Gjest Lillevenn Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 OK, jeg har et lite spørsmål som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal stille... Jeg skal prøve å formulere meg så godt som mulig:) Altså, om jeg spiser en stor og god porsjon middag et par timer i forkant av trening, og så trener hardt en time, og så spiser noe næringsrikt for å fylle på igjen. Har det da noe å si hvordan jeg spiser resten av dagen? Altså, må jeg "fylle på" gjennom hele dagen for å yte max av treningen, eller er de viktigste måltidene de før og etter trening? Og så lurer jeg litt på de forskjellige energibarene som selges på treningsentre, helsekostbutikker osv. De skal jo liksom hjelpe kroppen å komme seg etter trening, er det nok å ta en sånn etter at du har trent? Eller kan man for eksempel ta en sånn på tur hjem, og så lage seg et ordentlig måltid når amn er vel hjemme? Jeg har jo skjønt at om jeg trener hardt og godt en times tid og venter for lenge med å spise etter på, så er det egentlig bortkastet. Hvor lenge etter trening er det ok å vente med måltidet? Håper at noen skjønner akkurat hva det er jeg lurer på og kan komme med noen gode tips til meg:)
Mehe Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 Jeg kan bare svare ut fra det jeg har lest og hørt diverse plasser, men "regelen" er at man bør få i seg raske karbohydrater innen 30 min etter endt treningsøkt, og deretter et proteinrikt måltid 1-2 timer etter trening. Hva man spiser etter trening er visst mye viktigere enn hva man spiser før, etter det jeg har skjønt. Størsteparten av dagens næringsinntak bør komme i timene etter trening (ikke så lett hvis man trener sent på kvelden da...).
Gjest lillevenn Skrevet 13. august 2008 #3 Skrevet 13. august 2008 Jeg kan bare svare ut fra det jeg har lest og hørt diverse plasser, men "regelen" er at man bør få i seg raske karbohydrater innen 30 min etter endt treningsøkt, og deretter et proteinrikt måltid 1-2 timer etter trening. Hva man spiser etter trening er visst mye viktigere enn hva man spiser før, etter det jeg har skjønt. Størsteparten av dagens næringsinntak bør komme i timene etter trening (ikke så lett hvis man trener sent på kvelden da...). OK, så jeg skal ikek tenke på å få i meg masse kalorier før trening, da blir jeg bare å legge på meg? Takk for svar:)
Gjest lillevenn Skrevet 13. august 2008 #4 Skrevet 13. august 2008 Jeg kan bare svare ut fra det jeg har lest og hørt diverse plasser, men "regelen" er at man bør få i seg raske karbohydrater innen 30 min etter endt treningsøkt, og deretter et proteinrikt måltid 1-2 timer etter trening. Hva man spiser etter trening er visst mye viktigere enn hva man spiser før, etter det jeg har skjønt. Størsteparten av dagens næringsinntak bør komme i timene etter trening (ikke så lett hvis man trener sent på kvelden da...). OK, så jeg skal ikek tenke på å få i meg masse kalorier før trening, da blir jeg bare å legge på meg? Takk for svar:)
Mehe Skrevet 13. august 2008 #5 Skrevet 13. august 2008 OK, så jeg skal ikek tenke på å få i meg masse kalorier før trening, da blir jeg bare å legge på meg? Takk for svar:) Leste den andre tråden du har startet nå, og ser at du er undervektig. Derfor bør du få i deg masse kalorier før trening også ja, gjerne fra proteiner og sunt fett. For å kunne legge på deg muskler må du passe på å få i deg nok protein.
sannamor Skrevet 15. august 2008 #6 Skrevet 15. august 2008 Heihei:) For å gjøre det enkelt for deg betyr maten du spiser ellers på dagen like mye som maten før/etter trening i forhold til å få maksimalt utbytte av treningen! Derfor bør alle måltidene dine vær næringsrike med bra sammensetning mellom karbs, fett og proteiner. mange som trener mye styrke har en sammensetning på 60% karbs, 30% protein og 10% fett, eller noe mindre karbs og mer proteiner og fett, men siden du ikke skal ned i fettprosent ser jeg ikke vitsen i det. Å spise rett etter trening er for å forbedre restitusjonstiden din (altså evnen til å bygge musklene opp igjen etter trening). Da er det lurt å spise mat som kroppen tar opp lett, raske karbohydrater og lettopptakelige proteiner. Min favoritt er en eske rosiner ca. 45g og en proteinshake (whey protein). Hvis du skal kjøpe barer bør du se etter barer som heter recovery bar, da disse er beregnet for å spise etter trening. Strengt tatt er ikke mat direkte etter trening så viktig om du bare trener for å bli i bedre form, da holder det med et næringsrikt måltid 1-2 timer etterpå. men trener du veldig mye og/eller konkurrerer på et høyt nivå vil næring under/etter trening være nødvendig for å yte maks og for å få maksimal progresjon (fremgang) Håper dette hjalp litt og at du ikke ble mer forvirret nå! bare spørr om du lurer på noe:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå