Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ensig forsørger, dvs at jeg har fått samboer.

Nå prøver jeg å finne ut av mine rettigheter, og har funnet ut at jeg kan motta overgansstønad i inntil 1 år etter han har flyttet hit. Men hva er unntakene??

Har det noe å si at han er arbeidsledig? At han er engelsk statsborger?

Jeg synes det er helt på trynet hvis de kan ta fra meg stønadene når han er arbeidsledig, spesielt når jeg er lærling og har verdens dårligste lønn og at overgansstønaden faktisk er med på å forsørge meg og sønnen min. Det jeg får i lærlingelønn er jo ikke engang nok til å betale regningene mine..

Og kan det virkelig stemme at om man får barn i.l.a. den 1 års perioden så mister man også stønaden???????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ingen unntak. 12 måneder etter at du er blitt samboer mister du alle rettigheter som enslig forsørger. Det eneste du beholder er skatteklasse 2, noe du beholder til dere evt. får barn eller gifter dere.

At han er arbeidsledig eller utenlandsk statsborger spiller ingen rolle. Så lenge dere bor sammen er det meningen at han også skal delta i husholdningen økonomisk.

I løpet av et år får alle seg jobb. Kanskje ikke innen det fagfelt de er utdannet til, men et eller annet får han.

Du mister stønaden den dagen du får barn ja. Du er jo tross alt ikke enslig forsørger mer da.

Gjest *nurket*
Skrevet

Er det sååå overraskende at du mister stønader som enslig forsørger, når du får deg samboer???

At man faktisk er så heldig å motta stønader i 12 mnd (eller frem til man får barn med samboeren) etter at man har blitt samboer med en ny mann. Det er utrolig bra. Enslige forsørgere får god støtte i Norge (ja jeg er enslig forsørger til tre stk selv).

Hvis han ikke klarer å skaffe seg en jobb i løpet av et år er det noe galt. Han kan ikke forvente å få det innen sitt fagfelt kanskje. Men et sted må man faktisk begynne. Var selv samboer med en engelsk-mann, og han begynte i en svært dårlig jobb. Men når man har jobb er det lettere å få seg en annen, og bedre jobb også.

Gjest New Dawn
Skrevet

Nå prøver jeg å finne ut av mine rettigheter, og har funnet ut at jeg kan motta overgansstønad i inntil 1 år etter han har flyttet hit. Men hva er unntakene??

Jeg synes det er helt på trynet hvis de kan ta fra meg stønadene når han er arbeidsledig, spesielt når jeg er lærling og har verdens dårligste lønn og at overgansstønaden faktisk er med på å forsørge meg og sønnen min. Det jeg får i lærlingelønn er jo ikke engang nok til å betale regningene mine..

Og kan det virkelig stemme at om man får barn i.l.a. den 1 års perioden så mister man også stønaden???????

De fleste jeg vet om må faktisk jobbe ved siden av lærlinge-jobben - nettopp fordi lærlinglønnen er så dårlig. Eller er det så vanvittig idag at man forventer at staten skal forsørge arbeidsdyktige mennesker?

Skrevet
De fleste jeg vet om må faktisk jobbe ved siden av lærlinge-jobben - nettopp fordi lærlinglønnen er så dårlig. Eller er det så vanvittig idag at man forventer at staten skal forsørge arbeidsdyktige mennesker?

Ha jobb ved siden av når jeg har en gutt på 4 år som jeg må ta meg av? Det er ganske vanskelig... En jobb fra 8.30-16 er mer enn nok da. Og at det er så enkelt for en "utlending" å få seg jobb på en liten plass er faktisk enklere sagt enn gjort, spesielt når det ikke er gjort på 123 å lære seg språket såpass godt at han kan ta en jobb hvor han er nødt til å kommunisere enten via telefon eller ansikt til ansikt.

En ting er at jeg er arbeidsdyktig, men det forandrer ikke at jeg er lærling og tjener bare 6000 i mnd., og har omsorgen for et barn. Jeg synes det er helt feil å skjære alle over en kam.

Skrevet

Men når samboeren din ikke har jobb kan vel han passe barnet mens du jobber for å forsørge dere?

Skrevet
Men når samboeren din ikke har jobb kan vel han passe barnet mens du jobber for å forsørge dere?

Så jeg skal først jobbe fra 8.30 til 16, og så en annen plass og med andre ord aldri se ungen min?:)

Skrevet
Så jeg skal først jobbe fra 8.30 til 16, og så en annen plass og med andre ord aldri se ungen min?:)

Nei, men han kan passe barnet så du slipper barnehage og kan fortsette å motta kontantstøtte. Du behøver jo ikke å få barn med kjæresten din med en gang, heller, det er lov å vente til det passer bedre.

Skrevet

Har du spurt deg selv om det er særlig smart for deg som eneforsørger meg lærlingejobb å flytte sammen med en arbeidsledig mann som ikke behersker norsk?

Du virker litt aggressiv og sutrete her, kanskje burde du rette dette mot dine egne avgjørelser?

Skrevet
Har du spurt deg selv om det er særlig smart for deg som eneforsørger meg lærlingejobb å flytte sammen med en arbeidsledig mann som ikke behersker norsk?

Du virker litt aggressiv og sutrete her, kanskje burde du rette dette mot dine egne avgjørelser?

Du får det til å høres helt fælt ut..

Jeg støtter deg, selvfølgelig vil man vite hva man har krav på. At man ikke kan språket er et problem for de fleste som kommer hit, og det kan være vanskelig å få seg jobb. Men nå er din mann så heldig at han er engelsk, og det er et språk de fleste kan, og i større bedrifter er det behov for folk som kan dette flytende, i og med at mange har kontakt med utenlandske firmaer, der kontakten ofte forgår på engelsk.

Tenk etter om det er noen større bedrifter der du bor og sjekk der. Ellers vil jeg anbefale deg å gå på nav å snakke med de.

Dere kan gå på sosialkontoret frem til mannen din finner seg jobb, de vil kunne hjelpe dere.

Kanskje er det ikke så langt til nærmeste by? Der er mulighetene større. Tenk etter om dere kan flytte på dere noen år, for å få endene til å møtes.

Lykke til.

Skrevet

Kom på en ting til: Du kan også snakke med bedriften der du har læretiden din om du kan få fastlønn den perioden du er lærling. Dette har blitt ganske vanlig, og betyr at du da får samme lønn i to år, i stedet for at man starter dårlig og stiger etterhvert, som er det vanlige. Tilsammen vil du få samme lønn de to årene, men samme utbetaling hver mnd.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Dersom lærlingjobben er for dårlig betalt til at du har råd til å forsørge deg og din sønn er du nødt til å ta en normal jobb, som gir bedre betalt.

Skrevet
Dersom lærlingjobben er for dårlig betalt til at du har råd til å forsørge deg og din sønn er du nødt til å ta en normal jobb, som gir bedre betalt.

Og gi blanke i utdanningen jeg har tatt??? det får da være grenser:)

Skrevet

Aggressiv og sutrete? Fordi jeg synes at opplegget til den norske staten er litt på trynet? Tror egentlig ikke det er bare jeg som tenker sånn... Jeg er nok ikke den eneste i en slik situasjon.

så det du egentlig prøver å si er at jeg burde ikke la kjæresten min fra england flytte til meg sånn at vi kan være sammen? Og det er jo selvfølgelig da at han er arbeidsledig.. og kunne tenkt seg å gå skole for å lære seg norsk slik at han kan få seg jobb! Du får det jo til å høres såre enkelt ut, lurer på om du kunne gjort det om du var i min situasjon.:)

Gjest New Dawn
Skrevet
Aggressiv og sutrete? Fordi jeg synes at opplegget til den norske staten er litt på trynet? Tror egentlig ikke det er bare jeg som tenker sånn... Jeg er nok ikke den eneste i en slik situasjon.

så det du egentlig prøver å si er at jeg burde ikke la kjæresten min fra england flytte til meg sånn at vi kan være sammen? Og det er jo selvfølgelig da at han er arbeidsledig.. og kunne tenkt seg å gå skole for å lære seg norsk slik at han kan få seg jobb! Du får det jo til å høres såre enkelt ut, lurer på om du kunne gjort det om du var i min situasjon.:)

Hvorfor mener du at opplegget til den norske stat er "helt på trynet"?

Skrevet
Hvorfor mener du at opplegget til den norske stat er "helt på trynet"?

Akkurat det kunne jeg også likt å vite.

Skrevet
Nei, men han kan passe barnet så du slipper barnehage og kan fortsette å motta kontantstøtte.

Man får ikke kontantstøtte når barnet er over 3 år.

Skrevet
Man får ikke kontantstøtte når barnet er over 3 år.

Det stemmer, jeg mente å huske at jeg leste kontatstøtte i første innlegg. Beklager feilen.

Men jeg vil fremdeles gjerne vite hva TS mener staten kan gjøre annerleder ift enslige forsørgere!

Skrevet

Ikke når det går utover livskvaliteten til barnet ditt.

Du har ikke råd til å ta vare på både han og barnet ditt på den lønna du har nå.

Han må skaffe seg jobb fort og være villig til å dele på alle utgifter, inkludert de som egentlig ikke inkluderer han, eller du må skaffe deg en jobb hvor du tjener nok til å holde deg flytende. Joda, synd med utdannelsen, men dere tok i grunn det valget når dere bestemte dere for at han skulle flytte til Norge uten noe grunnlag.

Skrevet

dere er to om alt. DERFOR

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...