Gå til innhold

hvilke farger matcher lilla?

Fremhevede innlegg

Gjest hyggelig
Skrevet

Jeg har to puter og en duk som er naturhvit og lillamønstret, og en ensfarget lilla pute i samme lillafarge.

Nå trenger jeg nye gardiner. Hva matcher de lilla putene/duken? Har en stålgrå sofa og et lyst teppe, om det har noe å si.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes grønt, brunt, blått, grått, hvitt og svart er fint sammen med lilla.

Rødt, gult, oransje og slikt ville jeg derimot styrt unna.

Skrevet

Jeg har en lillastripete duk som (i tillegg til ulike lillanyanser) har stiper i hvitt, orange, mørkegrønt og gult. Vet ikke helt om det blir det samme om du henger opp gule gardiner, men det ser i alle fall veldig fint ut på duken :)

Skrevet
Jeg har to puter og en duk som er naturhvit og lillamønstret, og en ensfarget lilla pute i samme lillafarge.

Nå trenger jeg nye gardiner. Hva matcher de lilla putene/duken? Har en stålgrå sofa og et lyst teppe, om det har noe å si.

Her ville jeg satse på sorte eller mørk grå gardiner kanskje med et par rosa paneler

Det kommer også litt an på hva slags vinduer du har.

Ja rosa er veldig flott sammen med lilla! Det samme er rødt.

Men det må være samme farvedybde, gul undertone (varm) eller blå (kald)

Skrevet

Jeg tror jeg ville gått for enten svart eller grønt til gardinene, slik jeg ser det for meg. Brunt er litt farlig, da noen brunfarger ser veldig fine ut og noen krasjer totalt. Men du kan jo kanskje ta med deg duken til butikken og si at du vil ha noen gardiner som passer til den? Men ta med deg litt kritisk sans også når du går, for jeg har møtt på en del butikkdamer som dessverre var mer eller mindre "aktivt fargeblind"...

Ellers kan jeg vel si at de fleste farger kan brukes hvis du bare får den rette nyansen, så det kommer også veldig an på hvilket uttrykk du ønsker. :jepp:

Gjest hyggelig
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Kom gjerne med flere;)

Dere som nevner svarte, grå eller brune gardiner.. blir ikke dette fort mørkt og dystert? Spesielt med tanke på at mørketida kommer om et par måneder, og det blir mangel på dagslys.

Rosa gardiner og lilla puter? Kan det bli litt vel mye, tro? Vet ikke jeg altså, ellers hadde jeg jo ikke laget denne tråden;) Jeg bare skriver ned mine første tanker...

Hehe, ikke lett dette her! Jeg har så lyst på en stilig stue hvor ting matcher! For øyeblikket har jeg både duk, puter, gardiner og enda en duk i samme farge. Det virket som en god ide på kjøpstidspunktet, men i ettertid ser jeg jo at det ser ut som jeg har handla en hel serie på billigsalg. (noe jeg ikke har gjort..)

Skrevet
Takk for svar alle sammen! Kom gjerne med flere;)

Dere som nevner svarte, grå eller brune gardiner.. blir ikke dette fort mørkt og dystert? Spesielt med tanke på at mørketida kommer om et par måneder, og det blir mangel på dagslys.

Jeg ville definitivt gått for grå gardiner. Grått og lilla er veldig lekkert sammen. Det trenger ikke være store, tunge gardiner. De trenger heller ikke være mørke. Hva med lysere grå i et stoff som kanskje er litt gjennomskinnelig? Jeg så noen sånne på Kid, de var veldig fine :)

Gjest hyggelig
Skrevet
Jeg ville definitivt gått for grå gardiner. Grått og lilla er veldig lekkert sammen. Det trenger ikke være store, tunge gardiner. De trenger heller ikke være mørke. Hva med lysere grå i et stoff som kanskje er litt gjennomskinnelig? Jeg så noen sånne på Kid, de var veldig fine :)

Men siden sofaen er en ganske stor, grå hjørnesofa med åpen ende og står foran vinduene (som er store) blir det ikke da for mye med grå gardiner i tillegg? Eller tro du ikke det gjør noe?

Skrevet

Gull og sølv er også kjempefint til lilla, men kanskje litt i overkant på gardiner :fnise:

Skrevet

Er du ekstra tøff kan du gå for gule gardiner. Da får du en skikkelig stilig kontrast, lilla og gult er komplimentærfarger (de står mot hverandre på fargesirkelen). Da får du en frisk og fargerik stue, og noe som gjør mørketiden utenfor vinduene litt mindre trist. Er egentlig enig i at svart er litt tungt i en stue i mørketiden...

Ellers er grønn fremdeles noe jeg personlig ville gått for, den har det blå i seg fra det lilla og det gule som skaper kontrast. Det vil gi litt spenning. Grønn er forsåvidt også en mindre stressende/energigivende farge enn gul, hele naturen er i grønnnyanser og det er avslappende for menneskene å ha den fargen rundt seg. Så det kommer an på hva du bruker stuen til. Er det kreativitet du vil ha er gul best, er det avslapping du vil ha er grønn bedre. ;)

(Postet med fare for å høres ut som en skikkelig farge-gik... Men jeg er vel gjerne det også, i manges øyne... :fnise: )

Skrevet (endret)
hyggelig skrev:

Endret av Asti
Skrevet (endret)

Vi har lilla soveromsvegg og pc, syns grønt, oransje og grått passer jeg :)

Oransje og lilla blir slik en vill og deilig kontrast :D Dog kanskje litt mye på gardiner.

Vi har mosegrønne gardiner med litt hvitt mønster.

Endret av pittie
Skrevet

Jeg syns dette handler hovedsaklig om nyanser, og ikke farger. Jeg vil si at alle farger kan gå sammen, så lenge det er snakk om de riktige nyansene. Derfor er det også vanskelig å rådgi på nett.

Men det kommer jo helt an på hva du ønsker deg. Om du vil at det skal være sobert eller sprekt? Jeg er selv glad i helt lyse gardiner, og har i min stue noen helt enkle, tynne bommulsgardiner. Jeg er ikke så glad i mørke gardiner, fordi jeg vil slippe mest mulig lys inn i stua. Hvitt eller lys kremfarget passer jo sammen med alt f.eks.

Skrevet
Men siden sofaen er en ganske stor, grå hjørnesofa med åpen ende og står foran vinduene (som er store) blir det ikke da for mye med grå gardiner i tillegg? Eller tro du ikke det gjør noe?

Jeg tror ikke det gjør noe, men det kommer selvfølgelig litt an på. Ville da valgt en mørkere/lysere gråfarge på gardinene enn hva sofaen er, for å få mest mulig kontrast samtidig som det matcher.

Gjest Grafica
Skrevet (endret)

Jeg stemmer for limegrønt eller knall turkis, nydelig sammen med lilla i alle toner, og fresht og lekkert

(kan jo nevne at jeg er utdannet interiørkonsulent? ;P)

Edit: Det trenger ikke være helfarget grønt eller turkist, men f.eks. hvite elelr grå gardiner med mønster av de fargene.

Endret av Grafica
Skrevet

100% enig i dette.

Jeg tror ikke det gjør noe. Hvis du tar gardiner som er litt gjennomsiktige vil ikke gråfargen bli like solid som på sofaen, og du får variasjon selv om du holder deg til samme fargetoner.

Skrevet

Jeg hadde nok valgt grå og lilla panelgardiner, så kan man jo ha de grå ytterst nå når det er lyst ute og de lilla ytterst når man trenger litt mer farger. hvis det ser for koordinert ut kan man jo gå for grå og mønstrete panelgardiner, og sørge for at de er et noe lilla i mønstret, trenger ikke å være mye... Jeg er dessuten gald i lilla og grønt sammen, helst en naturlig grønntone som mose, oliven eller liknende.... men det letteste er vel å ta med en duk i butikken for å se, en lillanyanse kan være fin til grønnt, mens en annen kan se helt grusom ut.....

Gjest hyggelig
Skrevet

Så flinke dere er alle sammen :)

Jeg var innom både Kid og Princess i dag, og kom dessverre ut igjen uten noe som helst. Ingen av butikkene hadde noe særlig utvalg av ensfargede panelgardiner.

Finnes det noen gode nettbutikker som har gardiner, tro?

Gjest Raptuza
Skrevet

Hvorfor ikke ta en lillanyanse som passer til det andre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...