Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 Hva kan man spise til middag hvis man ikke kan spise ris, pasta, poteter, couscous og andre stivelsesholdige ting/rotgrønnsaker/kornprodukter? Dvs noe som for det meste inneholder kjøtt og/eller grønnsaker, frukt, nøtter. Melkeprodukter er også greit.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 Ingen kornprodukter, ikke bygg eller quinoa heller f eks? Linser, dal, kikerter og bønner er jo veldig bra og næringsrikt vomfyll. Tørkede eller fra boks, og selvsagt friske erter, brekkbønner og hva du måtte få tak i. God i salat, som erstatning for ris eller pasta, i supper og alle slags gryter.
Gjest tS Skrevet 13. august 2008 #3 Skrevet 13. august 2008 Ikke belgfrukter eller korn heller nei. Så erter, bønner, linser osv er også utelukket. Det skal ikke være lett... :/
Markjordbær Skrevet 13. august 2008 #4 Skrevet 13. august 2008 Tja.... salater i mange varianter - fullverdig middag spør du meg... Ha i litt ting som metter, som f.eks. egg, osteterninger.... jeg lagde nettopp en god form, med squash (skåret med ostehøvel på langs), strimlet purre og revet ost lagvis i formen (med salt og pepper mellom hvert lag), og over helles en blanding av 4 egg, litt melk (1-2 dl kanskje?), salt og pepper. I ovnen en halvtime. Jeg serverte riktignok brød til, men det er kanskje en av tingene du ikke skal ha, så da kan du jo ha en salat til? Ellers er det jo en del supper og gryteretter som kan lages. Noe så enkelt som en tomatsuppe kan gjøres mer spennende ved å sette frem skåler med f.eks. purre, paprika, brokkoli, revet ost, hardkokt egg, rømme etc, som man kan putte oppi. Omelett/eggepanne med mye rart i...
Gjest Eurydike Skrevet 13. august 2008 #5 Skrevet 13. august 2008 Blomkålpuré? Og tilbehør til kjøtt eller fisk med avokado i, feks grønn salat med avokado og valnøtter til stekt kylling. Og generelt større porsjoner av kjøtt og fisk, samt råvarer med en del fett i tilbehøret, feks ting som fetaost, pinjekjerner og oliven i salater.
Gjest Eurydike Skrevet 13. august 2008 #6 Skrevet 13. august 2008 PS: Vær klar over at enkelte glutenfrie "kornslag", som feks nettopp quinoa og bokhvete, egentlig ikke er korn, men frø. Dermed er de svært proteinrike i forhold til reelle kornslag, så det kunne kanskje være et alternativ? Men det kommer jo an på hva grunnen er til at du ikke kan spise korn og stivelsesrike produkter.
Gjest Eurydike Skrevet 13. august 2008 #7 Skrevet 13. august 2008 Nå kom jeg på en ting til. Du kan forsøke å panere kyllingfilet og fiskefilet med frø eller nøtter. Feks stekt laksefilet panert med sesamfrø, torskefilet panert med solsikkefrø eller hakkede hasselnøtter, kyllingfilet panert med hakkede pinjekjerner eller pistasjnøtter. Og så ha salat eller grønnsaker ved siden av. Da får du en både god og mettende middag. Du finner endel oppskrifter av denne sorten hvis du googler litt.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #8 Skrevet 13. august 2008 Tusen takk for tips dere. Noterer alle oppskriftene. Bokhvete høres intressant ut. Hvis det egentlig er frø -og ikke korn- kan jeg nok spise det.
Gjest Eurydike Skrevet 14. august 2008 #9 Skrevet 14. august 2008 Bokhvete høres intressant ut. Hvis det egentlig er frø -og ikke korn- kan jeg nok spise det. Både bokhvete, quinoa og amaranth er botanisk og ernæringsmessig sett frø, men brukes som korn/gryn som alternativ til ris/couscous, eller i grøt (og bokhvete malt til mel, feks i pannekaker). Lenker: Quinoa http://www.helseogkost.no/artikler/kosttip...elv_glutenfritt
Nemesis Skrevet 16. august 2008 #10 Skrevet 16. august 2008 Matprat har hatt en reklame gående hvor de lager wok med svinekjøtt uten tilbehør som ris eller nudler.
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 16. august 2008 #11 Skrevet 16. august 2008 Tja.... salater i mange varianter - fullverdig middag spør du meg... Ha i litt ting som metter, som f.eks. egg, osteterninger.... jeg lagde nettopp en god form, med squash (skåret med ostehøvel på langs), strimlet purre og revet ost lagvis i formen (med salt og pepper mellom hvert lag), og over helles en blanding av 4 egg, litt melk (1-2 dl kanskje?), salt og pepper. I ovnen en halvtime. Jeg serverte riktignok brød til, men det er kanskje en av tingene du ikke skal ha, så da kan du jo ha en salat til? Ellers er det jo en del supper og gryteretter som kan lages. Noe så enkelt som en tomatsuppe kan gjøres mer spennende ved å sette frem skåler med f.eks. purre, paprika, brokkoli, revet ost, hardkokt egg, rømme etc, som man kan putte oppi. Omelett/eggepanne med mye rart i... Mmmmmmmm... DET hørtes godt ut!!:D Hvor mye purre og squash bruker du til en form?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå