LekeHusmor Skrevet 15. august 2008 #1 Skrevet 15. august 2008 uff herregud. jeg blir helt gal. det er et eller annet i (mest sannsynlig) sengen min!! har fått masse små røde stikk/bitt overalt på kroppen. begynte i går kveld og nå våknet jeg av at jeg klødde så mye at jeg holdt på å bli gal. syns jo også at det er ekkelt å tenke på at det kryper noe lopper eller hva faen det er rundt i sengen. stikkene er små, runde og røde, litt hovene, og klør og klør.. litt etter tur liksom. har de overalt på kroppen, utenom ansiktet. hva tror dere det er? jeg vet 100% sikkert at det ikke er mygg. og det rare er at sambo ligger i samme seng, og han har ikke merket noe som helst til det! ingen krise at jeg klør, men jeg vil ha dette "dyret" vekk!! kan problemet løses ved å skifte sengetøy eller må jeg gå hardere til verks? må eventuelle klær jeg hadde på meg igår osv fryses?
Brunhilde Skrevet 15. august 2008 #2 Skrevet 15. august 2008 Hvis det er lopper, så er det sannsynligvis fuglelopper. De kan bite mennesker, men de kan heldigvis ikke leve eller formere seg på menneskeblod. Rist sengetøyet godt, støvsug madrassen og soverommet og kast støvsugerposen etterpå. Det bør holde. Hvis du har badet i ferskvann i det siste, så kan det være ikter. Dette var den eneste artikkelen med bilde jeg fant i farten.
LekeHusmor Skrevet 16. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2008 ah, tusen takk.. jeg har ikke badet i ferskvann, så det er nok ikke det. jeg er ganske sikker på det er lopper. det som plager meg nå, etter å ha skiftet sengetøy og støvsugd og alt mulig, er bare at jeg klør så jævlig enda. og jeg klarer ikke holde kontroll på om det er nye eller gamle stikk men er det noen som vet om loppe(ne) eventuelt bare dør ut av seg selv? jeg er helt sikker på at det ikke er noe loppeleir her, de må ha blitt med meg fra hytta.. så.. vil de da eventuelt forsvinne/dø etterhvert?
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #4 Skrevet 16. august 2008 Kanskje du har blitt allergisk mot husstøvmidd?
LekeHusmor Skrevet 16. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. august 2008 jeg kan forstå det høres slik ut, men det er virkelig lopper. jeg er helt sikker. bittene ser akkurat ut som de gjør på div. bilder på nettet.. er det virkelig så uvanlig med lopper?
:-) anna Skrevet 16. august 2008 #6 Skrevet 16. august 2008 Loppebitt blir veldig store. Jeg fikk noen som barn, og det var et tydelig stikk som hovnet opp i en "ikke rund" hevelse , der de største sikkert var opp mot 5 cm i diameter. Sånn jeg husker det satt stikkene gjerne gruppert 2 -3 på samme sted. Men du kan også ha fått fuglelopper, de kan komme med kjeledyr, eller fra fuglereir utenfor åpne soveromsvinduer. det kan også være (beklager) skabb. Hadde jeg vært deg hadde jeg kommet meg til legen. For sikkerhets skyld.
LekeHusmor Skrevet 16. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. august 2008 jeg er ganske sikker på hvordan det har kommet.. på hytta for litt over to uker siden sov jeg og kjæresten på et rom hvor det stadig vekk var en hund innom, hunden hadde også sovet på rommet hele uken i forveien. vi hadde sekker, klær og koffert liggende på gulvet på rommet der. mens vi var på hytta den uken oppdaget jeg at jeg fikk stikk, røde og som klødde fælt. men det var ganske få, og jeg tenkte det bare var mygg ellernoe. så når jeg kom hjem fikk jeg et myggestikk og så da kjapt at de andre stikkene ikke hadde vært mygg. var så i spania 1 uke, uten sekk/koffert osv som jeg hadde med på hytta.. så kom jeg til bergen, hvor både sekk, koffert og klær vi hadde hatt på det rommet ligger rundt.. og så får jeg et par stikk på armen og tenker ikke over det mer. så våkner jeg midt på natten og føler meg helt spist opp..klør overalt. det MÅ jo være lopper? jeg ser ingen annen forklaring, da det var det samme på hytta og her. min teori er da at loppene har kommet seg med f.eks sekken min fra rommet på hytta hit til Bergen.. er det "plausibelt"? og er det noen som vet hvor lenge lopper lever?? hvor lenge kommer dette helvete til å foregå..
Brunhilde Skrevet 16. august 2008 #8 Skrevet 16. august 2008 Jeg mener bestemt at lopper er artsspesifikke, så de vil nok dø ut etterhvert. Jeg gjentar rådet mitt om å lufte, gjerne fryse for å være sikker, sengetøyet og så støvsuge godt - lopper trives i fuktige omgivelser - og hive støvsugerposen etterpå. Smør Eurax på bittene, så slutter det ihvertfall å klø.
LekeHusmor Skrevet 16. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 16. august 2008 Jeg mener bestemt at lopper er artsspesifikke, så de vil nok dø ut etterhvert. Jeg gjentar rådet mitt om å lufte, gjerne fryse for å være sikker, sengetøyet og så støvsuge godt - lopper trives i fuktige omgivelser - og hive støvsugerposen etterpå. Smør Eurax på bittene, så slutter det ihvertfall å klø. håper det ikke er lenge til de dør.. blææ. takk for råd, har gjort det! sengetøyet som var på ligger nå i frysen, dyner, puter og overmadrass er godt ristet ute og støvsugd, sengen er støvsugd og det ligger nytt sengetøy på. det ble gjort fredag kveld, og jeg er usikker på om jeg har fått noen fler stikk etter det. kan være stikk jeg har hatt hele tiden, men som jeg ikke har merket før.. blir helt paranoid av dette jeg. lurer på om jeg skal gå på apoteket i morgen, om de kan identifisere stikkene?
Serenity88 Skrevet 16. august 2008 #10 Skrevet 16. august 2008 LekeHusmor! Du må fryse dyne og pute! Pluss at dyne/pute blir mye bedre etterpå, mykere og luftigere
Serenity88 Skrevet 16. august 2008 #11 Skrevet 16. august 2008 Så flink du er Tror ikke apotekere har så stor greie? Men kanskje? Klør det mye, eller klør det bare fordi du obsesser? Er det rødt, hovent eller varmt?
Lissi Skrevet 16. august 2008 #12 Skrevet 16. august 2008 (endret) Kan det være skabb du har? Noen sa husstøvmiddallergi, da får man ikke stikk/bitt. Man blir tett i nese, nyser og kan få pusteproblemer. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320354 Hørt om flere som har fått dette i Spania blant annet. Hytte høres også mistenkelig ut, og dyr kan ta med seg litt av hvert i hus. Hele familien må behandles for dette. Alt av tekstiler må vaskes. Endret 16. august 2008 av Lissi33
LekeHusmor Skrevet 16. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 16. august 2008 utifra hva det står om skabb, så føles det ikke ut som jeg har det. det jeg har er røde stikk, som jeg føler at hovner litt opp når jeg klør på de.. i "rolig" tilstand er de røde og små prikker, hevet litt opp i huden. sånn som dette problemet mitt er egentlig ikke mest at jeg klør, men at jeg blir gal i hodet og utrolig stresset av å "vite"/tro at det er lopper i leiligheten her. blir obsessed. skal jeg være saklig og helt ærlig, så føler jeg at sengen er helt ren og at jeg fikk renset den godt nok igår. men jeg har litt vondt for å forstå hvordan jeg skal få fryst ned sofaen min må jo prøve å le litt oppi alt dette..
Lissi Skrevet 16. august 2008 #14 Skrevet 16. august 2008 utifra hva det står om skabb, så føles det ikke ut som jeg har det. det jeg har er røde stikk, som jeg føler at hovner litt opp når jeg klør på de.. i "rolig" tilstand er de røde og små prikker, hevet litt opp i huden. sånn som dette problemet mitt er egentlig ikke mest at jeg klør, men at jeg blir gal i hodet og utrolig stresset av å "vite"/tro at det er lopper i leiligheten her. blir obsessed. skal jeg være saklig og helt ærlig, så føler jeg at sengen er helt ren og at jeg fikk renset den godt nok igår. men jeg har litt vondt for å forstå hvordan jeg skal få fryst ned sofaen min må jo prøve å le litt oppi alt dette.. Du får ta en og en sofapute:) Jeg skjønner godt at du får litt hetta, men om dette er noe som driver å klekker seg ut på huden din så er de jo i senga igjen før du vet ordet av det. Dra på legevakta i morgen og få hjelp. Høres ikke noe godt ut.
LekeHusmor Skrevet 16. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 16. august 2008 Du får ta en og en sofapute:) Jeg skjønner godt at du får litt hetta, men om dette er noe som driver å klekker seg ut på huden din så er de jo i senga igjen før du vet ordet av det. Dra på legevakta i morgen og få hjelp. Høres ikke noe godt ut. klekker seg ut på huden min?!
Lissi Skrevet 16. august 2008 #16 Skrevet 16. august 2008 klekker seg ut på huden min?! Ja noen av de rakkerne legger egg. Derfor de blir flere. Feks lus i hodebunn. De legger egg i hårrøtterne. Ikke for å skremme deg, men bare så du skal skjønne alvoret når det gjelder å bli kvitt dette. Noen av disse klarer seg ikke uten hud og varme i mer enn 3 dager, så er du ikke hjemme vil dette dø ut av seg selv. Men bor du oppi det så legger du de fra deg overalt, samt gir det til de andre i familien. Får håpe det ikke er dyr da, men noe utslett. Klekketid kan være noen uker. Når var du i Spania?
Lissi Skrevet 16. august 2008 #17 Skrevet 16. august 2008 Er utdannet hudpleier. Jeg har dårlig med egen erfaring med dette, så dette er ren synsing. Jeg klarte ikke definere utfra bilde ditt hva du kan ha. Underlig nok begynte det å klø i hode på meg også
lillesky Skrevet 16. august 2008 #18 Skrevet 16. august 2008 Nei, nå synes jeg dere overdramatiserer litt her. Antakeligvis er det bitt av fuglelopper du har fått. De overlever ikke lenge på mennesker (ikke i senga/sofaen heller). Så les gjennom Brunhildes svar igjen, der står alt du trenger å vite. Ikke noe å være redd for!
LekeHusmor Skrevet 17. august 2008 Forfatter #19 Skrevet 17. august 2008 Ja men jeg har jo gjort alt Brunhilde sa, allikevel fortsetter det og jeg får nye stikk.. :klø:
LekeHusmor Skrevet 17. august 2008 Forfatter #20 Skrevet 17. august 2008 men er det noen som vet om jeg kan SE eller KJENNE loppene? leser på nettet at de er sånn 1,5-3 mm, og da ville jeg jo tro at jeg ville kunne sett de hvis jeg gikk inn for det? planen nå er å legge på nytt sengetøy hver kveld, og få vasket gjennom alt skittentøy, samt støvsuge sofa, teppe og soverom hver kveld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå