Gå til innhold

Sentralstøvsuger

Anbefalte innlegg

Gjest Beslutningsvegring
Skrevet

Bygger hus og funderer på om vi skal installere sentralstøvsuger.

Til dere som har:

Hvilket merke har dere?

Hvor kraftig er den?

Hvor mange uttak i huset og hvor er motoren plassert?

Pris?

Og til slutt er dere fornøyd?

:)

Skrevet

Vi har Villavent sentralstøvsuger. Synes den er kraftigere enn andre, vanlige støvsugere vi har hatt.

Vi har ett uttak midt i husets første tasje, og tilsvarende annen etasje. Motordelen står i boden.

Vet ikke hva vi ga for den, fordi den var en del av pakka da vi bygde hus.

Jeg er veldig fornøyd, men den #&%*#§ slangen er nokså uhåndterlig, og jeg merker at jeg har lett for å utsette støvsugingenpå grunn av det...

Imidlertid merker vi godt at sentralstøvsuger er bedre for innemiljøet, og når jeg tenker meg ordentlig godt om, så er det jo mye pes med en vanlig støvsuger også. ;)

Skrevet

Vi hadde sentralstøvsuger der vi leide leilighet før, syntes det var noe ordentlig styr å drasse på den store slangen.. hehe.. Det var skikkelig tiltak å henge den opp igjen etter bruk.. jeg er sikkert litt rar men.. :fnise:

Gjest New Dawn
Skrevet

Jeg har også Villavent-sentralstøvsuger og jeg er kjempefornøyd med den. Har 4 uttak i huset og føler ikke at det er noe pes med at slangen er lang.

Gjest Snart 42
Skrevet (endret)

Jeg har en Villavent og er kjemepfornøyd - aldri mer "vanlig" støvsuger. Og bygger du hus så ikke engang vurder ikke å ha sentralstøvsuger. Den suger virkelig bra, det blir bedre inneklima og man slipper vond, ekkel lukt som det ofte blir av "vanlige" støvsugere.

Har tre uttak; to nede og ett oppe. Selve uniten står i boden. Tror slangen er 10 meter. Synes ikke det er plundrete med slangen i det hele tatt.

Husker ikke prisen for min ble installert samtidig som huset ble bygget for 12-13 år siden.

Èn gang i året får jeg tilsendt to stk. filtere, veldig greit - da slipper man å tenke på å måtte kjøpe det.

Endret av Snart 42
Skrevet

Skal bygge i løpet av et par år, og da ønsker jeg meg mest sånne luker (tilknyttet sentralstøvsugersystemet) som man skal ha på kjøkkenet for å få smulene vekk.

Ser for meg at det mest praktiske vil være å bruke mopp, og skyve det bort til en luke - og vips er det borte!

Har sentralstøvsuger her vi bor nå, og foretrekker å bruke mopp framfor en lang støvsugerslange som må bæres fram og hentes på plass igjen.

Må jo selvfølgelig støvsuge godt lister og kroker en gang i blant, men langtfra så ofte som jeg må fjerne annet rusk midt på gulvet.

Skrevet
Skal bygge i løpet av et par år, og da ønsker jeg meg mest sånne luker (tilknyttet sentralstøvsugersystemet) som man skal ha på kjøkkenet for å få smulene vekk.

Ser for meg at det mest praktiske vil være å bruke mopp, og skyve det bort til en luke - og vips er det borte!

Har sentralstøvsuger her vi bor nå, og foretrekker å bruke mopp framfor en lang støvsugerslange som må bæres fram og hentes på plass igjen.

Må jo selvfølgelig støvsuge godt lister og kroker en gang i blant, men langtfra så ofte som jeg må fjerne annet rusk midt på gulvet.

Samme her, jeg bruker også ofte tørrmoppen istedet for å styre med den lange slangen. Så bruker jeg en liten oppladbar støvsuger til å ta opp rusket etter moppingen. Bruker støvsugeren ca en gang i uka, da tar jeg alle rommene.

Har også Villavent, og er fornøyd med den.

Skrevet

Har endelig fått oss hus med sentralstøvsuger, og er superfornøyd!!

Motoren står på vaskerommet, og vi har ett uttak, og slangen rekker over hele huset (alt på ett plan).

Ville aldri bygd nytt hus uten å legge inn sentralstøvsuger :-) Lykke til!! :)

Skrevet

Vi har Flexit sentralstøvsuger, ikke sikker på hvor kraftig den er. Vi fikk den som kompasasjon da vi byggde huset pga at snekkerene ikke kunne starte å bygge da vi ble lovet det. Vet derfor ikke pris, men tror ca 5000,- kr. Har to uttak i 1 etg og et i 2 etg - 10 meter slange. Er veldig fornøyd, aldri mer vanlig støvsuger!!!

Min mor har Foma sentralstøvsuger og den er ikke like god som flexit syns vi da.

Skrevet
Vi har Villavent sentralstøvsuger. Synes den er kraftigere enn andre, vanlige støvsugere vi har hatt.

Vi har ett uttak midt i husets første tasje, og tilsvarende annen etasje. Motordelen står i boden.

Vet ikke hva vi ga for den, fordi den var en del av pakka da vi bygde hus.

Jeg er veldig fornøyd, men den #&%*#§ slangen er nokså uhåndterlig, og jeg merker at jeg har lett for å utsette støvsugingenpå grunn av det...

Imidlertid merker vi godt at sentralstøvsuger er bedre for innemiljøet, og når jeg tenker meg ordentlig godt om, så er det jo mye pes med en vanlig støvsuger også. ;)

Samme plassering, men tror vår er av merket FOMA og synes ikke den suger særlig godt. Mulig slangen er utett, den er litt tapet her og der...

Men som Page sier, slangen er noe herk! Så jeg bruker den aldri. Og nå når jeg har gått tom for poser til den pittelille vanlige støvsugeren, har hybelkaninene formert seg eksponensielt! :sjenert: Nei, jeg må vel ta meg sammen og ta opp kampen mot den store slangen i morgen.

Sånne luker er gull! Kjempegreit på kjøkkenet der det kan bli en del smuler. Har også et i entreen, fint når vi drar inn litt grus og slikt :jepp: Lukene er altså det eneste jeg bruker.

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Hater å støvsuge og kan ikke helt forestille meg at det er verre å dra på en slange enn på en støvsuger som driver å velter :fnise:

Får google litt om de ulike merkene som er nevnt her og se om jeg kommer til en konklusjon :)

Gjest Snart 42
Skrevet
Vi er veldig fornøyd. Har fra http://www.beam.no/oslo/BeamWeb.nsf/id/598...A8?OpenDocument med feieluke på kjøkkenet + et uttak i hver etasje.

Slangen er 10,5 meter med av/på bryter på håndtaket (anbefales).

For min del var det mer tungvint å hente og bære rundt på en vanlige støvsuger enn kun slangen (og vi må ned i kjelleren for å hente den, hadde vært enda enklere hvis den var i hovedetasjen, for der støvsugere vi oftere.).

JA - det glemte jeg, men av/på-bryter på håndtaket er viktig! Noen er nemlig slik at de slår seg på/av når man setter inn/tar ut slangen. Håpløst - når slangen er 10 meter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...