Gå til innhold

Religiøse mennesker er dumme

Gjest Ikketroende

Anbefalte innlegg

Gjest Ikketroende

Jeg mener at religiøse mennesker må være dummere enn de som ikke er det. For det å tro på noe så vannvittig er ikke fornuftig i det hele tatt. Noen andre som er av samme mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke folk få tro hva de vil ?

Jeg er ikke religiøs selv, og så lenge trosretningen ikke går utover meg eller andre, ser jeg ingen grunn for å kalle dem dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Jeg mener at religiøse mennesker må være dummere enn de som ikke er det. For det å tro på noe så vannvittig er ikke fornuftig i det hele tatt. Noen andre som er av samme mening?

Hjertet har sin forstand som fornuften ikke kjenner (Blaise Pascal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må tro på akkurat det de vil for meg, så lenge de ikke prøver å prakke sin overbevisning på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Jeg syns det blir fordummende å dømme en så stor folkegruppe.

Er ateist, men har møtt like mange religiøse som ikke religiøse som eier en hjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religiøse som en gruppe er ikke "dumme". Det å være religiøs- kristen, jøde, muslim, buddhist osv- handler vel om mange ting; bl. a. hvor man vokser opp, hva slags mennesker man har i rundt seg, hvordan samfunnsstrukturen er, og man sosialiseres. Noen er nok dumme, slik som endel ikke- troende.

Det problematiske for meg, er hvordan kristne ser på vitenskap- særlig astronomi og biologi (evolusjonsteori, Darwin etc.). *jeg holder kjeft....best slik* :kaffe:

Endret av mssLynch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hverken vil eller kan kalle deg dum, selv om du kaller deg en ikketroende, men jeg vil kalle deg uvitende om hva tro er, og innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, Ikketroende gjest - selv vitenskapen kan ikke avskrive at det finnes en gud, så du kan ikke påstå at de som tror er dumme. De er kanskje bare litt mer åpne enn deg for at det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi kan måle med våre instrumenter.

Kanskje det er ateistene som er litt "dumme", fordi de ikke evner å se at menneskene har kommet veldig kort i sin utvikling og forståelse på nåværende tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv vitenskapen kan ikke avskrive at det finnes en gud.

Fordi hver gang vitenskapen gjør det, så bytter teistene troen sin. De begynner å 'tolke' tekstene sine annerledes. De velger å tolke det metaforisk. Eller rett og slett ignorerer dem. Hvordan kan man avskrive noe slikt?

Hva med enhjørninger og drager? Er det riktig å tro på noe slikt bare fordi "man klarer ikke å motbevise at de ikke finnes". Begge vesenene er forresten nevnt i bibelen.

Statistikk sier at jo høyere utdanning man har, jo mindre sjangse er det man er teistisk.

Det alene er såklart ikke nok til å svare et slikt spørsmål. Men hvis en intelligent teist prøver å forklare troen sin, ender det opp med å bruke "personlige erfaringer". Ting som aldri kan bli bevist, testet eller observert. Fordi man kan ikke forklare noe slikt på en rasjonell måte.

Noe som burde være litt problematisk for teisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fordumsfulle mennesker er dumme. De ødelegger så utrolig mye at det er kvalmt.

Skam deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest virvelvind
Hva med enhjørninger og drager? Er det riktig å tro på noe slikt bare fordi "man klarer ikke å motbevise at de ikke finnes". Begge vesenene er forresten nevnt i bibelen.

De kan jo ha eksistert en gang. Med tanke på hvor mange arter som dør ut støtt og stadig virker det ikke så himla umulig.

Religion er imidlertidig ikke min greie, men siden hele resten av familien min er kristne så respekterer jeg kristendommen og kristne. Det samme gjelder alle andre religioner, folk skal få ha troen sin ifred så lenge den ikke skader noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo ha eksistert en gang. Med tanke på hvor mange arter som dør ut støtt og stadig virker det ikke så himla umulig.

For alt du vet, så ligger du på mentalsykehus akkurat nå. Og jeg og alle andre er på forumet er folk du har oppfunnet i hodet ditt. Alt er mulig. Poenget er om vi skal tro på det eller ikke. Hva er mest sannsynlig. Du sier det som et argument for din tro på enhjørninger og drager.

Religion er imidlertidig ikke min greie, men siden hele resten av familien min er kristne så respekterer jeg kristendommen og kristne. Det samme gjelder alle andre religioner, folk skal få ha troen sin ifred så lenge den ikke skader noen.

Det er forskjell på å respektere folk sin rett til å ta et valg, og å respektere valget. Så vidt jeg ser har ingen her sagt noe om å ta fra folk retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke folk som har en tro er dumme ... vi har vel alle behov for å tro på noe, enten det er en gud i himmelen eller en steinstøtte i jungelen ... dette gir livet deres mening. Men det går en grense ved å prakke sin tro over på andre.

Derfor har jeg ingen sans for at de kristne misjonerer i alle verdenshjørner og ødelegger eldgamle kulturer.... hvorfor skal den kristne tro være den eneste rette?

Selv er jeg paganist og min nærmeste nabo er adventist. Vi respekterer hverandre og snakker en del religion. Han fortalte at han ble født inn i menigheten, men at han i tenårene gjorde skikelig opprør og meldte seg seg ut. Men som voksen (han er i tredve-årene) tok en ny vurdering og meldte seg inn igjen.

Han tok da et eget valg som jeg repekterte han for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi hver gang vitenskapen gjør det, så bytter teistene troen sin.

www.stud.hio.no/~s139884/Fagoppgave%20i%20KRL,%20Paul.doc

Vi har nå sett at Darwin og Gud ikke nødvendigvis er de største fiendene, men vår egen trangsynthet og manglende evne til å være ydmyke og lyttende i denne debatten. Heldigvis synes man å merke en endring i disse trendene nå, og forskere og teologer kommer sammen, på tvers av religiøs overbevisning og interesseområder, for å berike hverandre. Det handler ikke nødvendigvis om enten – eller, men kanskje heller både – og.

Jeg tenker at man ikke nødvendigvis skal ta blindt utgangspunkt i Bibelens versjon av "Gud". Bibelen er skrevet av mennesker for x antall år siden, og med bakgrunn i hva de visste og ikke visste den gangen, hvor stor forståelse de hadde for ting, politikk m.m.

Det er ikke dermed sagt at det ikke finnes en høyere intelligens, og at mennesket kanskje alltid har "visst" dette, men uten å kunne verken sette fingeren på "hva" dette er, eller forklare det, og at det derfor har dukket opp så mange forskjellige religioner.

At en eventuell gud ikke kan bevises, eller motbevises, er ikke noe holdbart argument i noen retning, det forteller bare at vi mennesker ikke vet alt mulig ennå, og at vi heller ikke har teknologien og metodene til å kunne bevise eller motbevise. Vi må slutte å tro at vitenskapen allerede har alle svarene, for det har den helt klart ikke. Og våre hjerner er ganske små, ganske mangelfulle, det er mye vi ikke kan klare å forestille oss, og som vi dermed vil bortforklare som "ulogisk". Joda, ting kan virke ulogisk i forhold til vår lille kapasitet, men den kapasiteten er ingen målestokk. Jeg ser for meg at det er mye som godt kan være fullstendig logisk og målbart, selv om vi ikke kan det. Vi har bare ikke kommet dit ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Lurer beldig på en ting.. Hvordan er religiøse så sikre på at deres tro er den rette? Hvordan kan de vite at Jesus er veien, og ikke Shiva eller hvem det skal være. Spennende område dette her.

Tror ikke nødvendigvis religiøse mennesker er dumme, de har kanskje mer behov på en forklaring på ting. Mange ting vitenskapen ikke greier å få svar på og for noen er det kanskje vanskelig å slå seg til ro med at "det er bare sånn".

Forørig har jeg bare en tro, og det er troen på meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt du vet, så ligger du på mentalsykehus akkurat nå. Og jeg og alle andre er på forumet er folk du har oppfunnet i hodet ditt. Alt er mulig. Poenget er om vi skal tro på det eller ikke. Hva er mest sannsynlig. Du sier det som et argument for din tro på enhjørninger og drager.

Det er forskjell på å respektere folk sin rett til å ta et valg, og å respektere valget. Så vidt jeg ser har ingen her sagt noe om å ta fra folk retten.

For alt du vet, så kan du ha en innebygget tro, som først gir seg tilkjenne den dagen du er i en slik situasjon, at du føler deg redningsløst fortapt, på en eller annen måte. Og du vil være langt fra den første til å oppdage dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest StockDama
For alt du vet, så kan du ha en innebygget tro, som først gir seg tilkjenne den dagen du er i en slik situasjon, at du føler deg redningsløst fortapt, på en eller annen måte. Og du vil være langt fra den første til å oppdage dette.

Men, hva skjer med en som aldri har hørt om guder i det heletatt og som kommer i en redningsløs fortapt situasjon? Vil de få gudstro? Eller ville det aldri falt de inn siden de aldri har blitt lært om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva ser du på som enhjørninger da, en hest med med et horn? det nevnes det ingenting om, i bibelen benevnes de som ville okser, som ikke kan temmes.

Det kunna vært det indiske neshornet, men den går ikke i flokk som bibelen benevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religiøse mennesker er da ikke dumme, de bare tror på noe som enkelte andre av oss har vondt for å begripe. (Mulig vi er de som er dumme da, ettersom det er vi som ikke skjønner?)

Synes forøvrig startinnlegget her vitner om en smule manglende evne eller vilje til å nyansere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk tror på en historie om at en fyr har gått på vannet er det noe galt. Kristendommmen er oppdiktet som de fleste andre religioner, er flere religioner som oppsto før kristendommen som inneholder jomfrufødsler, stå opp fra de døde, 24 desember osv. Alt dette har selvsagt kristendommen tatt til seg for å passe best mulig inn.

Religiøse mennesker er ikke dumme, dumme&smarte er overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...