Gå til innhold

Den unike kjolen...

Fremhevede innlegg

Gjest Highland Bride
Skrevet

Da jeg skulle ut for å finne den kjolen nå i sommer, hadde jeg i grunn kun to 'krav': Ikke noe pynt eller fjas av noe slag, er helt allergisk mot perler og krystaller og den slags og det andre kravet var at den IKKE skulle være stroppeløs. Da jeg sa det til dama i kjolebutikken, sa hun at jeg nå hadde eliminert ca 95% av kjolene på markedet, ettersom de fleste nå til dags er stroppeløse.

Prøvde endel kjoler og fant ikke noe jeg likte. Innså da at jeg måtte bare bite i det sure eplet og prøve en stroppeløs og du verden så overrasket som jeg ble! Den satt som et skudd og den kledde meg bedre enn noe annet jeg har hatt på meg i hele mitt liv. Tenkte litt på saken og selv om det var en type kjole jeg i utgangspunktet ikke ville ha, så var det den kjolen som fikk meg til å føle og se ut som 'a million dollar', så da ble det den. Den er ikke unik i form eller noe annet (men sinnsykt bra sydd), men i stedet for å ta en såkalt 'unik' kjole som ikke var kledelig ble det en sånn som 'alle' har, men som gjorde at jeg følte meg som den vakreste kvinnen i verden (og dette kommer fra ei som har dårlig selvtillit på det området der).

Skjønner ikke hvorfor hele dette bryllupsgreiene skal være en konkurranse i å være så spesiell og annerledes enn andre som mulig, synes det er slitsomt når folk spør hva vi skal gjøre for at bryllupet vårt ikke skal gli inn i rekka av andre kjedlige brylluper...

For oss så er det en fest for å feire at vi vil leve livet sammen, ikke en utstilling i vår evne til å være så minst mulig like andre brudepar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sant at en må sette i gang å prøve kjoler for å se hvilke som er fine på. En kan gjerne få seg en overraskelse slik at det ikke blir helt som en har tenkt.

MEN hvis 95 % er stroppløse er oddsen stor for at det blir en stroppløs kjole. Jeg tør også påstå at de kjolene som ikke er stroppløse ofte er kjedelige og sjarmløse.

Alle piler peker da mot en variant innenfor kategorien stroppløs.

Også spørs det hvordan en ser ting: Konkurranse i å skille seg ut og være annerledes? eller et sterkt ønske om å kunne være seg selv?? Det å kunne være "brudete" uten å se ut som om en er kongelig - og uten å være sjarmløs.

PS. Jeg har selv vært i bryllup med kjoler som ser kongelige ut: Stort sjørt, langt slør, tiara... Det kan absolutt gjøres smakløst og de var en fryd for øyet. Jeg syns det er stas at noen "kliner til" og skaper litt eventyr, MEN jeg ville aldri følt meg vel i det selv.

Gjest Gjest_guri_*
Skrevet

hei!

Jeg har også undret meg over hvorfor så mange velger stroppeløs brudekjole. Selv har jeg aldri eid et stroppeløst plagg, og det var derfor meget unaturlig å plutselig velge det til bryllupet.

Det jeg lurer mest på er egentlig om de fleste mener de kler stroppeløs kjole best? Alle de som har stroppeløs brudekjole, bruker de stroppeløse klær til vanlig, ellre er det kun for denne anledningen.

Jeg synes det viktigste er at kjolen kler fasongen til bruden. Jeg syns ikke det skal være et mål at bruden skal være så sær som mulig (veldig satt på spissen)

Men jeg syns man skal være seg selv lik på bryllupsdagen.

KAnskje er den stroppeløsekjolen som jeans for norkvinner? Noe "alle" bruker og følger seg bekvem i.

Brudekjolemoten i Norge følger nemlig ikke de internasjonale trendene helt i følge en av brudesalongdamene jeg snakket med. Her har vi tviholdt på den stroppeløse kjolen en stund nå, og kommer nok til å gjøre det lenge etter resten av verden. (ikke noe must å følge resten av verden altså..)

Skrevet

Bare for å svare på det med å gifte seg i en kjole som man er seg selv i... For min del kan jeg si med hånden på hjertet at jeg gjør det iallefall... Jeg har veldig mange stroppeløse plagg allerede i min garderobe og er glad i å bruke det og synes det kler meg bedre enn mange andre former... Når jeg valgte en brudekjole valgte jeg rett og slett utfra hva som er meg, hva jeg føler jeg kler og hva jeg har ønsket og drømt om. Dermed ble det en tubekjole med stoooort prinsesseskjørt....og jeg vil våge å påstå at det er større enn alle tubekjoleskjørt jeg har sett til nå... Litt gammeldags stort :) Her var også en av grunnene til tubevalget -at overdelen skulle være dempet siden skjørtet er så stort...

For meg var det naturlig å velge en prinsessekjole rett og slett fordi det er meg, og tube fordi jeg føler at det er det jeg kler. Og når det er sagt så ja, jeg bruker det fordi jeg er bekvem i det, men til henvisningen om å være komfortabel og følge flokk og gå i jeans, så bruker jeg så og si aldri jeans...eller bukser for den saks skyld (med mindre jeg går tur i skogen eller på fjellet eller lignende)... Jeg bruker nesten utelukkende kjoler, kanskje skjørt...og da ofte tube (litt avhengig av sesong :sjenert: ) Så når jeg bestandig er så jentene og dollete som jeg er, så ser jeg ingen grunn til at jeg ikke skal få være det på min egen bryllupsdag heller :)

Og sånn apropos til det, så tror jeg veldig ofte at bryllupskjolen reflekterer hvordan man ellers går kledd... Ikke at jeg vet noe om den saken, men hun som ønsket seg den store litt gammeldagse lilla kjolen -jeg regner kanskje med at dette også reflekterer hennes generelle klessmak. Forøvrig synes jeg kjolen var kjempeflott og annerledes så det er sagt!! :)

Skrevet (endret)

Jeg hadde en slik "unik" stroppeløs kjole.

Jeg har smale skuldre, og timeglass fassong,og kledde uten tvil denne fasongen best. Dette vet jeg fordi jeg prøvde alle fasonger som var for å finne den jeg kledde best.

Jeg sydde om slepet ganske drastisk og satte på en stor brosje bak. Dette gjorde at den ble personlig og akkurat slik jeg vile ha den :rødme:

Dessuten hadde jeg andre ting på meg denne dagen som gjorde antrekket meget personlig og ikke typisk. Sånn som min mormors gullpumps fra 50 tallet, som hun giftt seg i. Mine ROSA 50-talls sko jeg skiftet til snere på kvelen, mitt spansk-inspirerte slør og min kule brudebukett, som jeg hadde designet selv. Dette er jo og ting som hører med til antrekket, og som i mitt tilfelle representerte meg veldig godt!

Siden jeg kler slik fasong, har jeg flere stroppeløse kjoler med vidt skjørt i skapet. Men de er knekort da;-)

Endret av øyenstikker
Gjest Gjest_marthe_*
Skrevet

Endelig noen som sier ifra om det jeg også har tenkt på i hvert eneste bryllup jeg har vært i! ikke alle kler de stroppløse fantasiløse kjolene! kjøp kjole etter hva kroppen deres passer i! ikke etter hva ALLE andre venninner har!

Gjest Gjest_Torill_*
Skrevet

Se min kjole da http://www.brud.dk/index.php?action=showpi...40&page=633 ! Kjøpt i København i dag!!! Stilig? :ler:

Alle bruder jeg leser om her inne er enten på jakt etter den ultimate kjolen eller har funnet den. Brudene i de bryllupene jeg har vært i de siste årene har sikkert også vært hellig overbevist om at de har funnet kjolen med stor K.

Det rare er at 99% av disse "drømmekjolene" er stroppeløse og har stort skjørt enten bruden er 1,6 m. høy og veier 90 kg. eller 1,80 og veier 2,5 gram evt. omvendt.

Jeg har nå sett omtrent 15 "unike" (Og utvilsomt dyre!) brudekjoler på bruden og jeg ser faktisk ikke forskjell.

Om to uker skal jeg i bryllup igjen og får jeg se en brud til i de stroppeløste, fantasiløse greiene, så tror jeg at jeg kaster opp! :ler:

Ser dere ikke at om 10 - 15 år så kommer vi til å le oss fillete av disse kjolene "alle" måtte ha akkurat som vi nå ler av brudebildene fra 80-tallet?

Jeg ler ikke for å være ekkel! Jeg synes bare det er litt morsomt...

Gjest Gjest_Torill_*
Skrevet

Takk :) Fikk en mega god pris på House of Bride på Rådhuspladsen i København! Dersom dere tenker på å reise til København så anbefaler jeg dette sted på det sterkeste, de er meget flinke og hyggelige (se www.brud.dk).

:fnise:

Ja :jepp: Veldig fin!
Gjest Gjest_Gloria_*
Skrevet

Angaaende brudekjolemoten i Norge; det er ikke bare i Norge hvor den stroppeloese dominerer. Jeg kjoepte kjolen min i Storbritannia, hvor stroppeloes er det den stilen som ruler. Var i fire bryllup der i fjor og to i aar og samtlige hadde stroppeloes. I Australia er det ogsaa slik i foelge min australske venninne.

Stroppeloes er vel kanskje best kledelig hvis man ikke er for tynn?

Jeg synes uansett at som brud saa er vel poenget aa vaere den beste utgaven av seg selv paa den store dagen, saa faar vel gjestene bare la vaere aa bry seg om det er en kjole med eller uten stropper. Det er jo ikke et moteshow de er paa.

Gjest Grafica
Skrevet

Annerledes? Check

Med stropper? Check

100% meg? Check

Original? Check

Drømmekjolen

Med femtitallshår og sko, og Tim Burton-inspirert brudebukett... Akkurat tradisjonelt nok til at ingen gamle tanter får anfall, og veldig, veldig meg/oss :D

Folk må få kle seg i hva de vil. Men jeg blir litt oppgitt når jeg ser i avisa om sommeren og ser alle brudeparene. Hver eneste brud ser lik ut. Og veldig mange glemmer at man får "armhulevalker" når man har på seg stroppeløst.

Skrevet

Veeeldig fin kjole, Grafica! :)

Jeg fikk min kjole i posten nettopp, og er veldig fornøyd. MEN jeg er en av de som måtte bestille stroppeløs, selv om jeg ikke egentlig vil. Men jeg har planer med den!

Jeg har to alternativer: Enden kjøpe silkebånd el l i samme stoff som kjolen, og sy på som stropper (evt feste med kjoleteip over skuldrene slik at de ikke glir av hele tiden). Eller kjøpe fine bh-stropper som jeg kan sy fast til kjolen.

Nå har jeg bestilt både bånd og stropper på ebay, og er veldig spent på om jeg, som er helt uten håndarbeidtalent, får omgjort min stroppeløse kjole til en "vanlig" kjole. En som jeg slipper å heise opp hele kvelden, og være usikker på.

Skrevet
Men herregud da.. man gifter seg en gang, og det er den ene kjolen den ene gangen som teller for den ene personen.. Ikke hva alle de andre som giftet seg samme året gikk med?????

Jeg gifter meg for min og min manns del, ikke for gjestene.. og sitter gjestene der å er negative om sånne ting så har de enten være i litt for mange bryllup ( er det en hobby dere har å snike dere inn på x antall vielser i løpet av året for å kritisere kjolen) eller så er dere misunnelige på at dere selv ikke står der som brud...

get over it.. gled deg heller på brudens vegne at hun har funnet en kjole hun vil ha.. så kan du gå med det du vil.... som kanskje også er litt kjedelig??? og kanskje du også ser bilde av deg selv om 10 år og da er det andre som ler av deg? Fordi klærne dine er SÅÅÅ 2008...

Vel, nå er det ofte sånn at menn generelt bare legger merke til at du stråler, ikke nødvendigvis hva du har på deg. ;-)

At du gifter deg har vel ingenting med slags kjole du har på deg å gjøre? Jeg håper da inderlig at du gifter deg for din mann og ditt vegne, ikke pga gjestene. Noe annet hadde bare vært rart. Jeg ytret min mening om disse standard kjolene som visstnok utgjør 95% på markedet. For all del, jeg var i bryllup i fjor og bruden hadde en flott stroppeløs kjole og så kjempevakker ut. Men jeg personlig kunne ikke tenke meg det. :)

Noen følte seg truffet, forstår jeg.

Skrevet (endret)

Dette er min drømme kjole....

Har en som skal sy meg kjole..og jeg har så lyst på noe i denne duren:)

MIn drømme kjole

Endret av sashadelenn
Skrevet

sashadelenn; den var kjempenydelig :) Skulle ønske jeg hadde hatt figur til en slik :)

Skrevet
sashadelenn; den var kjempenydelig :) Skulle ønske jeg hadde hatt figur til en slik :)

Det håper jeg også:) hehe. Må se hva sydamen sier. Skal møte henne på fredag. Men den synes jeg er fin. Veldig mer meg enn så mange kjoler som er å få kjøpt. Passer ikke med sånn stroppeløs som er moderne, har få små pupper...hehe

Gjest StoreSky
Skrevet (endret)
Annerledes? Check

Med stropper? Check

100% meg? Check

Original? Check

Drømmekjolen

:dåne: Så fiiiiin!!!

Endret av StoreSky
Skrevet
Dette er min drømme kjole....

Har en som skal sy meg kjole..og jeg har så lyst på noe i denne duren:)

MIn drømme kjole

Utrolig lekker!

Skrevet
Nei, nå må du kutte ut... Jeg håper du slipper å gifte deg... :spy:

Håper jeg også, den var rett og slett stygg.. Mange er tradisjonelle og Nordmenn er veldig kjedelige mennesker, derfor blir det slik at alle går med det samme! :P

Du likte den lilla kjolen, mens vi andre liker stroppløse tradisjonelle brudekjoler, som er romantiske og bare herlige å se på! Gleder meg til jeg finner miiin brudekjole, trur det blir med blonder og perler. :) Ala DRØMMEKJOLE Noe jeg vet ville fått min familie i tårer, de hadde nok glemt om par mnd åssen kjolen så ut, for de var så opptatte av å se hvor utrolig vakker jeg er og at det strålte lykke ut av øynene mine, i stedefor å komme oppover kirkegulvet i knall lilla "ballkjole" så det bare skjære i øynene til gjestene, vil helst slippe at de skal få mareritt også.

Skrevet

Håper virkelig at hvis noen skulle ha en litt utradisjonell kjole som du ikke liker og du blir invitert, at du har vett til å holde det for deg selv. Evt. avslå invitasjonen, hvis det blir for traumatisk for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...