Gjest -Maggie- Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 Jeg skal arrangere en bursdag i et ganske kjedelig og kjipt lokale, så jeg trenger litt sprek/fin/stilig/artig pynt. Noen tips til måter å gjøre det på, eller til nettsider med nettbutikk? Takk! :-D
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2008 #2 Skrevet 15. august 2008 Hva slags bursdagsfest skal det være da? Greit å vite før man gir råd om pynt. Skal "feelen" være party, et finere selskap eller et hjemme-koselig selskap? Hvem skal feires og hvem kommer? Er det for 10-åringer, 20-åringer eller 40-åringer? Du nevner litt av hvert, men det er lurt å bestemme hva du/dere vil ha, blanding av sprek og fin og stilig og artig er sjelden lett. Generelt er det beste å finne hvilket tema og hvordan man vil ha festen og så kjøpe på nett det som trengs, der det er billig.
Gjest -Maggie- Skrevet 15. august 2008 #3 Skrevet 15. august 2008 Det er et 40-årslag for en dame. Det skal være en uformell, koselig fest, men jeg vil gjerne ha litt stil også. Ikke stivt, men litt stil altså. De som kommer er i samme aldersgruppe ++. Jeg vil gjerne ha det stilig, men ikke for formelt. Heller stilig enn artig, men heller koselig enn stivt. Hvis du skjønner? Jeg tenkte litt på høsttema, kanskje. Har du forslag til billige nettsteder? Ja, og takk for at du svarer!
Gjest prøver Skrevet 16. august 2008 #4 Skrevet 16. august 2008 Strengt tatt trenger du ikke å kjøpe noe som helst. Når vi har 30- og 40-årslag så "spleiser" vi litt av alt vi har hjemme når vi skal pynte. Man kommer langt med å pynte med ordentelige duker, i stedet for plastikkduker eller papirduker. Småbord er ofte mye mer koselig enn langbord, og prat går ofte mye lettere. Vi har gjort to ting i vennekrets eller familie: Kjøpt enkle,billige hvite duker fra fe.ks Ikea og kjøpt billige løpere eller kjøpt billig stoff som vi lager til løpere. Annet forslag er å kjøpe mer "finduker" som er billige og vaskbare fra steder som Sparkjøp etc. Kjøper vi inn (om vi ikke har noe brukbare duker) og så deler vi opp dukene blant oss selv. Veldig fint til å ha hjemme til "større selskap" og så vet vi hvem vi skal henvende oss til når vi skal ha riktig store selskap. Har dere tilgang på vanlig servise, bestikk og glass? Det gjør det hele mer ordentelig. Pynt kan være så enkelt som å ha pene servietter, levende lys og vaser med blomster. Det viktige er at alt skal stå i stil. Det behøver langt fra å være store buketter eller oppsatser som tar lang tid å lage. En enkel blomst i hver vase kan være kjempeskjønt. Har dere ikke råd til blomster, hva med å bytte ut bordoppsatser med å ha f.eks. tre kubbelys på hvert bord? Levende lys utrolig koselig. Men hold dere til én type lys: enten stilige telys i en eller annen variant, eller stearinlys eller kubbelys. Blanding gjør det alltid mer rotete, og skal det gjøres, så bør det gjøres "riktig". Pynt på bordene kan være alt fra roseblader til fargede glasstener til blader til gråstein. Eller det kan kuttes helt ut om blomster og lys blir gjort gjennomført. Å kutte ut plastbestikk og papirduker gjør underverke på å få det skikkelig fint, levende lys gjør det alltid koselig. Ellers så er en enkel regel å gå for få farger, feks. hvitt og grønt, hvitt og rødt Ok, jeg har ikke gode sider å vise til, men det trenger ikke å være så mye fiksfakseri når man skal gjøre det selv. Og jeg vet jeg heller ikke har gode nettbutikker til alt krimskrams, det er rett og slett for lenge siden bryllupet og har siden heller trålet butikker for å få tak i billige ting og tang.
Wonders Skrevet 16. august 2008 #5 Skrevet 16. august 2008 Jeg må bare si det pyntes alt for lite i dette landet, vet det er dyrt å kjøpe inn stoff, blomster, duker osv...i hvert fall i store rom, men...gjør så mye du kan...Blidene om stemningen er der for alltid i minnene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå