Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest blakk
Skrevet

Har kjøpt meg leilighet og funnet ut at jeg ikke har råd til ferie i år, (og trolig ikke neste år heller) Spurte derfor på jobb om jeg kunne få utbetalt feriepenger nå, for det er nå jeg har bruk for dem, men fikk blankt avslag. "Dette er ikke lov i flg. ferieloven og arb.miljøloven" var svaret. Nå har ikke jeg kjennskap til dette, og har jobbet kun siden 1/8 så jeg ville ikke si no mer...

Noen som vet om dette stemmer? Jeg har fått feriepenger utbetalt av arb.giver tidligere...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett til å få feriepengene dine når du vil.

Det er penger som skal stå på en egen konto, fordi de er allerede lagt av fra i fjor, så sjekk opp med regnskapskontoret eller finn lovverk så finner du helt sikkert ut av dette. :blunke:

Det kan godt hende at de bare ikke gidder å gjøre det nå, fordi det innebærer litt ekstraarbeid for dem, med et forskudd nå istedetfor feriepenger til alle på en gang.. :x

Lykke til, jeg er i ganske samme situasjon som deg.. :-?

Skrevet

Har aldri hørt om noen som har hatt problemer med å få feriepengene utbetalt på forskudd :o Kan lønne seg å sjekke de lovene arbeidsgiver refererer til.

Lykke til!

Skrevet

Jeg fikk forskudd på ferie pengene i fjor. Men det var KUN fordi jeg skulle ha fri fra jobben i nesten 2 uker. Jeg hadde ikke fått utbetalt feiepengene om det var fordi jeg var blakk. Og jeg kunne ikke få ut alt nei, jeg fikk ut en viss prosentdel som tilsvarte antall dager jeg hadde fri.

Mener det står noe om det i arbeidsmiljøloven, at en har rett til å få utbetalt pengene en viss tid før en skal ha ferie. Så jeg tror arbeidsgiver har rett å holde de tilbake om de vil, om du ikke skal ha ferie altså.

Gjest gjesta
Skrevet

Feriepengene skal utbetales siste ordinære lønningsdag før hovedferien tar til, men senest en uke før ferien tar til. Deles ferien skal/kan feriepengene deles tilsvarende.

Det er nok variende praksis i de forskjellige bedrifter, dette er loven som skal følges, men noen bedrifter utbetaler alikevel forskudd på feriepenger.

Mer om dette finnes i Lov om ferie som kan leses i sin helhet på www.lovdata.no

Skrevet

Du har ikke krav på feriepenger med mindre du skal ha ferie, og da deles feriepengene etter hvor mange dager du skal ha ferie. Pengene blir utbetalt siste lønningdag før ferien tar til. Det var svaret jeg fikk fra min arbeidsplass. Dette er for å forsikre seg om at alle tar ut ferien sin, og ikke bare feriepengene....

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro at det er litt forskjellige måter å gjøre dette på.

Hos oss utbetales feriepengene sammen med juni-lønningen, ferie eller ikke. Ingen er misfornøyde med dette.

Det er som regel ikke mulig å få ut feriepenger etter ønske, men det har skjedd.

*gleder seg til feriepengene kommer inn på konto*

Gjest Anonymous
Skrevet

Hos oss får alle feriepenger 20 juni - uansett om du starter ferien tidligere.

Ingen unntak.

Tidligere arbeidsgiver har utbetalt til de få som har bedt om dem.

Tror det kommer ann på hvor fleksibel lønningsavsdeling dere har.

Gjest Zalomine
Skrevet

Har jeg ikke rett på feriepenger om jeg ikke tar ut ferie? Jeg har slett ikke råd til ferie, kan ikke la være å jobbe i 4 uker, og feriepengene, ja, de er 700 kroner de, for jeg begynte å jobbe helt sist i november, og fikk bare en lønning i 2002, for tre ukers arbeide.. kan umulig leve 4 uker ferie på 700 kroner, men jeg skulle jo gjerne hatt dem, selv om jeg ikke tar ferie.....

Skrevet

Du får feriepenger uasett Fredagsbarn. Men arbeidsgiver kan faktisk tvinge deg til å ta ut ferie. Dette er vel heller sjelden, men det KAN skje.

Gjest Zalomine
Skrevet

Jaja, jeg tviler på at de tvinger meg til å ta ferie.... jeg er uansett bare midlertidig ansatt, og de må ha vikar for meg om jeg er borte, og ejg verdsettes knap til å ha rett på ferie (joda, de har spurt når jeg skulle ha ferie, de gir meg rett på ferie, jeg mente det ikke bokstavelig)

Har jo rett og slett ikke råd til å ta ferie jeg, så det håper jeg at jeg slipper. Eventuelt kan jeg kansjke ta den på slutten av den tiden jeg jobber der, ta ferien i oppsigelsestiden eventuelt, er det lov?

Tida får vise. I sommer må jeg desverre jobbe. Om jeg bare ikke kan klare å få en annen jobb snart da!!!

Skrevet

Om feriepenger utbetales på forskudd eller ei har mye å si på hvor fleksibel arbeidsgiver er. Det er ingen lov som sier at du ikke har lov til å få disse på forskudd (i følge onsdagens vg denne uken)

Heldigvis har jeg aldri hatt noen problemer med dette, har som regel fått forskudd når jeg har trengt. Hyggelig at jeg i det minste har en fleksibel arbeidsgiver på dette området da :)

• 18 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på dette. Noen som vet? Står i en litt kjip økonomisk situasjon nå.

Anonymkode: 38e84...ef7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg lurer også på dette. Noen som vet? Står i en litt kjip økonomisk situasjon nå.

Du får spørre om 18 år til.

Anonymkode: 904f3...c4e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Var ikke svarene over gode nok? Hvordan er situasjonen din?

Det er regler som sier at hvis du ikke har bygget deg opp nok feriepengegrunnlag året i forveien, så kan du få redusert antallet feriedager tilsvarende det beløpet feriepengene ikke dekker (ser det gjelder for noen i tråden, kanskje det gjelder for deg og?).

Utover det, så er det som det står over, du kan få ut feriepengene, om du tar ferie.

Anonymkode: 44307...825

AnonymBruker
Skrevet
mjau skrev (På 2.6.2003 den 14.07):

Du har rett til å få feriepengene dine når du vil.

Det er penger som skal stå på en egen konto, fordi de er allerede lagt av fra i fjor, så sjekk opp med regnskapskontoret eller finn lovverk så finner du helt sikkert ut av dette. :blunke:

Det kan godt hende at de bare ikke gidder å gjøre det nå, fordi det innebærer litt ekstraarbeid for dem, med et forskudd nå istedetfor feriepenger til alle på en gang.. :x

Lykke til, jeg er i ganske samme situasjon som deg.. :-?

Dette er feil!

Anonymkode: de6fa...ea1

AnonymBruker
Skrevet

Ytbetaling av feriepenger er lovfestet i ferieloven. 

Feriepengene skal betales ut når ferien avvikles

Etter ferieloven har ikke du som arbeidsgiver anledning til å utbetale feriepenger på forskudd. I lovens paragraf 11 står det at feriepenger skal utbetales på siste vanlige lønningsdag før ferien, og feriepengene fordeles ut i henhold til når ferien avvikles.

Man kan også betale ut samlet feriepengebeløp i forbindelse med avviklingen av hovedferien, eller sammen med lønnen for juni måned. Som arbeidsgiver kan du vise til disse lovbestemmelsene om ansatte spør om forskuddsbetaling av feriepenger.

Anonymkode: de6fa...ea1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med 18 års jubileum!! 🥳

Anonymkode: 56ff5...d8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gammel tråd, men til deg som har tatt den opp igjen: 

Du har ikke rett til å få feriepengene utbetalt på forskudd. Feriepengene skal utbetales ved ferieavvikling eller ved felles utbetaling i juni/juli. Siste er jo det vanligste. 

Faktisk så bør arbeidsgiver være høyst forsiktig med forskuddsbetaling av feriepenger. Betaler de ut uten at det skal avvikles ferie kan de risikere å måtte betale ut to ganger. 

Anonymkode: 4b701...1ff

AnonymBruker
Skrevet

Slipper du å ta ferie?. Her må vi ha 5 uker ferie pr år. Kan ikke jobbe i ferien å få både feriepenger og lønn 

Anonymkode: d6055...e15

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...