Gjest Gjest_reiselysten_* Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 Jeg vurderer å dra på reise alene i noen måneder, i USA, Søramerika og/eller Afrika. Men jeg er litt bekymret for om dette er noe jeg tør å gjennomføre alene. Tror det ville vært en utfordring for meg, fordi jeg er ganske sjenert. Noen med erfaringer?
Gjest ogsåreiselyst! Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 Jeg har akkurat samme problemstilling! Har ingen å reise med, alle andre studerer. Men vil ut og se litt! Ta en kikk på atlantis.no, ef.com... Æsj, pluselig hadde alle linkene jeg hadde lagra forsvunnet. Men du finner litt om du googler litt. Jeg har sett mest på opplegg jeg kan være med på. F.eks lære spansk, og bli kjent med folk der som man kan reise sammen med. Når skal du reise?
gjest*ts* Skrevet 13. august 2008 #3 Skrevet 13. august 2008 Eg har reist aleine i Japan, aust- Afrika, Israel, Egypt, heile Europa osv. Og det er heilt problemfritt. Du må berre vere fornuftig. Ikkje bli full, om du skal bli full, gå ut med folk frå hostelet du bur på f.eks. Ikkje gå aleine ut om kvelden, seint. Pass på sakene dine, ha pengar og kort spreidd i kle/ bagasje osv. Berre bruk hovudet, store delar av verda er ikkje farlegare enn indre Oslo aust på kveldstid. Ikkje reis direkte til ein krig, ta heller nabolandet Reis og kos deg!
missLynch Skrevet 13. august 2008 #4 Skrevet 13. august 2008 Jeg har reist alene i Australia, Europa og USA (California). Dette er veldig "ryddige" områder; så jeg aner ikke hvordan dette vil arte seg i Sør- Amerika. Det er en del annen problematikk der som må tas hensyn til. Her er mine generelle tips: * Når man reiser alene i ukjent territorium, er det veldig greit (og trygt om du vil!) å alltid ha booket seg et sted å bo neste natt. Man vet hvor man skal, og man virker mye mer bestemt når man tar en drosje. Det hjelper! * Folk flest er greie og trivelige. * Det å være litt sjenert er ikke et problem! Jeg anser meg selv for å være reservert sammen med nye mennesker- men det har aldri vært et hinder. Man "scanner" folk godt før man slipper de innpå seg; og dette kan være et bra moment når man er ute på tur alene. Du blir kjent med folk- vær du trygg! * Les mye om områdene du skal til, sett deg inn i lokale skikker, hvilke farer som lurer. * Sist men ikke minst: Dra på tur, og KOS DEG! Ønsker deg lykke til, og håper du får en fantastisk tur.
Gjest Charming Skrevet 22. november 2008 #5 Skrevet 22. november 2008 Hei! Jeg reiste ut fra Norge da jeg var 19, alene til Australia. Reiste rundt i Australia litt uten mål og mening i grunnen i 4 måneder. Et av de beste stedene å være backpacker tror jeg. Flust med steder over alt hvor du kan få hjelp, finne billige steder og bo. Folk er generelt utrolig vennlige og hjelpsomme. Såpass vennlige at man skjønner det faktisk ikke før man kommer nedover og opplever det selv. En helt annen kultur. I storbyene skal du så klart være litt obs, men jeg var både i Sydney og Brisbane (i B. i 2 mnd), bodde midt i byen - var ute og festet osv og det dukket ikke opp ett eneste problem. Møtte folk på hostellene osv, hang sammen med de. Ikke opplevde jeg noen form for kriminalitet heller, og jeg passet ikke akkurat noe bedre på lommeboken min der nede enn hva jeg gjør hjemme. Bare hold deg til "normale" steder og ikke lumske plasser i bakgater osv så tror jeg som regel det går bra. Sør-Amerika osv har jeg ingen erfaring fra. Dro innom Malaysia på hjemveien - og er glad jeg ikke ble der mer enn noen dager. Var IKKE trivelig å havne midt i Kuala Lumpur alene og ingen av de jeg traff på snakket engelsk, ingen kunne hjelpe meg med "kart" over byen hvor jeg kunne finne turistinformasjon, taxien lurte meg til å betale MYE mer enn hva jeg skulle og han nektet å krangle om prisen til tross for jeg skjønte dette var alt for mge. Jeg reiser hvertfall aldri alene som jente til Malaysia igjen.. Vet ikke med de andre asiatiske landene, der har jeg ikke vært. Men uansett, anbefaler sterkt å reise alene! Støtte på mange jenter som f.eks reiste to og to og kranglet og sto i om hva de skulle, hvor de skulle neste, hvor de skulle bo, hvordan de skulle bo. You name it. Dukker opp mye underveis.
Gjest daimyo Skrevet 23. november 2008 #6 Skrevet 23. november 2008 (endret) Jeg har reist på "langtur" alene, og det gikk brillefint. Så lenge man bruker hodet og vet litt om stedet man drar til skal nok det gå fint. Endret 26. januar 2009 av daimyo
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #7 Skrevet 24. november 2008 Jeg (kvinne, nå 26 år) har reist alene i Europa, USA og New Zealand, og det har ikke vært noe problem i det hele tatt. Jeg er derimot mer skeptisk til å reise alene til aferikanske/asiatiske/søramerikanske land. Jeg har venner som har gjort det, og de fraråder det. Særlig muslimske land. I en del land skal ikke kvinner bevege seg utendørs uten selskap av en mannlig slektning. Om man da går rundt alene, med blondt, utildekket hår, så får man reaksjoner på dette. Mange steder ser man også på blondiner og skandinaviske jenter som fritt villt. Ifølge mytene skal vi jo være løsaktige tøser, så om vi sier nei, så enten tuller vi, eller så gir vi dem en blodig fornærmelse (siden vi jo helt klart sier ja til alle andre...).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå