Gå til innhold

Firkantet system eller er det rom for å utvise skjønn. Det handler om 3(!) kroner!

Anbefalte innlegg

Gjest sur idag
Skrevet

Hadde foreldrepenger og redusert overgangstønad ifjor, og siden jeg er ferdig med skolegang nå, fått barnehageplass og kun har os er jeg på jobbjakt. Søkte om dagpenger for blir trangt økonomisk om jeg ikke får jobb med en gang og bare har overgangstønad og barnetrygd til utgifter som barnehage, husleie, strøm osv. Fikk avslag da foreldrepenger og os ikke er arbeidsinntekt, og siden jeg har vært student i flere år har jeg tjent lite. Med utgangspunkt i de siste 3 år fikk jeg også avslag, da jeg manglet 3(!!) kroner!!! Blir helt fortvilt her:(

Noen som jobber hos nav? Hjelper det sende en klage?

Får jo heller ikke bostøtte siden jeg tjente for mye ifjor!?

Jeg har høy utdannelse som jeg har blitt ferdig med i persmisjonen. Jobbet som f... i graviditeten for å få foreldrepenger for å klare oss siden jeg raskt ble alene. Blir helt fortvilet over at det nesten er lagt opp slik at jeg må si opp barnehageplassen for å beholde ks, for mister den også nå. Men da kan jeg jo ikke ta jobb om jeg får....

Får heller ikke annet bidrag enn minste forskudd da barnefar har valgt drite i å betale. Viste seg han hadde mye gjeld fra før og ingenting å ta pant i så ser neppe de pengene noen gang. Ironien er at han jobber svart, mottar dagpenger hvor han får ekstra betalt for barnet siden han er bidragspliktig.

Sorry, måtte ut med litt frustrasjon her. Noen som har noen gode råd komme med?:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Får jo heller ikke bostøtte siden jeg tjente for mye ifjor!?

Søk med grunnlag av dagens inntekt!

Skrevet
Søk med grunnlag av dagens inntekt!

Prøvde det men nyttet ikke. Å miste fødselspenger er ikke en uventet innteksnedgang. Så ble fortalt at jeg kunne søke igjen til neste år:(

Har full forståelse for regler men syns det ble i meste laget. Mister alt på en gang, og jobber vokser ikke på trær. Skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare de neste mnd. Selv om jeg får jobb snart, noe jeg sikkert får- tar det jo en stund før en får lønn.

Akkurat nå angrer jeg på at jeg har studert. Har venner som er alene uten utdannelse, og som har fått innvilget flere år med overgangstønad. Unner dem alt godt men akkurat nå "misunner" jeg dem den tryggheten:(

Skrevet

Mener det burde være rom for skjønn her. Virkelig. Ring og snakk med Nav- og krev å få snakke med rette person/ avdeling. Du kan ha vært så uheldig å fått et nek til saksbehandler, så ikke gi deg.

Dette høres bra håpløst ut (men min erfaring er at Nav er urimelige en del ganger og jeg syntes det var som å sykle uten hode da jeg hadde befatning med den etaten et par år tilbake.. :kjefte: )

For å vurdere og avgjøre en sak, burde man jo ideelt sett se på hele livssituasjonen, "historien" til en person. Det viktigste nå er jo at du får så du greier deg inntil du får en fast jobb og får brukt utdannelsen din!

Mottoet deres er jo "Vi gir folk muligheter" så din sak burde vel passe bra.

Skrevet
Mener det burde være rom for skjønn her. Virkelig. Ring og snakk med Nav- og krev å få snakke med rette person/ avdeling. Du kan ha vært så uheldig å fått et nek til saksbehandler, så ikke gi deg.

Dette høres bra håpløst ut (men min erfaring er at Nav er urimelige en del ganger og jeg syntes det var som å sykle uten hode da jeg hadde befatning med den etaten et par år tilbake.. :kjefte: )

For å vurdere og avgjøre en sak, burde man jo ideelt sett se på hele livssituasjonen, "historien" til en person. Det viktigste nå er jo at du får så du greier deg inntil du får en fast jobb og får brukt utdannelsen din!

Mottoet deres er jo "Vi gir folk muligheter" så din sak burde vel passe bra.

Takk for svar:)

Får ta en ringerunde i morgen og sjekke ut litt.

Syns også situasjonen er helt håpløs, og egentlig litt latterlig også. Summen det er snakk om er jo helt på trynet.

En venn av meg kom med følgende spm som jeg håper kanskje noen vet noe om;

Det er jo lov tjene inntil 1000 kroner i mnd skattefritt. Nå er jo ligningen allerede klar men kunne dette vært ført opp? Hvordan? Ville dette hjulpet meg?

Skrevet (endret)

Nei, det skal ikke være rom for skjønn i slike saker. Hvordan skulle man da endt opp? Jo, at tryne-faktoren hadde vært den som bestemte. For hvor skal grensa gå? Ved 3 kroner? 4 kroner? 50 kroner? 1000 kroner? Opptil saksbehandler?

Og for øvrig kan man ikke søke med grunnlag på årets inntekt av en grunn - NAV kan ikke ta hensyn til tall som ikke er innberettet til skattemyndighetene.

Den tusenlappen man kan tjene uten å skatte av den, blir ei heller innberettet til skattemyndighetene, og kan dermed ikke regnes med i inntektsgrunnlaget.

EDIT: Ser nå at det er bostøtte du ikke får på dagens inntekt. Snålt... Spesielt siden du har barn, og dermed er avhengig av en viss størrelse på bolig og ikke kan fore ungen på nudler i en evighet.

Endret av Wadjet
Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det er et godt arbeidsmarked nå for tiden, så jeg ville heller brukt energien på å finne en jobb. Den trenger ikke å ha noe med studiene dine å gjøre, det viktigste er at du får inn penger så du klarer deg.

Skrevet
Det er et godt arbeidsmarked nå for tiden, så jeg ville heller brukt energien på å finne en jobb. Den trenger ikke å ha noe med studiene dine å gjøre, det viktigste er at du får inn penger så du klarer deg.

enig i dette. bruk heller energien på å tjene dine egne penger. ved å jobbe opptjener du jo også rettigheter (feriepenger, pensjon, trygderettigheter osv).

og er nå enig i at de må sette grensen et sted.

Skrevet
enig i dette. bruk heller energien på å tjene dine egne penger. ved å jobbe opptjener du jo også rettigheter (feriepenger, pensjon, trygderettigheter osv).

og er nå enig i at de må sette grensen et sted.

For all del; jeg har da aldri sagt jeg ikke skal jobbe?!! Selv om jeg er alenemor må jeg da ha lov bli irritert. Var ferdige med studiene til sommeren og akkurat ferdig med permisjon. Må da være lov å stille spm her samt bli frustrert over ting. Jeg åpnet brevet igår kveld og skrev dette innlegget da, så føler da vitterlig ikke at jeg har kastet bort energi på dette.

Og jobb får jeg nok,- men selv om de vokser på trær der dere bor gjør de det ikke her.

Gjest antigartner
Skrevet

Kjære TS, mener du egentlig at det skal utvises skjønn i slike saker? Du ser vel at skjønnsutøvelse kan slå begge veger? Jeg mener; hva ville du sagt hvis du hadde tjent mindre enn inntektsgrensen, men at NAV etter skjønnsutøvelse hadde kommet til at du ikke skulle motta penger likevel?

Det er en grunn til at grensene er absolutte i disse tilfellene.

Skrevet
Kjære TS, mener du egentlig at det skal utvises skjønn i slike saker? Du ser vel at skjønnsutøvelse kan slå begge veger? Jeg mener; hva ville du sagt hvis du hadde tjent mindre enn inntektsgrensen, men at NAV etter skjønnsutøvelse hadde kommet til at du ikke skulle motta penger likevel?

For ikke å snakke om de som bare ligger kr. 3,- utenfor et eventuelt skjønn. Hva med dem? Skal de også innlemmes i skjønnet? Hvis så, hva da med dem som ligger kr. 3,- utenfor det igjen? For ikke å snakke om kun kr. 2,50.

En grense MÅ gå et sted. Dytter vi på grensen så kommer det nye grensetilfeller.

Skrevet

Jeg mener at saksbehandleren her på nav lokalt ikke skulle sagt jeg fikk dagpenger når han så ligningen min fra ifjor. Jeg mener også at når jeg ringte rådgiveren som hadde underskrevet avslaget kunne jeg fått snakket med han og ikke blitt avspist av sekretæren hans med at han ikke hadde tid. Fikk heller snakke med en hyggelig mann som sa at saken min faktsik hadde vært diskutert da flere hadde reagert. Det jeg spurte om innledningsvis var om noen jobbet på nav og om det nyttet klage.. Og om systemet virkelig var så firkantet. Og ja,- skjønner jo nå at det er så firkantet men jeg ble nå anbefalt av den hyggelige mannen og sende en klage. Så da har jeg igrunn fått svar på det jeg lurte på;)

Jeg har flere søknader ute, dvs jeg søker på det som søkes kan. Fått 2 avslag- ene pga mangel på erfaring og på den andre var jeg overkvalifisert. Så vil bare påpeke at det er ikke viljen det står på- kun en måte å takle overgangen på. At jeg ikke oppfyller kravene for å få dagpenger er nå en ting, men at flere her insuinerer at jeg ikke søker jobb syns jeg er å trekke konklusjoner langt over deres evne.

Skrevet

Jeg syns det høres veldig rart ut at foreldrepengene ikke regnes som inntekt. Det gjør de i de fleste andre sammenhenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...