Gå til innhold

Kvinner og IT


Hilde

Anbefalte innlegg

Hei dere icon_smile.gif

Jeg er et aktivt medlem av et kvinneutvalg ved skolen jeg studerer ved. Vårt mål er å skape en ramme rundt studietiden som gir utfordringer og inspirasjon til videreutvikling. Dette gjør vi ved å arrangere faglige såvel som sosiale arrangementer. Eksempelvis har vi arrangert linuxseminarer, "pcmekkekurs", vi tar med de nye studinene på "fadderdager" før de starter på skolen, og vi arrangerer seminarer for å heise selvtilliten til jentene, rett og slett ved å invitere intelligente, karrierebevisste, vellykkede damer til å holde foredrag.

Prosentandelen kvinner ved skolen er 26%, men på ingeniørlinjen, der jeg studerer, er andelen lavere enn 10%. Vi som jobber i utvalget er overbevist om at det derfor er viktig for studinene at det finnes et tilbud.

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget, er at jeg ønsker innspill fra dere, både dere som studerer, og dere som jobber i ITbransjen. Tror dere dette er nyttig? Hva bør vi legge vekt på videre? Kvinner i bransjen, hva savnet dere i deres studietid? Menn i bransjen, ser dere nytteverdien?

Håper på svar. Om noen vil ha mer informasjon om utvalget vårt, url til hjemmesiden vår, eller rett og slett bare opprette en kontakt, mail meg gjerne.

mvh

Newt

[ Dette Innlegg er endret av: Newt den 2002-04-11 18:42 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, takk for link, men vi har allerede kontakt med Hilde Widerøe Wibe i od@. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

IT er en interesse som menn i større grad besitter. Det er ikke så veeeldig mange kvinner som drømmer om å mekke på PC'er i forhold til menn....

Må samme måte som det ikke er så veeeldig mange menn som drømmer om å ta seg av eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så veeeldig mange kvinner som drømmer om å ta seg av eldre, heller da...

Opplegget deres høres veldig bra ut, men er det bare for ingeniørstudentene eller for alle kvinner ved høyskolen din? Kunne godt ha hatt flere it-kurs ved Universitetet i Oslo der hvor jeg går - i tillegg til de aller enkleste kursene som man må ha for å få brukerkonto.

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar. icon_smile.gif

Seminarene vi arrangerer er for alle jenter som studerer ved skolen, uavhengig av linje. Jeg kan også røpe at vi planlegger et arrangement for jenter fra andre skolesteder også.. I mellomtiden kan dere jo se på http://www.kvinnerogit.net, oppdateringer om kommende arrangementer vil bli presentert der.

mvh

Newt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei newt!

Jeg jobber i IT bransjen og var på deres kick off i Oslo for noen uker siden. (på Smuget) Så Kvinner og IT prosjektet kjenner jeg litt til.

Helt personlig er jeg litt usikker på hva Kvinner og IT bør jobbe mot, hvilke aktiviteter og prosjekter.

På den ene siden har jeg et problem med "kvinnekampsaker", jeg vil gjerne få mine forfremmelser og suksesser fordi jeg er dyktig, og ikke fordi jeg er kvinne. Og mener også at seminarer som forkuserer for mye på kvinnekamp kan skremme bort mange dyktige kvinner nettopp fordi vi ikke identifiserer oss selv med kvinnesak men med faget IT.

På den andre siden er det mange bedrifter som fremdeles har holdninger og verdier som, om ikke er kvinnefiendtlige, ihvertfall ikke oppmuntrer kvinner til å søke jobb der. Og en ting jeg har erfart er at bedrifter med både mannlige og kvinnelige ansatte (også i ledelsen!) ofte har bedre miljø og en "sunnere" bedriftskultur enn bedrifter der ansatte hovedsaklig er menn. Mener nå jeg....

Så bra at du tar opp denne diskusjonen her! Håper det er mange som involverer seg!!

icon_smile.gif Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både studert IT og jobber med det nå. Jeg hadde flaks, for mitt kull ved HiØ, Halden, avd. for IT, så var vi faktisk nesten 50% jenter! Men året før var det veldig få jenter, så de som gikk der før jeg begynte laget dette nettstedet:

http://jenter.hiof.no/

Siden er veldig lite oppdatert, men gir litt info om hva de jentene syntes var viktig.

Jeg tror jeg har vært veldig heldig med både studiested og jobb. På skolen var vi mange jenter, som sagt, og ble på ingen måte diskriminert eller holdt utenfor. Det var mange dyktige jenter der også, ikke bare de som hadde lyst til å tjene raske penger på IT-boblen, så det var ikke noe kunnskapsmessig klasseskille mellom kjønnene.

Her jeg jobber nå, er jeg for øyeblikket eneste jente. Jeg har jobbet her i 2 år, og jeg har fått kommentarer om meg som jente omtrent 5 ganger. Alle gangene godhjerta fleip. Gutta behandler meg omtrent som hverandre, og forteller de samme vitsene hvis jeg er i nærheten som når de ikke tror jeg hører.

Og poenget mitt er? Jeg vet ikke helt hva jeg vil i forhold til "Kvinner og IT", fordi jeg ikke føler at det er en veldig stor sak for meg personlig. Men for andre, som ikke er så heldige som meg med både studietid og jobbmiljø, så kan jeg tenke meg at det er en viktig ting å bruke energi på. Så stå på, Newt!!!

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...