i måneden og drikke seg snydens? Og er dere egentlig klar over hvor teite dere ser ut etter et visst antall øl og en flaske vin?

Skrevet
Jeg er enig i at det er en uting... samtidig mener jeg at det ikke er så farlig å spørre folk man kjenner hvorfor de ikke drikker :klø:

Problemet ligger ikke i å bli spurt om hvorfor man ikke drikker. Problemet er den eller de som spør ofte viser liten forståelse for svaret de får. Den eneste grunnen som duger i dag er graviditet, alt annet faller i gjennom.

Skrevet

Selv har jeg fått mye spørsmål og kommentarer på at jeg ikke spiser kjøtt og at jeg drikker lite (altså, jeg drikker i blant, når jeg har lyst, men jeg kan gjerne gå på fest uten å ha med noe å drikke). Det er helt greit at folk spør, men etter mange år, er jeg litt lei av de store diskusjonene eller folk som skal prøve å ta meg på en eller annen måte.

Selv er jeg nok litt tilbakeholden med å spørre for mye om personlige valg. Hvis jeg gjør det, prøver jeg hvertfall å gjøre det klart at jeg er oppriktig interessert i svaret deres, og at det ikke er noe dømmende bak. Jeg syns faktisk det er ganske dårlig takt og tone å bombardere løs med kritiske spørsmål, spesielt om man ikke kjenner vedkommende. Det er dessuten enkelte ting jeg aldri ville spurt om, som f.eks. hvorfor noen er kristne eller homofile. Det blir for personlig (i tillegg til at det hadde være interessant om noen faktisk kunne svare på hvorfor de er hetero eller homo).

Skrevet
Problemet ligger ikke i å bli spurt om hvorfor man ikke drikker. Problemet er den eller de som spør ofte viser liten forståelse for svaret de får. Den eneste grunnen som duger i dag er graviditet, alt annet faller i gjennom.

Ja, det er jeg 100% enig i, og forstår godt at det er plagsomt. Men når folk (mener ikke deg, men enkelte andre) ikke tåler å få et forsiktig stilt spørsmål fra noen de kjenner forholdsvis godt synes jeg det blir for sensitivt, og det gjelder de fleste temaer. Jeg har selv områder jeg synes kan være vanskelig å bli stilt dumme og nærgående spørsmål om (barnløshet f eks), men jeg er vant til at folk jeg liker å omgåes også er interessert i å få vite litt om hvilke tanker og verdier som ligger bak ulike valg. Sist jeg traff en gruppe venner (ikke spesielt nære, men gode og interessante folk) snakket vi om alt fra hvorfor en av oss er vegetarianer - og hvorfor enkelte av oss som ikke er det ikke er det på tross av kunnskap/"holdninger", til religiøse og etiske anskuelser (på personlig og generelt grunnlag) til rent tull. Jeg ville ikke regnet folk som venner om vi ikke delte endel tanker og var nysgjerrige på hverandre - men det er selvsagt ikke ok å mase eller presse fram svar om noe som helst. Og man bør kunne la være å spørre mer overflatisk bekjente om slikt.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet
Og er dere egentlig klar over hvor teite dere ser ut etter et visst antall øl og en flaske vin?

Nettopp! Er jo derfor det er så skummelt med folk som ikke drikker! :gjeiper:

Jeg er vegetarianer og jeg nekter å få barn, og i tillegg er jeg goter. Så jeg er ganske vant til sånne spørsmål ja. Det at jeg er vegetarianer er det som er vanskeligst for folk å akseptere. De som maser om det forstår ikke at jeg ikke alltid er like interessert i å forsvare valgene jeg tar hele tiden. Hvorfor ikke bare la det gå? Jeg maser ikke om deres matvaner vet jeg.

Gjest StockDama
Skrevet

Svar jeg har til diverse ting jeg ikke gjør:

"Hvorfor drikker du ikke?"

-Har ingen behov for rusen

"røyker du ikke?"

lukter og smaker py, hvorfor skulle jeg ville drive med noe slikt?

"bruker du ingen typer rus? (da ulovlige typer, og ja, det spørsmålet må man regne med i hønefoss =p)

-nei, ingen behov for det...

"Har du ikke førerkort? du som ikke drikker ville jo passet perfekt som helgesjåfør!"

- oh yay, en god grunn til å ta lappen, for å kjøre fulle folk i helga! Jaaaa!

nei..=p

"Hvorfor vil du ikke gifte deg? Elsker du ikke samboeren din...?"

-Joooooda, elsker han som bare det, men vi trenger hverken ringer, papirer eller et stort selskap for å vise at vi elsker hverandre.

"Når skal du få deg barn?"

-Aldri. Har ikke noe behov for å videreføre mine gener.

Sårende enkelt å svare på..men jeg passer på å ikke bli krass, for selv om man er lei av å svare på det samme om og om igjen, så mener de som regel ikke noe vondt med det.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ofte spør, spesielt vegetarianere og de som ikke drikker.

Jeg spør av interesse, fordi jeg selv ofte ikke drikker og også spiser lite kjøtt. Jeg lurer på om de har lignende grunner som meg for sine valg, i så fall kan vi kanskje dele noen erfaringer eller få en interessant samtale. I selskaper prater man jo gjerne om ting man finner ut at man har til felles...

Jeg blir også spurt om dette flere ganger, men det plager meg overhodet ikke. Mine grunner er ganske "enkle" å forklare og det plager meg ikke å snakke om det. Det er kanskje verre hvis det er en vanskelig årsak som ligger bak.

Kanskje jeg skal tenke meg litt mer om før jeg spør neste gang...

Skrevet

Jeg legger ikke merke til slikt, jeg. Husker en studiekompis som jeg var mye sammen med i helgene og på fester: Tok et helt år før jeg fikk med meg at han ikke rørte alkohol, og da fordi han fortalte det selv. Har også oppdaget dagen etter fest (når je ryddet) at noen kun har drukket alkoholfritt øl. Og jeg klarer for mitt bare liv ikke å finne ut hvem det er.

Jeg drikker ikke alltid selv, og jeg hater det når folk da spør (med et glimt i øyet) om jeg er gravid. Hvorfor må folk bry seg, egentlig..?

Skrevet
Svar jeg har til diverse ting jeg ikke gjør:

"Hvorfor drikker du ikke?"

-Har ingen behov for rusen

"røyker du ikke?"

lukter og smaker py, hvorfor skulle jeg ville drive med noe slikt?

"bruker du ingen typer rus? (da ulovlige typer, og ja, det spørsmålet må man regne med i hønefoss =p)

-nei, ingen behov for det...

"Har du ikke førerkort? du som ikke drikker ville jo passet perfekt som helgesjåfør!"

- oh yay, en god grunn til å ta lappen, for å kjøre fulle folk i helga! Jaaaa!

nei..=p

"Hvorfor vil du ikke gifte deg? Elsker du ikke samboeren din...?"

-Joooooda, elsker han som bare det, men vi trenger hverken ringer, papirer eller et stort selskap for å vise at vi elsker hverandre.

"Når skal du få deg barn?"

-Aldri. Har ikke noe behov for å videreføre mine gener.

Sårende enkelt å svare på..men jeg passer på å ikke bli krass, for selv om man er lei av å svare på det samme om og om igjen, så mener de som regel ikke noe vondt med det.

Å svare at man ikke trenger rusen fungerer sjelden. Da får man bare til svar at "jammen, du blir jo ikke ruset av ETT glass øl. ETT glass kan du da ta".

Selv om man har et svar på spørsmålet, så er det sjelden at svaret er "godt nok", det skal alltid kveruleres med at "man blir ikke ruset av ett glass", "med alle de alkoholholdige drinkene man kan lage må det jo finnes minst en du liker", osv.. Blææææhhhh..

Gjest StockDama
Skrevet
Å svare at man ikke trenger rusen fungerer sjelden. Da får man bare til svar at "jammen, du blir jo ikke ruset av ETT glass øl. ETT glass kan du da ta".

Selv om man har et svar på spørsmålet, så er det sjelden at svaret er "godt nok", det skal alltid kveruleres med at "man blir ikke ruset av ett glass", "med alle de alkoholholdige drinkene man kan lage må det jo finnes minst en du liker", osv.. Blææææhhhh..

Hehe, det har du sannelig rett i.

"Må jo være noooooe du liker!"

Men etter jeg har svart på et spørsmål om de emnene der så svarer jeg ikke mer, for mer trenger de ikke vite =) Bare å si at vi får snakke om noe annet.

Skrevet

Det er ikke så rart at folk lurer på hvorfor noen er avholdsmenneske. For veldig mange er alkohol en av de små tingene som gjør livet enda litt bedre enn det ellers ville ha vært. For min del er det derfor like rart å være avholds som å aldri onanere, aldri reise på ferie, aldri kose seg med et ekstra godt måltid, aldri se på film, aldri dra på hyttetur, aldri spise kake.

Det er altså ikke rart at folk undrer seg. Men at du blir lei av å få de samme spørsmålene om og om igjen, se det er en helt annen sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...