Gjest dalieo Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 Kjæresten har, som tittelen tilsier, lest i dagboka mi. Jeg har en dagbok på dataen, der jeg skriver når jeg er lei meg eller trenger å få ut veldig, veldig private ting som jeg ikke vil snakke med noen om. Det skjedde da jeg var på jobb, og han skulle låne pcen min. Dagboken datt han visst inn på med et uhell, og når han så navnet sitt skrevet så "klarte han ikke å unngå å lese en side", med hans egne ord. Og det verste er at det han leste er tanker jeg har hatt om han i forhold til en eks, så nå er han sint på meg. Hvordan ville dere reagert? Jeg føler meg veldig invadert, på en måte.. det er mine innerste tanker han har lest. Men samtidig føler jeg meg så slem, for det må ha vært forferdelig vondt å lese for ham. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre eller si.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2008 #2 Skrevet 14. august 2008 Jeg forstår dere begge to.. Siden du har dagboken din på et så synlig sted, har du vel egentlig ikke rett til å bli sint. Når noe med ditt eget navn nærmest faller ned i fanget ditt, vil nok de fleste føle nysgjerrighet. Jeg vet med meg selv at JEG hadde i hvertfall ikke greid å la være og lese noe slikt... Hadde han rotet i private skuffer og snoket bevist, hadde saken vært en annen synes jeg. Samtidig synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet. Dagbøker er tross alt ment å være private, og absolutt alle tenker og føler "forbudte" ting i blant. Ting som kunne såret den de angår dersom vedkommede fikk vite om dem. Den eneste forskjellen er at du har valgt å skrive ned disse tankene, mens andre velger å beholde dem trygt oppe i hodet. Det er dumt om du skal straffes for deg. Snakk med han, og forsøk å forklar han at du føler deg invadert og at disse skriveriene kun var spontane følelser og tanker som du trengte å få UT av systemet ditt. Og fra nå av bør du kanskje oppbevare dagboken din på et litt mer privat sted?
Gjest dalieo Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 Dagboken min er skjult på datamaskinen min, og heter ikke noe med ordet "dagbok" i seg, eller noe annet fristende. Tittelen er to tilfeldige bokstaver. Men jeg hadde åpnet den for å skrive i den ganske nylig, så den lå på de siste åpnede dokumentene på word. Er vel der han har sneket, går jeg ut i fra.
Gjest dagbokskriver Skrevet 14. august 2008 #4 Skrevet 14. august 2008 Jeg synes ikke han har noen som helst grunn til å være sint. DU derimot burde seriøst vurdere om du kan stole på en person som respekterer deg så lite at han snoker i dine private tanker og har nerver til å bli fornærmet etterpå! Skriver dagbok selv, og vet at jeg hadde følt meg veldig krenket. Bare tanket på at noen, spesielt kjæresten min, skulle lest det har jeg skrevet uten lov gjør meg kvalm. Mange ganger skriver jeg dessuten ting jeg ikke "mener", i kampens hete, for å fordøye følelser jeg kanskje egentlig vet er irrasjonelle. Hvis man leser en annen sin dagbok uten lov, har man driti seg ut. Vet at kanskje 40 % av det som står i min er så godt som fantasi uansett. Men hadde vært vanskelig og hadde hatt veldig lite lyst til å forklare det for en snikete nysgjerrig kjæreste.
Gjest dalieo Skrevet 14. august 2008 #5 Skrevet 14. august 2008 Vet at kanskje 40 % av det som står i min er så godt som fantasi uansett. Men hadde vært vanskelig og hadde hatt veldig lite lyst til å forklare det for en snikete nysgjerrig kjæreste. Det er nettopp dèt, det står så mye dritt der som har samlet seg opp over to år. Jeg og kjæresten har vært sammen i litt over et, og har jo selvfølgelig hatt krangler og alt det der. Noe av det han har lest og fått med seg er at jeg har tvilt på følelsene mine angående han, og en seksuell fantasi jeg har hatt om noen i familien hans Og så mye av det som står i dagboken er ting jeg ser tilbake på og tenker "hæ, følte jeg det virkelig sånn?", men kjærestn min tar det for gitt at det er ting jeg fullstendig står for. Phuh, trenger bare å få det her ut altså, har ikke fortalt det til noen.
Gjest Betty89 Skrevet 14. august 2008 #6 Skrevet 14. august 2008 Det er nettopp dèt, det står så mye dritt der som har samlet seg opp over to år. Jeg og kjæresten har vært sammen i litt over et, og har jo selvfølgelig hatt krangler og alt det der. Noe av det han har lest og fått med seg er at jeg har tvilt på følelsene mine angående han, og en seksuell fantasi jeg har hatt om noen i familien hans Og så mye av det som står i dagboken er ting jeg ser tilbake på og tenker "hæ, følte jeg det virkelig sånn?", men kjærestn min tar det for gitt at det er ting jeg fullstendig står for. Phuh, trenger bare å få det her ut altså, har ikke fortalt det til noen. Å fytti! Da er det ikke rart han blir sur!
Gjest -Maggie- Skrevet 14. august 2008 #7 Skrevet 14. august 2008 Nå er dey vel uansett ikke skyldspørsmålet som er det viktigste, men hvordan dere skal håndtere det. Er han å snakke til, så du kan få forklart hvordan alt henger sammen?
Suzy Skrevet 15. august 2008 #8 Skrevet 15. august 2008 Kanskje man må være dagbokskriver selv for å forstå hvor invaderende det er om noen leser ens innerste skriblerier på den måten. Jeg hadde blitt utrolig sint om noen hadde snoket i bøkene min (som er papir og ligger i nattbordskuffen). Jeg syns du skal sette deg ned og forklare at det er mye løse tanker, drømmer, og luft i det som står i en slik dagbok - og at du kan snakke med ham om det han har lest nå slik at dere blir ferdige med det og deretter er det historie. Så må du nesten presisere på nytt for ham at dette er privat område og at du må få ha det i fred - så ville jeg forslå å flytte den til en bærbar harddisk f.eks, så den blir utilgjengelig for ham.
Gjest Gjest_flicka Skrevet 15. august 2008 #9 Skrevet 15. august 2008 Vill bara tipsa om ett gratisprogram som jag laddade ner, iDailyDiary. Enkel och bra dagbok på datorn, som är lösenordsskyddad! finns att ladda ner gratis på download.com
DDuck Skrevet 15. august 2008 #10 Skrevet 15. august 2008 Det er nettopp dèt, det står så mye dritt der som har samlet seg opp over to år. Jeg og kjæresten har vært sammen i litt over et, og har jo selvfølgelig hatt krangler og alt det der. Noe av det han har lest og fått med seg er at jeg har tvilt på følelsene mine angående han, og en seksuell fantasi jeg har hatt om noen i familien hans Og så mye av det som står i dagboken er ting jeg ser tilbake på og tenker "hæ, følte jeg det virkelig sånn?", men kjærestn min tar det for gitt at det er ting jeg fullstendig står for. Phuh, trenger bare å få det her ut altså, har ikke fortalt det til noen. Da syns jeg ikke det er noe rart han er sint... det ville nok jeg også blitt! Jeg ville ikke kunne stlt på min kjæreste om jeg fant noe sånt...
Suzy Skrevet 15. august 2008 #11 Skrevet 15. august 2008 Da syns jeg ikke det er noe rart han er sint... det ville nok jeg også blitt! Jeg ville ikke kunne stlt på min kjæreste om jeg fant noe sånt... Men kunne kjæresten din stolt på deg om du leste helt private tanker uten tillatelse?
Blåbæret Skrevet 15. august 2008 #12 Skrevet 15. august 2008 Samboeren min har lest i gamle dagboker uten min tillatelse. Jeg ble ganske sint men lot det gaa siden dagbokene var saa gamle. Hadde han gjort det i dagboken jeg skriver naa hadde jeg blitt fly forbannet. Dagbok er en privat ting. Man skriver ting man tenker akkurat i oyeblikket, men som man gjerne ikke mener senere. Dette er vanskelig for den som ikke har skrevet tankene og forstaa. Jeg har gjort det slik at jeg har laget en side paa freewebs.com som er dagboken min. Adressen har selvsakt ingen faatt og siden kan ogsaa bli passordbeskyttet slik at ingen kommer inn paa den. Naar det er sakt saa skjonner jeg jo at han reagerer naar han har lest slike ting som ts sier. Men det er hans egen feil. Han maa kunne ta konsekvensene naar man snoker i andres privatliv.
Gjest Lily1 Skrevet 15. august 2008 #13 Skrevet 15. august 2008 Jeg forstår dere begge to.. Og fra nå av bør du kanskje oppbevare dagboken din på et litt mer privat sted? Å fytti! Da er det ikke rart han blir sur! Nå er dey vel uansett ikke skyldspørsmålet som er det viktigste, men hvordan dere skal håndtere det. Er han å snakke til, så du kan få forklart hvordan alt henger sammen? Da syns jeg ikke det er noe rart han er sint... det ville nok jeg også blitt! Jeg ville ikke kunne stlt på min kjæreste om jeg fant noe sånt... Morsomt å se slike svar på en slik problemstilling. For en stund siden var det en tilsvarende tråd om det å gå inn på kjærestens/ektefellens mobiltelefon, og det var absolutt ikke akseptert... Så da kan man tydeligvis trekke to konklusjoner: * å snoke i andres personlige ting er ok så lenge de finner noe suspekt der.... * en mobiltelefon er mer personlig enn en dagbok... Og jeg synes ikke kjæresten har grunn til å være sur. Han leste en privat bok der tanker, følelser, meninger og hendelser er skildret, uten tillatelse. Han burde visst at en dagbok er privat, og siden han måtte snoke (gjøre en aktiv handling) for å finne denne dagboken, var det heller ikke et uhell at han fant den.
Gjest dalieo Skrevet 15. august 2008 #14 Skrevet 15. august 2008 (endret) Å fytti! Da er det ikke rart han blir sur! Vet det.. men det er jo noe jeg aldri i livet ville sagt til ham, da. Og det er ingenting som påvirker forholdet vårt heller, det er bare at jeg synes en han er i familie med er deilig. Det er noe han ALDRI hadde funnet ut hvis ikke han snek i dagboka mi.. Ønsker bare at han ikke hadde gjort det, for nå vet han liksom ting han ikke trenger å vite Endret 15. august 2008 av dalieo
Gjest dalieo Skrevet 15. august 2008 #15 Skrevet 15. august 2008 Da syns jeg ikke det er noe rart han er sint... det ville nok jeg også blitt! Jeg ville ikke kunne stlt på min kjæreste om jeg fant noe sånt... Men å finne frem og lese i kjærestens dagbok er helt greit? Men joda - forstår at han ikke stoler helt på meg akkurat nå. Men føler jo at jeg også har "rett" til å ikke synes det er noe moro det han har gjort..
Gjest Glør Skrevet 15. august 2008 #16 Skrevet 15. august 2008 Siden du har dagboken din på et så synlig sted, har du vel egentlig ikke rett til å bli sint. Når noe med ditt eget navn nærmest faller ned i fanget ditt, vil nok de fleste føle nysgjerrighet. Det skal ikke ha noen betydning, privat er privat uansett, og selv ville jeg ikke kunne hatt en kjæreste som ikke respekterte det. Han har ingen grunn til å bli sint, dersom man snoker bør man vite med seg selv at man kan takle ubehagelige oppdagelser. En ting er at han snoket, det kan tilgis dersom det er en enkeltstående hendelse og han ber om unnskyld, men når han i tillegg er så frekk at han blir sint på deg, ville jeg nok revurdert om han kan stoles på. Uansett bør du nok snakke med han, og få forklart han hvor privat en dagbok er, siden det tydeligvis er vanskelig å forstå for de som ikke skriver en selv, og i tillegg forklare at en dagbok ofte inneholder utblåsninger ol, som ikke er evige sannheter, men bare baserer seg på følelsen du hadde akkurat da du skrev det. Sammenlign det med de tingene mange slenger utav seg i en krangel, som egentlig ikke mener, dersom han sliter med å forstå konseptet.
Gjest gutt_26 Skrevet 15. august 2008 #17 Skrevet 15. august 2008 (endret) Kjæresten har, som tittelen tilsier, lest i dagboka mi. Jeg har en dagbok på dataen, der jeg skriver når jeg er lei meg eller trenger å få ut veldig, veldig private ting som jeg ikke vil snakke med noen om. Det skjedde da jeg var på jobb, og han skulle låne pcen min. Dagboken datt han visst inn på med et uhell, og når han så navnet sitt skrevet så "klarte han ikke å unngå å lese en side", med hans egne ord. Og det verste er at det han leste er tanker jeg har hatt om han i forhold til en eks, så nå er han sint på meg. Hvordan ville dere reagert? Jeg føler meg veldig invadert, på en måte.. det er mine innerste tanker han har lest. Men samtidig føler jeg meg så slem, for det må ha vært forferdelig vondt å lese for ham. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre eller si. Grow up! Og la dine innerste tanker forbli der isteden for å skrive dem ned da vel. Endret 19. september 2008 av Nigo-san
Jade Skrevet 15. august 2008 #18 Skrevet 15. august 2008 Det er direkte respektløst å lese andres dagbok. Her var det ikke snakk om en dagbok som lå åpen rett foran han heller, men en fil han selv åpnet pga at han var nyskjerrig. Uansett hvor dårlig gjort dette var (for det var virkelig dårlig gjort!), så har han lest det som står der, og det kan ikke viskes vekk fra minnet hans. Han kan ikke gå rundt å late som han ikke har lest at du hadde fantasier om et av hans familiemedlemmer, uansett måte han fant det ut på. Dette er et forhold, ikke en rettsak. Etter min mening, så har begge grunn til å være sint. Ellers, så vil jeg på det sterkeste anbefale passordbeskyttede dagbøker når man er sammen med noen som ikke respekterer privatlivet ditt. Du kan faktisk passordbeskytte worddokumenter også. Hvis du ikke vet hvordan, søk på "password" eller "passord" i hjelp-filen. Det er vel forskjellig etter hvor ny office-pakke du har.
Gjest dalieo Skrevet 15. august 2008 #19 Skrevet 15. august 2008 Ellers, så vil jeg på det sterkeste anbefale passordbeskyttede dagbøker når man er sammen med noen som ikke respekterer privatlivet ditt. Du kan faktisk passordbeskytte worddokumenter også. Hvis du ikke vet hvordan, søk på "password" eller "passord" i hjelp-filen. Det er vel forskjellig etter hvor ny office-pakke du har. Skal gjøre det, tusen takk for tips
Gjest Britt Banditt Skrevet 15. august 2008 #20 Skrevet 15. august 2008 Vill bara tipsa om ett gratisprogram som jag laddade ner, iDailyDiary. Enkel och bra dagbok på datorn, som är lösenordsskyddad! finns att ladda ner gratis på download.com Man kan ha passord på et word-dokument også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå