Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en venninne som har havnet i en merkelig situasjon. De solgte i sommer sin borettslagleilighet og skulle ha overtakelse 1. september. Nå har de fått beskjed om at kjøperen er død.

Hvordan blir dette juridisk sett? Overtar arvingene forpliktelsene i forhold til kjøpet av leiligheten. Jeg har forstått det som at man har 6 mnd på seg til arveoppgjøret, men hvem har ansvaret i mellomtiden? Kan min venninne risikere å måtte betale husleie osv, inntil arveoppgjøret er oppgjort. Og betaler banken i det hele tatt ut lån til et dødsbo sånn at en overtakelse blir mulig?

Mange spørsmål som dukket opp, og jeg ble nysgjerrig på hva som evt skjer siden vi selv prøver å selge en borettslagleilighet om dagen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har dessverre ikke noe svar til deg men jeg er litt nysgjerrig på det samme

Skrevet

Det var en spennende problemstilling. Vet desverre ikke svaret selv, men antar at megleren burde vite det. Strengt tatt overtar nok arvingene kjøpet, men ting blir vel frosset mens oppgjøret skjer, så... hold oss oppdatert!

Skrevet

Arvingene overtar og er ansvarlig fra den dagen overtakelsen skulle ha skjedd. De må enten betale husleie eller sørge for at de får utsettelse til arveoppgjøret er over.

Skrevet

Kan jo oppdatere litt. Snakket nettop med venninnen min og hun er ganske fortvilet. Det første megler sa da dette skjedde var: "legg den ut for salg på nytt og kontakt advokat." Arvingene er ikke interessert i å innfri kontrakten og de sitter nå med to lån og to leiligheter. Mannen som er død hadde fullfinansiert kjøpet, og har ingen penger i dødsboet, så det er ikke noe penger å hente for tapene de påføres. (De kunne i utgangspunktet kreve at dødsboet dekker tapene.) I tillegg krever DNB nor full betaling for det (første) salget som ikke blir gjenomført likevel, men har sagt at de skal være "rimelige" og ikke kreve full betaling for neste salg. De krever ca 60%, til tross for at alle bilder og innhentet informasjon er gyldig fremdeles.

:overrasket: For en jævlig situasjon og skummelt med tanke på at vi selv skal selge. Man kan jo på ingen måte forhindre at dette skjer, og her ser vi også tydelig at banken (DNB nor) skor seg i begge ender, både som utlåner og megler.

Men de skal i møte med advokaten i dag, og håper å få mer klarhet i hvilke rettigeheter de har siden DNB nor ikke er spesielt interessert i å hjelpe. det er jo verdt å nevne at det også er DNB nor som har innvilget lån til kjøperen. Venninnen min lurer på om de kan kreve at DNB nor betaler ut gjelden som de forpliktet seg til, og at dette inngår i dødsboet. Disse tingene regner de med å få klarhet i de nærmeste dagene.

Skrevet

Rent juridisk er leiligheten overdratt (solgt), og eies nå av dødsboet, selv om den ikke er overtatt enda. Etter min mening er det derfor dødsboet/arvingenes ansvar å reselge leiligheten, ikke din venninne. Arvingene kan ikke velge å ikke ville oppfylle kontrakten. Selger har en gyldig kontrakt, og kan kreve oppgjør. Dersom arvingene ikke kan gjøre opp, vil dette være en mangel som gjør at selger kan heve kjøpet. Selger må deretter foreta et dekningssalg og kreve erstatning fra første kjøper på vanlig måte, dersom de blir påført et tap. Selger har også krav på forsinkelsesrente og erstatning for rentetap.

Men alt dette håper jeg advokaten de har kontakt med forteller dem.. :)

Skrevet
Rent juridisk er leiligheten overdratt (solgt), og eies nå av dødsboet, selv om den ikke er overtatt enda. Etter min mening er det derfor dødsboet/arvingenes ansvar å reselge leiligheten, ikke din venninne. Arvingene kan ikke velge å ikke ville oppfylle kontrakten. Selger har en gyldig kontrakt, og kan kreve oppgjør. Dersom arvingene ikke kan gjøre opp, vil dette være en mangel som gjør at selger kan heve kjøpet. Selger må deretter foreta et dekningssalg og kreve erstatning fra første kjøper på vanlig måte, dersom de blir påført et tap. Selger har også krav på forsinkelsesrente og erstatning for rentetap.

Men alt dette håper jeg advokaten de har kontakt med forteller dem.. :)

Problemet i dette tilfellet er vel at det ikke finnes penger i boet til å gjøre opp for seg, med mindre banken utbetaler lånet til dødsboet. Dersom banken ikke gjør det, vil det kun koste dem masse penger og energi, og resultatet blir det samme; De blir sittende med regningen. En ting er hva de juridisk har krav på, en annen ting er om dødsboet har midler til å møte kravene. Da hjelper det ikke med et papir som gir dem rett om det ikke finnes penger.

Hun har også fått inntrykk av megler og bank at arvingene kan avstå fra å innfri kontrakten. Det er først og fremst dette punktet hun skal diskutere med advokat i dag. Om de ikke kan det, bør vel også banken være pliktig til å betale ut lånet de har innvilget?

Det fikk meg til å tenke at man kan havne i denne situasjonen også om en kjøper (levende) likevel ikke har penger til å finansiere et kjøp?

Kjedelig situasjon dette her..

Skrevet
Problemet i dette tilfellet er vel at det ikke finnes penger i boet til å gjøre opp for seg, med mindre banken utbetaler lånet til dødsboet. Dersom banken ikke gjør det, vil det kun koste dem masse penger og energi, og resultatet blir det samme; De blir sittende med regningen. En ting er hva de juridisk har krav på, en annen ting er om dødsboet har midler til å møte kravene. Da hjelper det ikke med et papir som gir dem rett om det ikke finnes penger.

Hun har også fått inntrykk av megler og bank at arvingene kan avstå fra å innfri kontrakten. Det er først og fremst dette punktet hun skal diskutere med advokat i dag. Om de ikke kan det, bør vel også banken være pliktig til å betale ut lånet de har innvilget?

Det fikk meg til å tenke at man kan havne i denne situasjonen også om en kjøper (levende) likevel ikke har penger til å finansiere et kjøp?

Kjedelig situasjon dette her..

Arvingene er bare pliktige til å ordne dette dersom de overtar boet på privat skifte. Da overtar de også fordringer på avdøde. Dersom det ikke finnes midler til dette i boet kan de nekte å overta. Boet går i så fall til offentlig skifte. Der må da din venninne melde krav i boet, og vil få utbetalt en eventuell erstatning dersom det overhodet finnes midler (før noen får ut noe arv).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...