Anede Skrevet 2. juni 2003 #1 Skrevet 2. juni 2003 Vi skal ha - Kjærlighet fra GUd Men så trenger vi en til.. noen forslag???
Augustbrud02 Skrevet 2. juni 2003 #2 Skrevet 2. juni 2003 Vi hadde: -Kjærlighet fra Gud -Alltid freidig -Gud signe vårt dyre fedreland Vi var veldig fornøyd med de!
Olse Skrevet 2. juni 2003 #3 Skrevet 2. juni 2003 Vi hadde en salme som jeg synes er veldig fin. Ikke så mye brukt og heller ikke så vanlig i bryllup. Ble fortalt i etterhånd at den ble brukt i bryllupet til Marta og Ari men det visste ikke vi. Den heter "Guds kjærleik er som stranda".
Gjest Helenius Skrevet 2. juni 2003 #5 Skrevet 2. juni 2003 Vi hadde en salme som jeg synes er veldig fin. Ikke så mye brukt og heller ikke så vanlig i bryllup. Ble fortalt i etterhånd at den ble brukt i bryllupet til Marta og Ari men det visste ikke vi. Den heter "Guds kjærleik er som stranda". Den er vanlig i de kretser jeg vanker i, i alle fall! En nydelig salme, men med en litt vanskelig melodi - jeg vet ikke om jeg ville satset på den dersom det ikke var en del som kunne den som var tilstede! For øvrig heter den vel "Guds kjærleik er som stranda og som graset" - siden det er første verselinje? Uten "og som graset" blir tittelen litt amputert, føler jeg, men det er mulig jeg tar feil.
smile Skrevet 2. juni 2003 #6 Skrevet 2. juni 2003 Jeg har også hørt "deg være ære", " der det nye livet lever". For vår del skal vi ikke ha kjærlighet fra Gud da den er temmelig utslitt men den er jo flott.
K. Skrevet 2. juni 2003 #7 Skrevet 2. juni 2003 Vi skal ha "Guds godhet sang i sinnet" og " deg være ære" K.
Pip Skrevet 2. juni 2003 #8 Skrevet 2. juni 2003 Vi kommer sannsynligvis til å ha 'Stor er din trofasthet', 'Vi rekker våre hender frem' og 'Ingen er så trygg i fare'... Vurderte 'Deg være ære' - det er en flott sang, men fant ut at den ble litt sånn 'pompøs' (i melodien altså!) i forhold til vår 'stil'... Men det fins mange nydelige salmer da! (Er forsåvidt enig med de som syns 'Kjærlighet fra Gud' er litt 'oppbrukt'...)
'Lilly' Skrevet 2. juni 2003 #9 Skrevet 2. juni 2003 Vi skal ha: Guds godhet sang i sinnet Lær meg å kjenne dine veie Å Gud velsigna desse to Synes ikke det gjør noe å bruke salmer som sies er "oppbrukt". Grunnen til at vi f. eks. ikke skal ha "Kjærlighet fra Gud" er fordi vi synes den er fæl.. Klarer ikke melodien. Men om en liker en sang må en ikke la vær fordi den er "oppbrukt", synes jeg....
Nikki Skrevet 2. juni 2003 #10 Skrevet 2. juni 2003 Vi skal ha; Kjærlighet fra Gud Kom, kom hør et gledens bud og den siste er Guds godhet sang i sinnet.
Gjest Helenius Skrevet 2. juni 2003 #11 Skrevet 2. juni 2003 Vi skal ha: Guds godhet sang i sinnet Lær meg å kjenne dine veie Å Gud velsigna desse to Synes ikke det gjør noe å bruke salmer som sies er "oppbrukt". Grunnen til at vi f. eks. ikke skal ha "Kjærlighet fra Gud" er fordi vi synes den er fæl.. Klarer ikke melodien. Men om en liker en sang må en ikke la vær fordi den er "oppbrukt", synes jeg.... Vi har også tenkt på "Lær meg å kjenne dine veie", det er en av de nydeligste salmer jeg vet. Den passer også til utgangsmarsjen vår! MEN: Jeg er redd teksten er litt dyster! Har du noen ja-argumenter for å velge den? Og hva er det med "Kjærlighet fra Gud"? Jeg kan ikke synge den sangen uten å tenke på gamle damer med skingrestemmer... Greit nok at alle kan den og at den har en bryllupsaktig tekst - men den har en (unnskyld meg) skrekkelig melodi, som du sier. Den minner meg om "Alltid freidig" og "Måne og sol", som begge gir meg frysninger og assosiasjoner til barneskolen. Men hver sin smak... Det var ikke meningen å støte noen.
'Lilly' Skrevet 2. juni 2003 #12 Skrevet 2. juni 2003 Vi har også tenkt på "Lær meg å kjenne dine veie", det er en av de nydeligste salmer jeg vet. Den passer også til utgangsmarsjen vår! MEN: Jeg er redd teksten er litt dyster! Har du noen ja-argumenter for å velge den? Og hva er det med "Kjærlighet fra Gud"? Jeg kan ikke synge den sangen uten å tenke på gamle damer med skingrestemmer... Greit nok at alle kan den og at den har en bryllupsaktig tekst - men den har en (unnskyld meg) skrekkelig melodi, som du sier. Den minner meg om "Alltid freidig" og "Måne og sol", som begge gir meg frysninger og assosiasjoner til barneskolen. Men hver sin smak... Det var ikke meningen å støte noen. Vi tenkte også leeeeenge på om "Lær meg å kjenne..." var passende i et bryllup, men fikk klar beskjed fra vår organist om at det var den absolutt. Siste vers er jo ganske passende: "Men lær meg fremfor alt å kjenne din grenseløse kjærlighet Den som kan tusen stjerner tenne når lykkens sol for meg går ned Den tørrer tåren som den skapte og leger såret som den slo Dens vei går gjennom det vi tapte den gir oss mere enn den tok." Den handler jo om at kjærligheten overvinner det vonde.... Forresten så er jeg VELDIG enig i det du sier om "Kjærlighet fra Gud" Jeg ser for meg kvinneforeningen som stemmer i. Grøss....
Gjest Anonymous Skrevet 2. juni 2003 #13 Skrevet 2. juni 2003 Vi er veldig glad i "det er makt i de foldede hender", men er litt usikker om den passer til bryllup?? Hva mener dere? Ellers tror jeg valget faller på "lær meg å kjenne dine veie" og kanskje "ingen er så trygg i fare", som jo også er nydelige.
Pip Skrevet 2. juni 2003 #14 Skrevet 2. juni 2003 Syns iallefall 'Det er makt i de foldede hender' ville være en flott sang synge i bryllup, jeg! Alle sangene trenger jo ikke ordet 'kjærlighet' i seg for å passe, liksom...!!? Syns iallefall ikke jeg. For oss er det viktig å ha sanger som betyr noe for oss, med tekster og melodier vi identifiserer oss med og står for... Så gjør det ikke noe om de ikke er typiske 'bryllupssalmer'... Syns også 'Lær meg å kjenne dine veie' passer utmerket. Den tar opp både glede og sorg (det gjør forresten 'Ingen er så trygg i fare' også), og det syns jeg er flott. Det gir dybde, og dessuten rom for refleksjon. Som sagt - et bryllup er mer enn klisjé-vers om kjærlighet... syns jeg... Lykke til med salmevalget alle sammen! :D
miabrud-03 Skrevet 2. juni 2003 #15 Skrevet 2. juni 2003 Presten vår anbefalte " Å leva det er å elska". Finner ikke salmeboka mi, er det noen som har teksten og kan sende den til meg?
Gjest Helenius Skrevet 3. juni 2003 #16 Skrevet 3. juni 2003 Vi tenkte også leeeeenge på om "Lær meg å kjenne..." var passende i et bryllup, men fikk klar beskjed fra vår organist om at det var den absolutt. Siste vers er jo ganske passende: "Men lær meg fremfor alt å kjenne din grenseløse kjærlighet Den som kan tusen stjerner tenne når lykkens sol for meg går ned Den tørrer tåren som den skapte og leger såret som den slo Dens vei går gjennom det vi tapte den gir oss mere enn den tok." Den handler jo om at kjærligheten overvinner det vonde.... Hmja, jeg vet, det er et nydelig sistevers! Det var egentlig det verset som fikk meg til å tenke at den passet bra som bryllupssang. Bra at deres organist syntes den var passende. Vi får snakke med presten vår om det, vi skal treffe ham om to uker. Jeg synes i alle fall den er kjempeflott. Vi har valgt en salme/bønn til sammen, og så må kanskje min forlovede velge den siste. Eller kanskje vi skal ha et soloinnslag, vi får se!
Salt Skrevet 3. juni 2003 #17 Skrevet 3. juni 2003 Vi er veldig glad i "det er makt i de foldede hender Åhh, den er bare nydelig! Må si jeg støtter det forslaget.
Loolaa Skrevet 3. juni 2003 #18 Skrevet 3. juni 2003 Teksten til å leva det er å elska finner du her: http://home.online.no/~ermoltza/salmelev.htm loolaa
Olse Skrevet 5. juni 2003 #19 Skrevet 5. juni 2003 Den er vanlig i de kretser jeg vanker i, i alle fall! En nydelig salme, men med en litt vanskelig melodi - jeg vet ikke om jeg ville satset på den dersom det ikke var en del som kunne den som var tilstede! For øvrig heter den vel "Guds kjærleik er som stranda og som graset" - siden det er første verselinje? Uten "og som graset" blir tittelen litt amputert, føler jeg, men det er mulig jeg tar feil. Salmen heter bare "Guds kjærleik er som stranda" og er nummer 727 i salmeboka. Den var ikke så vanlig i vielser sa vår prest. Det var ikke så veldig mange som kunne den i vårt bryllup men de sang da den uten problemer de?! Ellers ser jeg det er flere som har foreslått "å leva det er å elska" og den hadde vi også. Veldig fin salme.
Solstrålen Skrevet 5. juni 2003 #20 Skrevet 5. juni 2003 Vi skal ha: "Stor er din trofasthet" og "Å Gud velsigne disse to" Synes spesielt at den første er nydelig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå