Gjest snart boligeier ? Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 Forrige helg forelsket vi oss i en leilighet på grünerløkka som hadde drømmekjøkkenet mitt (integrert frityr og gass og alt mulig annet rart). Vi hadde på det tidspunktet et bindende bud inne på en annen leilighet som hadde frist frem til i dag (jaja.. jeg vet vi var dumme som gav selger så lang frist.. men det var en gambling med skikkelig skambud til en presset kjøper og en helt annen historie!). I dag ble budet uansett forkastet så vi er fristilt til å by på den andre leiligheten vi så på. Så ser jeg altså nå at de allerede har lagt ut annonse på en ny visningsrunde. Hva slags budregler gjelder egentlig da? Jeg har forstått at man ikke kan la første budet så kortere enn 24 t etter siste annonsert visning. Men gjelder det også når det legges ut nye visningstider etter at første visningsrunde er ferdig ? Kan vi legge inn et bud og sette en presset tidsfrist (før neste visning for å unngå budkonkurrenter) ettersom det i praksis er flere dager siden vi var på visning der ?
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 Jeg har forstått at man ikke kan la første budet så kortere enn 24 t etter siste annonsert visning. Der har du svaret ditt: etter siste annonsert visning.
Gjest TS Skrevet 13. august 2008 #3 Skrevet 13. august 2008 Jojo.. jeg kan jo også lese.. men dersom jeg hadde lagt inn bud i GÅR så hadde jeg jo lagt inn bud mer enn 24 timer etter siste annonserte visning. Det er jo faktisk tilfeldig at jeg søkte opp leiligheten igjen på ny og fant ut at det var lagt ut nye visningsdatoer... Vil det si at i går kunne jeg lagt inn bud med frist før helgen, mens i dag må jeg altså vente på alle andre også skal kunne bli med i runden ? Vi skrev oss på interesselisten da vi var på visning så vi har jo "bevis" for at vi var med i "første runde"
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #4 Skrevet 13. august 2008 Vil det si at i går kunne jeg lagt inn bud med frist før helgen, Hvis det i går ikke var satt opp ny visningsdato, så kunne du lagt inn bud. Men når megleren har annonsert visning på nytt, så må budet ditt pent gjelde til 24 timer etter at den visningen er holdt. Jeg råder deg til IKKE å legge inn bud nå. Vent og se hvor interesserte de andre er...
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #5 Skrevet 13. august 2008 men dersom jeg hadde lagt inn bud i GÅR så hadde jeg jo lagt inn bud mer enn 24 timer etter siste annonserte visning. Det er ikke NÅR du legger inn budet som er poenget her, det er hvor lenge budet er GYLDIG, altså må det stå til minst 24 timer etter siste annonserte visning. Vanskeligere er det ikke
Gjest ts Skrevet 13. august 2008 #6 Skrevet 13. august 2008 Hvis det i går ikke var satt opp ny visningsdato, så kunne du lagt inn bud. Men når megleren har annonsert visning på nytt, så må budet ditt pent gjelde til 24 timer etter at den visningen er holdt. Jeg råder deg til IKKE å legge inn bud nå. Vent og se hvor interesserte de andre er... Det er jo hele poenget mitt.. Ettersom leiligheten ikke ble solgt etter den første visningen og vi virkelig vi ha den leiligheten (men ikke har råd til å bli med i en budrunde som går opp mot prisantydningen ) ville det være en gyllen mulighet for oss til å gi selger et lavere bud og sjekke hvor mye is han har i magen sin...
Gjest smutthull Skrevet 13. august 2008 #7 Skrevet 13. august 2008 Jeg mener det finnes et lite smutthull i denne regelen. Regelen omhandler kun meglers mulighet til å FORMIDLE bud til selger. Dersom du gir budet ditt utenom megler er det helt lov. Kjøper bestemmer selv hvem og når han skal selge (kun meglere som omfattes av lovreguleringen). Kjøper bør da i såfall ta kontakt med megler og "introdusere dere" slik at megler likevel tar seg av det formelle. Vanskelig å finne så mye info om det.. men det siste innlegget i "nettdaten" med forbrukerrådet her så sier vel juristen akkurat det : (hentet fra innlegget ) -Hei. Vil ikke en interessert kjøper kunne gå utenom megler, og ordne salget direkte med selger? -Hei. Jo, det er riktig at en interessert kjøper kan gå direkte til selger og slutte en avtale med denne. Vh Vegard S.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #8 Skrevet 13. august 2008 Jeg mener det finnes et lite smutthull i denne regelen. Regelen omhandler kun meglers mulighet til å FORMIDLE bud til selger. Dersom du gir budet ditt utenom megler er det helt lov. Kjøper bestemmer selv hvem og når han skal selge (kun meglere som omfattes av lovreguleringen). Kjøper bør da i såfall ta kontakt med megler og "introdusere dere" slik at megler likevel tar seg av det formelle. Vanskelig å finne så mye info om det.. men det siste innlegget i "nettdaten" med forbrukerrådet her så sier vel juristen akkurat det : (hentet fra innlegget ) -Hei. Vil ikke en interessert kjøper kunne gå utenom megler, og ordne salget direkte med selger? -Hei. Jo, det er riktig at en interessert kjøper kan gå direkte til selger og slutte en avtale med denne. Vh Vegard S. Dette har du helt rett i. Løsningen for ts blir da å kontakte selger direkte, si at hun byr XXXXXXtusen dersom han er villig til å akseptere budet umiddelbart. Selger ringer megler og sier at han har akseptert bud fra ts på XXXXX.
Gjest ts Skrevet 13. august 2008 #9 Skrevet 13. august 2008 Jeg mener det finnes et lite smutthull i denne regelen. Regelen omhandler kun meglers mulighet til å FORMIDLE bud til selger. Dersom du gir budet ditt utenom megler er det helt lov. Kjøper bestemmer selv hvem og når han skal selge (kun meglere som omfattes av lovreguleringen). Kjøper bør da i såfall ta kontakt med megler og "introdusere dere" slik at megler likevel tar seg av det formelle. Vanskelig å finne så mye info om det.. men det siste innlegget i "nettdaten" med forbrukerrådet her så sier vel juristen akkurat det : (hentet fra innlegget ) -Hei. Vil ikke en interessert kjøper kunne gå utenom megler, og ordne salget direkte med selger? -Hei. Jo, det er riktig at en interessert kjøper kan gå direkte til selger og slutte en avtale med denne. Vh Vegard S. Perfekt, takk skal du ha ! Vet ikke om selger bare syns det er frekt med et lavt bud, men det må være lov å prøve seg
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #10 Skrevet 13. august 2008 Perfekt, takk skal du ha ! Vet ikke om selger bare syns det er frekt med et lavt bud, men det må være lov å prøve seg Selger er overlykkelig for å få solgt... Dersom du er litt smart prøver du å finne ut av hvor mye selger selv ga for leiligheten og hvor lenge han har bodd der. Da vet du hvor høyt/lavt du bør legge budet ditt...
Gjest ts Skrevet 13. august 2008 #11 Skrevet 13. august 2008 Hvor kan jeg finne ut av det ? Regner ikke med at selger bare opplyser om sånt uten videre... Forøvrig har vel strengt tatt ikke tidligere salgsverdier allverdens å si for nåværende markedsverdi... forrige leiligheten jeg kjøpte betalte jeg 300 000 over daværende takst (folk mente jeg var gal!) og solgte 2,5 år senere for 600 000 mer enn hva jeg gav for den selv... Altså hadde den steget med 600 000 på 2,5 år. Markedet var selvsagt HELT annerledes på den tiden men skulle da kjøper forholdt seg til "min kjøpepris" 300 000 over taksten, den reelle taksten på mitt kjøpetidspunkt eller den nye taksten jeg innhentet på leiligheten før jeg solgte for å finne ut hvilken nye pris den noen år senere skulle være verd? Markedsverdien er det folk er villig til å betale for morroa har jeg lært meg etter 3-4 boligbytter de siste årene. Trikset er bare å identifisere de leilighetene som har fremtidspotensiale og mulighet til å heve verdien på med billige grep.
Pasha Skrevet 13. august 2008 #12 Skrevet 13. august 2008 sjekk på bt.eindom.no kanskje du finner den der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå