mia83 Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 Er det noen som vet reglene for dette?? Helsepersonell?? Om en vakt f.eks blir forskjøvet fra kveld til dag, får man da uansett betalt for forskjøvet vakt, eller gjelder dette kun hvis man får beskjed kort tid i forveien?
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 Hvis du selv jobber i helsevesenet og derfor lurer på dette, så vil jeg anbefale deg å spørre arbeidsgiver eller nærmeste leder. Da får du rett svar med en gang.
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 13. august 2008 #3 Skrevet 13. august 2008 Dersom vakten er forskøvet innen 24 timer er det på kort varsel og du får tillegg i lønn, dersom den f.eks er forskøvet tre dager før får er det på lang varsel, og du får ingenting ekstra. Du får lønn for den vakten du faktisk jobber.
mia83 Skrevet 13. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. august 2008 Dersom vakten er forskøvet innen 24 timer er det på kort varsel og du får tillegg i lønn, dersom den f.eks er forskøvet tre dager før får er det på lang varsel, og du får ingenting ekstra. Du får lønn for den vakten du faktisk jobber. OK.. var det jeg trodde. Kan ikke spørre avdleder om noe fordi h*n lager egne regler innimellom.. Så takk for svar!
reiseglad Skrevet 13. august 2008 #5 Skrevet 13. august 2008 Dersom vakten er forskøvet innen 24 timer er det på kort varsel og du får tillegg i lønn, dersom den f.eks er forskøvet tre dager før får er det på lang varsel, og du får ingenting ekstra. Du får lønn for den vakten du faktisk jobber. Jeg tror du har feil her. Dette står på sykepleierforbundets side om forskjøvet vakt: Forskjøvet arbeidstid I begrepet forskjøvet arbeidstid ligger det at arbeidet utføres på en annen tid enn det som følger av turnusplanen. Eksempelvis kan en sykepleier som i sin turnus er satt opp på en dagvakt fra kl. 07.00 til kl. 15.30, bli spurt om å forskyve arbeidstiden eller vakten til kl. 15.00–21.00 samme dag. Tariffavtalene fastsetter kompensasjon for de ulemper sykepleieren påføres ved å si ja til å forskyve arbeidstiden. Kompensasjonens størrelse er avhengig hvor lang tid i forkant av forskyvningen, varselet er gitt. Bestemmelsene om forskjøvet arbeidstid omfatter både heltids- og deltidsansatte. Forskjøvet arbeidstid skal avtales mellom partene lokalt. Da bestem¬melsene om forskyvning av arbeidstid kom inn i tariffavtalene, var det klart for partene at dette var ment for ekstraordinære situasjoner. Varsel om forskjøvet arbeidstid skal så vidt mulig gis minimum tre dager i forveien, men aldri mindre enn en dag i forkant. Dette forstås slik at varsel må gis senest kl.12.00 døgnet før forskyvningen finner sted. Tillegg for forskjøvet arbeidstid er ikke overtidsgodtgjøring, men prosentvis tillegg til ordinær timelønn. Det betales et tillegg på 50 prosent av timelønnen for den tiden som faller utenfor den ordinære arbeidstiden. Dersom sykepleieren får forskjøvet arbeidstid samme dag eller natten etter at han eller hun har arbeidet, betales som for overtid inntil arbeidstidens begynnelse neste dag. Kompensasjon for forskjøvet arbeidstid betales i tillegg til ubekvemtillegg for arbeid på kveld, natt, lørdag og søndag, samt for arbeid på helg og høytid. Dersom den utførte arbeidstid er lengre enn den vakten sykepleieren opprinnelig skulle utføre, betales overtidsgodtgjøring for det antall timer som overstiger ordinær vakt. Dersom den utførte arbeidstiden er kortere enn den opprinnelige, skal dette ikke medføre trekk i lønn eller krav om innarbeiding av arbeidstid. Ved forskyving av arbeidstiden fra for eksempel kveldsvakt til en dagvakt, er det ikke anledning til å trekke arbeidstakeren for ubekvemtillegg vedkommende skulle ha hatt i sin ordinære turnus. Bestemmelsen om forskjøvet arbeidstid gjelder også ved forskyvning av arbeids tiden til dag som er fridag i den opprinnelige turnusplanen, men arbeidstakeren må i slike tilfeller alltid sikres ukentlig fritid tilsvarende en F1-dag. Forskjøvet vakt til en av fridagene i turnus gir et tillegg på 50 prosent for hele vakten i tillegg til at man får en ny fridag samme uke. Dersom det ikke er mulig å gi varsel en dag i forveien, eller senest klokken 12 dagen før, kommer tariffavtalens bestemmelser om overtid til anvendelse.
mia83 Skrevet 14. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. august 2008 Takk skal du ha for utfyllende info!!!
Gjest Gjest_thea_* Skrevet 23. januar 2010 #7 Skrevet 23. januar 2010 dette med forskjøvet arbeidstid gjelder det kun med vaktordninger?? jeg jobber med renhold i 100% og er kanskje på ett sted og jobber der jeg begynner kl 06.00 og får en tlf kvelden før om att jeg er flyttet til ett annet sted og skal begynne kl 07.00 og av og til der jeg er på en plass der jeg begynne kl 07.00 og får tlf om å begynne ett annet sted kl 06.00 istede.. disse tlf kommer som regel kvelden før eller samme morgen som endringene skjer.. Burde være noen "godtgjørelser" for å være fleksibel sjøl om det kun er snakk om en times forskjell så er det jo "ustabile" arbeidsforhold pga endringene som skjer nesten hver dag.. håper noen kan svare på dette, skal på medarbeidersamtale snart og ønsker å vite om det er noe jeg kan slå i bordet med Og kan jeg kreve FAST arbeidstid... sånn at dei ikke kan drive på å flytte meg fra 06.00 ene dagen og 07.00 andre dagen
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 Du må sjekke tariffavtalen for ditt fagforbund for å få detaljene som gjelder for din type jobb.
mariab Skrevet 19. juli 2011 #9 Skrevet 19. juli 2011 Jeg trekker opp denne igjen jeg. I dag morges kom jeg på jobb, og de hadde da et problem med at de hadde en for mye på dagvakt men en for lite på kveldsvakt. Jeg sa da at jeg kunne gå hjem og heller komme tilbake på kveldsvakt. Skal jeg da få noe overtidsbetaling, eller er det "greit" siden jeg meldte meg frivillig? Sjefen spurte en annen først, men hun kunne ikke, og da skjøt jeg inn og sa det var greit for meg.. Må bare vite om jeg skal gidde å si noe eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå