Gå til innhold

Må vi?

Gjest Gjest_Lotta_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lotta_*
Skrevet

Fikk i dag besøk av en nabokone som spurte oss om vi kunne være så snille og skjære ned bjørketreet vår til halve størrelsen,dette var fordi at det skygget litt for kveldssolen hennes på verandaen.

Vi har bodd her 1 år og jeg vet at hun har fått andre naboer til å fjerne trær også.Vi har ikke noe særlig lyst til det for vi synes det er det treet som gjør hagen vår pen på mange måter....det skjermer oss litt og slik som vi ser det står det ikke i veien for henne,andre naboer har mye større trær enn det...

Er det vi som er vanskelige?Har ikke laget noe krangel om dette,jeg sa bare til henne at jeg skulle tenke litt på det....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Heisann. Jeg hadde svart fint nei til henne. Hvis hun lager bråk ut av det, så får hun bare gjøre det. Det er din eiendom!

Skrevet

Det kommer litt ann på hvor treet står, hvor høyt det er og hvem det veier tyngst for at treet skal stå/hogges.

I granneloven står det at et tre skal stå 1/3 av lengen fra nabogrensen.Er treet 9 meter må det stå 3 meter fra nabogrensen.

Det er ikke en regel som gjelder uansett, men er treet til særlig plage for naboen din (skygge for sola er et eksempe som er nevnt rundt på nett) kan dere måtte felle det.

Søk litt rundt på nett så finner du endel info om naboer, trær, grenser og krav.

Gjest Gjest_Lotte_*
Skrevet
Det kommer litt ann på hvor treet står, hvor høyt det er og hvem det veier tyngst for at treet skal stå/hogges.

I granneloven står det at et tre skal stå 1/3 av lengen fra nabogrensen.Er treet 9 meter må det stå 3 meter fra nabogrensen.

Det er ikke en regel som gjelder uansett, men er treet til særlig plage for naboen din (skygge for sola er et eksempe som er nevnt rundt på nett) kan dere måtte felle det.

Søk litt rundt på nett så finner du endel info om naboer, trær, grenser og krav.

Takk for svar...

Dette er ikke en av de nermeste naboene,hun er ca 20-30 m ifra og vi ser ca kun taket av huset hennes pga andre naboers trær og hager....Jeg ble så overasket når hun kom for jeg har aldri sett denne kvinnen før og plutselig så jeg henne rusle rundt i hagen min....Hun tok det virkelig som en selvfølge at treet skulle minst halvveres....det irriterte meg rett og slett litt.Jeg har bjørkepollen allergi men vil ha det der for det om pga at det er fint og at det skjermer litt....Følte hun hintet litt om at det skulle videre hvis ikke vi gjorde det slik....

Skrevet

Hun har ingen rettigheter dersom treet står så langt inn på tomta at høyden er mindre enn tre ganger avstanden fra grensa.

Enkelt og greit.

Skrevet

Litt OT, men..

Er ikke første gang et menneske fiser rundt i et nabolag for å få folk til å kutte ned trær pga sol - forså å selv montere markise fordi det blir så varmt i sola. :roll:

Trår er fint, og ikke minst: den fineste parasollen som finnes.

Skrevet
Litt OT, men..

Er ikke første gang et menneske fiser rundt i et nabolag for å få folk til å kutte ned trær pga sol - forså å selv montere markise fordi det blir så varmt i sola. :roll:

Trår er fint, og ikke minst: den fineste parasollen som finnes.

Altså: TRÆR!!

Sorry skrivefeil.

Gjest strykebrett
Skrevet

Bare drit i hele dama du. Så lenge hun bor så langt unna som du sier så har du retten på din side. Så hvis hun vil kaste bort masse tid og penger på dette treet framover så får det bli hennes problem.

Skrevet

Her kan du lese det du trenger å vite. Det ligger også en link til naboloven der inne, så kan du lese de konkrete formuleringene.

Ikke la vanskelige naboer få fjerne noe på din eiendom som de ikke har rett til å fjerne ihvertfall. Heldigvis er ikke dette en nabo som du har et godt vennskap til i utgangspunket, du får trøste deg med det. Og klarer hun å gå rettens vei og få gjennom at du må fjerne det, har du dessverre ikke mye valg. Håper det ordner seg! :jepp:

Gjest Gjest_Lotte_*
Skrevet

Takk for svar,godt å høre at jeg ikke er helt urimelig.

Tror jeg lar treet stå jeg:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...