Gjest -TS- Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 Jeg og min far skal en tur til New York om 1,5 år. Jeg har drømt om dette veldig veldig lenge, men det som stopper mye av gleden er at jeg faktisk ikke vet om jeg slipper inn i New York. Jeg er nå 24 år, og når jeg var 19 år, så ble jeg tatt med 1 gram hasj av politiet og fikk et forelegg. Det er synd at en så dum ting man gjør i ung alder skal sverte deg så lenge.. Hvordan er reglene for å slippe inn i New York? Kan jeg risikerer å stå i New York og må ta flyet hjem igjen? Har de tilgang på de norske systemene så de kan sjekke vandelen min? Jeg har fått elektronisk pass forresten også... Vi har tenkt til å være der i 4-5 dager. Setter pris på erfaringer og tilbakemeldinger!
La Luna Skrevet 14. august 2008 #2 Skrevet 14. august 2008 Ta kontakt med den amerikanske ambassaden, de kan hjelpe deg. Du må nok kanskje søke visum før du drar.
Gjest TS Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 jeg har kontaktet de, visum trodde de ikke at jeg fikk. men de ville at jeg skulle skrive en utfyllende mail om hendelsen som var for 5-6 år siden. Men burde det ikke være enklere når det er en chartertur egentlig? At jeg faktisk har en returbilett? Ikke skal bo der liksom, for det er jo mye strengere.
La Luna Skrevet 14. august 2008 #4 Skrevet 14. august 2008 At du har en returbillett er da absolutt ingen garanti for at du ikke blir der.
villen Skrevet 14. august 2008 #5 Skrevet 14. august 2008 Hei, den saken slettes normalt fra rullebladet ditt etter ca 3 år, og amerikanske myndigheter skal etter det ikke ha tilgang til mer informasjon om dette enn det du gir dem. Du bør faktisk ikke fortelle ambassaden noe om dette, skaff/søk om reisedokumenter (visum?) på normal måte og lat som ingenting :-). Lykke til!
Antagonist Skrevet 14. august 2008 #6 Skrevet 14. august 2008 Sakset fra http://norway.usembassy.gov/niv_waiver_program.html: "You MAY NEED a visa if: (...) * You have been charged with or convicted of a crime in any country." Så dersom du ikke undersøker dette på forhånd og evt søker visum, risikerer du faktisk å ikke komme lengre enn flyplassen i New York.
villen Skrevet 14. august 2008 #7 Skrevet 14. august 2008 Poenget er at denne saken ikke lenger skal finnes på rullebladet ditt. Med mindre du har brutt loven igjen i mellomtiden (og blitt tatt), har du et rent rulleblad nå. Du må selvfølgelig sørge for å ha gyldige reisedokumenter for å reise til USA, men amerikanske myndigheter har ingen lovlig tilgang til opplysninger om at du tidligere ikke hadde rent rulleblad - med mindre du gir dem disse opplysningene.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2008 #8 Skrevet 15. august 2008 men ambasaden spoer faktisk om man har begaatt en straffbar handling eller er tidligere straffet, sier man nei og det blir oppdaget, BIG PROBLEMS..... Mitt raad, soek visum og si sannheten.... kanksje gaar det bra, men bare kanskje altsaa.
villen Skrevet 15. august 2008 #9 Skrevet 15. august 2008 Igjen: amerikanske myndigheter har ikke tilgang til data om ting som er slettet fra rullebladet ditt.
Eliza Doalot Skrevet 15. august 2008 #10 Skrevet 15. august 2008 Hvis du har fått et forenklet forelegg kommer ikke det på rullebladet ditt i det hele tatt, tror jeg. Selv om du evt har fått en bot blir vel den slettet etter x antall år?
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2008 #11 Skrevet 15. august 2008 men ambasaden spoer faktisk om man har begaatt en straffbar handling eller er tidligere straffet, sier man nei og det blir oppdaget, BIG PROBLEMS..... Mitt raad, soek visum og si sannheten.... kanksje gaar det bra, men bare kanskje altsaa. Det stemmer, men ettersom det skal være umulig for amerikanske myndigheter å finne ut av dette, ville jeg droppet å si noe, og satset på at det skulle gå bra. Blir jo bare styr å skulle forklare seg om denne hendelsen som ikke betyr noe. Og forresten: "Charged with or convicted of a crime". Forenklet forelegg går vel ikke under dette, så da lyver du jo ikke engang!
chakra Skrevet 16. august 2008 #12 Skrevet 16. august 2008 Du kan helt sikkert trygt dra. Du har jo ingen dom på deg. Forelegg får man jo også hvis man kjører for fort, og det er vel ingen som er nektet innreise i usa pga det? Er du usikker, så kontakt politistasjonen der du bor. De kan helt sikkert svare korrekt. God tur, og lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå