Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har fått noen rødvinsglass fra Hadeland som jeg liker, men vi ønsker ikke å bruke masse penger på å kjøpe hvitvinsglass, drinkglass, ølglass osv i samme serie. Holder det å kun kjøpe hvitvinsglass i samme serie og dermed kun ha rødvin- og hvitvinsglass som er like? Tenker på når man skal dekke et bord osv. Det er vel oftest bare hvitvin + rødvin + evt. vannglass som man bruker til middag? Mens konjakk og drink osv brukes senere og da trenger vi ikke ha alt i samme serie. Hva mener dere om dette? Har du alt i samme serie eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glass fra ulike serier kan faktisk være dritkult!

Skrevet

Jeg synes det holder å ha glass som skal stå på bordet samtidig i samme serie. Så om du ikke har konjakkglass på bordet samtidig som du har rødvinsglassene på bordet synes jeg ikke det gjør noe verdens ting om de er i forskjellig serie.

Jeg er også enig i at det kan være kult å ha glass i forskjellige serier på samme bord. Det blir ikke så "stivt", men mer tøft.

Skrevet

Vi bruker ikea-glass og tsjekkisk krystall på samme pådekning. Bare det ser pent ut betyr det vel ikke noe hva prislappen var, vel??

Skrevet
Vi bruker ikea-glass og tsjekkisk krystall på samme pådekning. Bare det ser pent ut betyr det vel ikke noe hva prislappen var, vel??

Prislappen har da ikke noe med saken å gjøre? Det var om tingene var i samme serie som var temaet. Om det nå er en billig serie fra IKEA eller en svindyr hadeland-serie.

Skrevet

Personlig liker jeg å ha alt i samme serie, selv det som ikke brukes samtidig. På den andre siden har jeg aldri tenkt over det om jeg har fått ulike glass i løpet av et selskap. ;)

Skrevet

Til dere som synes det er kult med forskjellige serier:

Har dere noen eksempler? Bilder? Jeg er utrolig dårlig på sånt merker jeg..

Hvilke glass mener dere pleier stå på bordet samtidig?

Eneste jeg kommer på er rødvin og hvitvin til middag.. Også evt konjakk og drink senere til kaker feks...

Prislappen har ingenting å si hvis du mente at vi måtte ha Hadeland glass.. Vi har fått noen glass som jeg synes er fine, dvs 12 stk, fra Hadeland. Og siden jeg ikke planla bedre da jeg fikk disse i gave har jeg ikke muligheten til å bytte de nå. Dermed er jo valget å kaste fine, dyre (?) Hadelandsglass eller å finne en grei løsning.. Derfor ber jeg dere om hjelp :) Blir litt usikker på om jeg bør kjøpe resten i samme serie eller om det kanskje bare holder å kjøpe hvitvin.. Trenger kanskje ikke kjøpe hvitvin engang, men tenkte kanskje at ved et middagsbord (finere middag) så vil noen ha rødvin og andre hvitvit så er det kanskje finest at alle har vinglass som er like for da er ikke forskjellene så store også kan jeg kjøpe litt mindre vannglass på ikea.. Er vel ikke flere glass man har ved middagsbordet, eller?

Har ellers sett noen hvitvinsglass hos bl.a. Ikea som jeg kan tenke meg. Jeg har ikke lyst til å legge for mye penger i glass siden jeg liker de billige og ikke tror at kvaliteten er så mye dårligere på de..

Skrevet
Hvilke glass mener dere pleier stå på bordet samtidig?

Eneste jeg kommer på er rødvin og hvitvin til middag.. Også evt konjakk og drink senere til kaker feks...

Skal man ha en fin middag synes jeg glass til dessertvin, som f.eks. portvin eller sherry, er et must (kalles gjerne hetvinsglass). :)
Skrevet

Glöm inte glas till vatten också. Man ska inte släcka törsten med vin(glas) utan med vatten. Kanske serverar ni öl eller farris/brus till någon som inte dricker vin?

jag tycker inte att glasen behöver vara i samma serie men gärna matchande - eller helt olika. Vi har samma serie i vinglas, snapsglas och cognacsglas men använder gärna de grova handblåsta "glaskrusen" med färginslag till vatten.

Jag hade inte blandat rödvinsglas med röd fot med en annan sort med ofärgad fot och "kristallmönster" på. Det hade JAG tyckt varit för udda.

Skrevet

Så lenge det blir seende fint ut så synes jeg ikke det spiller noen rolle om de er fra samme serie. Vi har feks akkurat valgt vannglass fra en annen serie enn vinglassene fordi vi ikke likte de som fulgte med. Da hadde vi med oss et sett av vinglassene og prøvde i butikken som hadde vannglassene. Man kan også ofte få deponere på glass og prøve hjemme.

På middagsbordet: Hetvin, hvitvin, rødvin. dette er fast. Hetvin kan brukes både til forret og til dessert. Det kan være kjekt å ha ett enda mindre glass til akevitt eller likør.

Vannglass må også være med. Vi har et ganske dyrt ett, så vi planlegger vi å kjøpe noen billige robuste som macher så vi har å dekke på til barn.

Konjak og ølglass kan man også få bruk for, tradisjonelt er ølglass store rødvinsformede glass, i dag er det vanligere å bruke longdrinkglass (store vannglass).

Det viktigeste er at dere kjøper de glass dere har bruk for i dag. De store dyre seriene kan man som regel få i mange år, og kan kjøpe til ved behov. Jeg vil heller ikke anbefale å kjøpe samme anntall av allt, - se for dere hva dere kommer til å ha behov for.

Gjest antigartner
Skrevet

Dersom glassene dine harmonerer trenger ikke alle å være fra samme serie. Jeg synes faktisk det kan bli litt i overkant hvis alle glassene er i samme serie. Da tenker jeg spesielt på serier som har "markerte" særpreg, for eksempel slipte glass, malte glass eller "ruglete" glass. I mange tilfeller kan det være pent med ett "særpreget" glass ved hver kuvert, mens resten av glassene er enkle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...