Gå til innhold

Er det greit å la hunder hoppe på fremmede?

Anbefalte innlegg

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Veldig ofte på jobb opplever jeg at hunder hopper på meg. Veldig ofte er det snakk om små "byhunder" eierne står ofte og ser på, og snakker litt til hunden, men det må vel gå ann å lære hunden til å ikke gjøre dette, eller i hvertfall holde fast hunden når man vet man har en sånn hund? Jeg jobber som selger, så jobben min har ingenting med kjæledyr å gjøre.

Gjest -Maggie-
Skrevet

Det er absolutt ikke greit, uansett størrelse på hunden.

Skrevet

Jeg holder min hund i bånd for at folk skal slippe å få han hoppende på seg. Min hund er ikke så interessert i ukjente, heldigvis.

Noen hunder hopper mer enn andre. F.eks. border collie.

Fra 1. september er det båndtvang, så da kan du kreve at de har hunden i bånd.

Skrevet
Fra 1. september er det båndtvang, så da kan du kreve at de har hunden i bånd.

Eeeh, det er vel litt motsatt. Fra august er båndtvangen opphevet og starter igjen i april.

Skrevet
Noen hunder hopper mer enn andre. F.eks. border collie.

Tull. En BC er forøvrig så fjernstyrt at det burde ikke være noe problem å lære ikke hopping.

Jeg har STORE hunder, og de hopper når mennesker blir ivrige i kosingen og sånt, men jeg holder dem igjen når det kommer til folk som ikke kjenner dem eller ikke liker det.

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

Jeg er glad for at jeg ikke har en hund som hopper, og hadde han hoppet på folk så hadde det nok blitt full trening, da jeg synes at slikt begrenser hvor jeg kan ha han med meg. Jeg hadde aldrig latt hunden min hoppe på andre mennesker, og han hadde sikkert skremt barn ved i tillegg å hoppe på dem. Synes at det er en uting, med slike eiere.

Skrevet

Hopping er ikke greit nei. Hvis man vet at man har en "hoppehund" må man gjøre jobben sin med oppdragelsen, evt. holde i halsbåndet med makt om de ikke lystrer. En hund med labbene fulle av vann/søle er i tillegg irriterende på annet vis også.

Skrevet

Det er ikke greit, uansett størrelse på hund.

Jeg har hund selv, og jeg passer på at den aldri får hoppe på folk.

Jeg irriterer meg grønn over naboen, dog. De har en risenschnauser, altså en relativt stor hund. Jeg treffer dem ofte om morgenen når jeg er på vei til jobb og de er ute på morgentisseturen. Det er så særdeles lite festlig å bli hoppet på av en hund med sølete poter når man er på vei til jobb og skal begynne dagen med å stå forann halve staben og lede et møte. De har hundne i bånd, men lar båndet være så slakt at hunden jo kan valse rundt i hele veiens bredde, så man kommer ikke unna.

Jeg ville sagt klart ifra til eierne av hunden at det ikke var greit at den hoppet på meg. Enten får de lære den av med hoppingen, eller så får de holde den i strammere bånd.

(Dog, om du jobber som selger kan det jo være bevisst taktikk fra deres side for å bli kvitt deg :fnise: )

Skrevet
Eeeh, det er vel litt motsatt. Fra august er båndtvangen opphevet og starter igjen i april.

Jepp, det stemmer.

Båndtvangen er til for å beskytte vilt mot løse hunder når de har unger, som er på våren og sommeren.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
(Dog, om du jobber som selger kan det jo være bevisst taktikk fra deres side for å bli kvitt deg :fnise: )

Ikke godt å si nei, men selgere fortjener vel like mye respekt på jobb som alle andre yrker?

Skrevet

Nei, det er ikke greit, uansett størrelse. Jeg har en hun på ca 70kg, så den kunne tatt livet av å hoppe på et menneske. Hadde ikke kvidd meg for å snakke til hunden dersom den hoppet på meg, uansett størrelse.

Skrevet

Ikke greit med hunder som hopper opp på folk, nei!

Min hund på ca 60 kg gjør heldigvis ikke det.

Skrevet

Ikke greit. Jeg er glad i hunder og normalt ikke redd dem, men det hender jeg ikke har lyst på sølete potespor på klærne jeg har på. Og jeg kan jo tenke meg reaksjonen hos noen som faktisk er redd hunder når de små(?) pelskledde begynner å hoppe oppover dem.

Skrevet

Nei det er ikke greit i det hele tatt. Hunder skal verken hoppe på eierne eller fremmede.

Skrevet

Det er båndtvang hele året i Norge.

I sommermånedene er imidlertid ikke båndtvangen absolutt. Det betyr at man VISSE STEDER ikke trenger å ha hunden i bånd, dersom man har FULL KONTROLL på den på annen måte.

Dersom en hund hopper på en forbipasserende har eieren brutt hundeloven.

Annonse
Skrevet
Det er båndtvang hele året i Norge.

I sommermånedene er imidlertid ikke båndtvangen absolutt. Det betyr at man VISSE STEDER ikke trenger å ha hunden i bånd, dersom man har FULL KONTROLL på den på annen måte.

Dersom en hund hopper på en forbipasserende har eieren brutt hundeloven.

Jeg tror du må lese deg opp på hundeloven ;)

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,

b) i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,

c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,

d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,

e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller

f) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

Hundeloven

Men en hund skal alltid være under kontroll - selv om den ikke går i bånd.

Selv har jeg en hund som kan ha tendensen til å hoppe om hun blir veldig glad. Det får hun selvfølgelig ikke lov til. Den andre gjør det ikke uansett. Jeg tillater ingen av mine hunder å lage potefar på folk - det er ufattelig irriterende.

Skrevet

Har selv en hund som gjerne hopper på andre, men vet selv at det er noe som folk oftest ikke setter pris på. Synes ikke det er noe særlig når verken min egen eller andre hunder hopper på meg, så jeg pleier å ta henne i bånd når vi møter noen på tur. Forstår godt folk som ikke liker det.

Gjest Gjest_Heidi
Skrevet

Det er absolutt ikke greit at eiere ikke oppdrar hunder bare fordi de er små og søte. Små hunder slipper unna med mye mer knurring og biting enn store hunder fordi en bokser eller husky absolutt ikke er søt når den flekker tenner.

På jobben til faren min hadde sjefen hans en daks med på kontoret hver dag, og denne lot han bite en innleid datadoktor daglig. Mannen sluttet selvfølgelig å komme på en jobb hvor han ble angrepet av en hund hver dag og ble ledd av når han klaget ; fordi hunden var så liten. :frustrert:

Det er ikke hundene som er problemet, det er eierne og de burde ta ansvar.

Gjest Snart 42
Skrevet

Jeg er så enig, så enig. Bikkjer som hopper og samtidig både klorer og griser oss ned er utrolig irriterende. Jeg har faktisk noen venner jeg har sluttet å besøke fordi hunden deres hopper opp på alle (en stor schæfer) og de sier ingen ting - tror de synes det er helt greit og ser ikke noe problem i det. Til tross for at både jeg og flere andre siert klart og tydelig "nei" til hunden så de hører det, men de tar ingen notis av det. Utrolig nok.

Skrevet

heia er så enig med dere her blir fly forbanna om en hund hopper på meg og ikke bare det, men er man ute på tur og hundeieren slepper ut tauet såpass langt at hunden kommer bort og snuser deg både her og der og ikke minst med den blaute snuten.Så sier de:den er ikke farlig! Det har ingenting med saken å gjøre!!Jeg er ikke intressert i den blaute snuten rundt på klærne mine og etter min mening skaffer man seg hund så MÅ man gå på kurs skulle være obligatorisk!og man skaffer jo hunden for man liker hund ikke for at forbipasserende skal bli plagt av de!vil man klappe andres hund regner jeg med de viser sin interesse ved å gå hunden i møte!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...