Gjest Siripiri Skrevet 13. august 2008 #1 Del Skrevet 13. august 2008 Skulle gjerne hatt en god foccacia oppskrift? Har smakt forskjellige "typer" foccacia, ikke alle like gode, men en var veldig god. Det var et flatt brød, som var ganske salt, og virket ikke som det var noe ekstra "krydder" i det. Noen forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13. august 2008 #2 Del Skrevet 13. august 2008 Denne bruker jeg. Focaccia (1 brød) 25 g gjær 2 dl lunkent vann 2 ss olivenolje 1 ts grovt havsalt 350 g hvetemel 2 ss olivenolje 2 ts grovt havsalt 3 ts frisk hakket timian eller rosmarin, evt 1 ½ ts tørket Rør gjæren ut i lunkent vann. Tilsett olje, salt og hvetemel og elt til en blank og smidig deig. Dekk bollen med plast og la heve ca 40 minutter. Elt og klapp den flat ca 2 cm tykk. Legg på stekebrett. Dekk med klede og la heve ca 20 minutter. Lag små groper med fingertuppene. Drypp olje over og dryss over salt og timian. Stek midt i ovnen ved 200 grader i 25-30 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Siripiri Skrevet 13. august 2008 #3 Del Skrevet 13. august 2008 Denne bruker jeg. Focaccia (1 brød) 25 g gjær 2 dl lunkent vann 2 ss olivenolje 1 ts grovt havsalt 350 g hvetemel 2 ss olivenolje 2 ts grovt havsalt 3 ts frisk hakket timian eller rosmarin, evt 1 ½ ts tørket Rør gjæren ut i lunkent vann. Tilsett olje, salt og hvetemel og elt til en blank og smidig deig. Dekk bollen med plast og la heve ca 40 minutter. Elt og klapp den flat ca 2 cm tykk. Legg på stekebrett. Dekk med klede og la heve ca 20 minutter. Lag små groper med fingertuppene. Drypp olje over og dryss over salt og timian. Stek midt i ovnen ved 200 grader i 25-30 minutter. Tusen takk, den såg veldig bra ut :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 15. august 2008 #4 Del Skrevet 15. august 2008 Bruker en pakke fra butikken, Ciabatti-blanding, som bare skal blandes med gjær og klappes rett ut i langpannen. Står oppskrift på baksiden av pakken. Synes den er veldig god med Maldon salt oppå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemesis Skrevet 17. august 2008 #5 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg har brukt Tine sin oppskrift på foccaccia med kesam i. Synes dette var veldig godt http://www.tine.no/page?id=28&key=8729&cat=649 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yoghurt Skrevet 17. august 2008 #6 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg ubersverger til Arkana sin! Får nydelig focaccia hver gang, og den er enkel å lage (til og med kjæresten klarer å lage den). Ser hun alt har lagt den ut alt så da trenger ikke jeg å gjøre det, men poster uansett for å "spre budskapet". Liker forøvrig best å bruke tørket timian på min heller enn frisk da det alltid ryr mer når jeg bruker frisk, men det er min erfaring da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #7 Del Skrevet 13. januar 2009 Du trenger vel ikke flere oppskrifter nå, men jeg pleier å lage en med soltørket tomat. Kjempe god!! Deig 1 pakke finbakst eller hvetemel (1kg) 1 pakke tørrgjær 2-3 ss sukker eller honning Salt Litt chilipulver Vann (ca 9 dl) 2 never saftige, soltørkede tomater Oljeblanding 2 dl Extra virgin olivenolje 2-3 fedd hvitløk 1 ts timian 1 ts rosmarin 1 ts basilikum 1 ts oregano Salt, gjerne fra saltkvern ☆ Bilder og forklaring finner dere på innlegget Verdens beste foccacia Mmm... kos dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 4. mars 2010 #8 Del Skrevet 4. mars 2010 Du trenger vel ikke flere oppskrifter nå, men jeg pleier å lage en med soltørket tomat. Kjempe god!! Deig 1 pakke finbakst eller hvetemel (1kg) 1 pakke tørrgjær 2-3 ss sukker eller honning Salt Litt chilipulver Vann (ca 9 dl) 2 never saftige, soltørkede tomater Oljeblanding 2 dl Extra virgin olivenolje 2-3 fedd hvitløk 1 ts timian 1 ts rosmarin 1 ts basilikum 1 ts oregano Salt, gjerne fra saltkvern ☆ Bilder og forklaring finner dere på innlegget Verdens beste foccacia Mmm... kos dere! Noe av poenget med foccacia-brød er jo at det er et brød UTEN gjær.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest italia Skrevet 5. mars 2010 #9 Del Skrevet 5. mars 2010 Noe av poenget med foccacia-brød er jo at det er et brød UTEN gjær.. Hæææh? Forklar gjerne...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #10 Del Skrevet 5. mars 2010 Det samme sier jeg! Jeg har mange oppskrifter på focaccia, senest fra Morten Schakendas nye bok, og ingen av dem er uten gjær. Så om poenget med focaccia skulle være at det er et brød uten gjær, er det ganske mange som ikke har fått med seg dette. Er det surdeig du da mener skal brukes i stedet? I så fall tar jeg gjerne imot oppskrift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 5. mars 2010 #11 Del Skrevet 5. mars 2010 Det samme sier jeg! Jeg har mange oppskrifter på focaccia, senest fra Morten Schakendas nye bok, og ingen av dem er uten gjær. Så om poenget med focaccia skulle være at det er et brød uten gjær, er det ganske mange som ikke har fått med seg dette. Er det surdeig du da mener skal brukes i stedet? I så fall tar jeg gjerne imot oppskrift. Beklager, jeg tenkte på en annen type brød Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest italia Skrevet 6. mars 2010 #12 Del Skrevet 6. mars 2010 Her i huset (i Italia) er det samme deigen som brukes til pizzabunn og focaccia. Så når vi lager pizza, lager vi rikelig med deig og steker noen focaccia etter/før pizzaen. Greit å "alltid" ha focaccia i fryseren. Og oppskriften og ingrediensene ligner nok mest på den Arkana har postet her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest goodtwin Skrevet 10. mars 2010 #13 Del Skrevet 10. mars 2010 En gang, kom jeg tilfeldigvis over denne oppskriften på nett, og den er fantastisk. Like fantastisk som den høres ut som! Jeg har bestandig fått skryt når jeg har laget denne, og videreformidlet oppskriften til både venner og kjente... også så enkel da =) jeg hadde egentlig en teori om at foccatia måtte heve tre ganger i maaaaange timer for å bli best... men denne ble bedre! Også kan den jo også varieres i det uendelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillrund Skrevet 14. mars 2010 #14 Del Skrevet 14. mars 2010 En gang, kom jeg tilfeldigvis over denne oppskriften på nett, og den er fantastisk. Like fantastisk som den høres ut som! Jeg har bestandig fått skryt når jeg har laget denne, og videreformidlet oppskriften til både venner og kjente... også så enkel da =) jeg hadde egentlig en teori om at foccatia måtte heve tre ganger i maaaaange timer for å bli best... men denne ble bedre! Også kan den jo også varieres i det uendelige. Ja, denne er helt konge!!!! Jeg drev også å hevet leeeeenge tidligere, men nå er foccaciabaking bare en lek!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest redstar Skrevet 21. januar 2011 #15 Del Skrevet 21. januar 2011 Prøver meg på Arkana sin i dag jeg:) Gleder meg til å se resultatet:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelly Pelly Skrevet 21. januar 2011 #16 Del Skrevet 21. januar 2011 Ja, denne er helt konge!!!! Jeg drev også å hevet leeeeenge tidligere, men nå er foccaciabaking bare en lek!!! Bruker også denne, superenkel Og har bestandig fått spørsmål om oppskriften etter at jeg har servert det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå