Gjest Gjest Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 På sikt ønsker vi å kjøpe oss en Cavalier cocker spaniel:) Jeg sitter med tusen spørsmål siden jeg aldri har hatt hund..kun katter. Hvordan skal jeg trene meg opp best mulig før man i det hele tatt skaffer seg hund? Hvor bør jeg se etter valper til salgs? Hva bør jeg være obs på? alle tips mottas med takk:)
Gjest Caya Skrevet 14. august 2008 #2 Skrevet 14. august 2008 (endret) Cavalier Cocker Spaniel er ikke en rase. Cavalier King Charles Spaniel er en rase og Cocker Spaniel er en rase. Noe av det lureste man gjør når man skaffer seg valp er å melde seg på et valpekurs slik at man kan trene hunden riktig fra et tidlig stadium. Det er viktig både for at hunden skal trives og for at du skal trives med hundeholdet. Ellers så hadde jeg søkt litt rundt på nett på diverse oppdrettere og tatt kontakt med forskjellige for å kunne vurdere seriøsteten til de som selger valpene. Endret 14. august 2008 av Caya
Humleblomst Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 Begynn med å ta deg en tur på biblioteket, de har nok mange bøker om hundehold. Når du har lest en del, kan du eventuelt kjøpe deg et par bøker du liker som du bruker når du oppdrar hunden. Det er alltid kjekt å ha litt oppslagsverk i huset. Hvis du ikke er vant til å gå på tur, kan du bare begynne med det med en gang. Klarer du ikke det, er det lite sansynlig at du vil klare det så mye bedre gjennom hele hundens liv. De to rasene du blander her har et middels turbehov. Det vil si at de trenger noen gode turer for å ikke bli rastløs. En dag eller to med bare "tisseturer" går bra, men du for en karusell du får inne da! Så bør du tenke gjennom at du har tid/penger til å ha en hund med så mye pels. Det tar tid med mye pels. Enten må de gres både grundig og jevnlig, eller så må de klippes (klippes en del må de forsåvidt uansett...). Du kan lære å klippe selv eller betale noen for å gjøre det. Utstyr til å gjøre det selv koster også en god del (vi snakker noen tusenlapper). Skal du betale noen må du isåfall finne noen som driver med hundeklipp i område der du bor. Du må også tenke gjennom om du vil ha han eller tispe. Når det gjelder cockere er faktisk hanhundene litt lettere å håndtere enn tispene, i motsetning til de fleste andre hunderaser. Cavelier king charles vet jeg ikke noe om på det punktet. Og når du har skaffet deg hunden må du som nevnt ha den på valpekurs. Det er spesielt viktig siden du er ny med dette, valpekurset er både for deg og for hunden. Har selv en amerikansk cocker og vet at det krever en del. Men du for et herlig humør, jeg ville ikke vært ham foruten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå