Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det utlyses i disse dager noen stillinger som studantassistenter på høgskolen jeg studerer ved. Jeg lurer litt på å søke på en stilling som studass. i et emne jeg tok for to semsetre siden, men er litt usikker. (Fikk forresten B i emnet, så var ingen toppstudent, men gjorde det helt greit) Hvilke erfaringer har andre med denne typen jobb? Er det mye jobb? Hvordan er det å kombinere med egne studier? Er det lurt å ha på CV-en? Er det verdt å slutte i en annen helgejobb for å ta en slik jobb i stedet?

Håper noen kan svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ser i alle fall ut som du har en døgnrytme som lett kan tilpasses lesing av semesteroppgaver. :engel:

En trenger nok en rikelig dose faglig selvsikkerhet for å være studentassistent, selv om studentene er på et lavere nivå rent formelt. Min erfaring er at det alltid er en eller annen smartass som skal stille spørsmål på seminar for å teste en, og at det da er gunstig å kunne imøtekomme disse uten for mange svetteperler og ustødige bortforklaringer. :)

Skrevet

B er jo en bra karakter det da! Jeg skal være studentassistent for første gang dette semesteret selv, tror det blir bra :jepp:

Jeg kan jo ikke si noe om hvordan det er å ha en slik stilling, men de jeg har snakket med her på sommerjobben min gir inntrykk av at det absolutt er noe som teller positivt når jeg skal søke jobb senere (Har en relevant sommerjobb i år faktisk :) )

Skrevet

Det er jo en meget relevant jobb der du får utnyttet de kunnskapene du har opparbeidet deg i studiet! Dersom du føler deg sikker nok på stoffet i det aktuelle kurset, ville jeg helt klart tatt en slik jobb. Jeg var selv studentassistent i 2 semestre, og jeg synes det var en interessant, utfordrende og relevant jobb.

Ettersom du har tatt kurset tidligere, vet du gjerne litt om hva som er studentassistentens aktuelle jobb (enten dette er veiledning, å være seminarleder, labassistent e.l.), og ettersom studentassistentjobber kan være rimelig forskjellige slik sett, vet du sikkert bedre enn oss om hvilke arbeidsoppgaver du kommer borti.

Når det gjelder lønn, er min erfaring at man får timelønn basert på de timene man faktisk er studentassistent, pluss forberedelsestid, som enten var 1x eller 2x "undervisnings"-tid. Alt i alt syntes jeg det var gode penger tatt i betraktning hvor "lite" arbeidstid det var, og det at det var knyttet så tett opp til studiene.

Skrevet

Var det forrige semester, helt greit det, gikk bare rundt og hjalp folk med øvinger. Fikk litt over 100 kr timen, fire timer i uka. Tenkte å være det igjen nå til høsten, har meldt meg på ihvertfall. Vi har bare en liste man skriver seg på, men man må ha A i faget for å få jobben da.

Jeg gjør det mest for repetisjonens skyld, da det har hjulpet masse i forhold til studiene :)

Skrevet

Jeg har vært assistent i fire forskjellige fag, og det har vært veldig forskjellig hver gang. Selv om alle kursene har vært innenfor samme fagområde. Om du har et helt annet fagområde enn meg, så kan dine arbeidsoppgaver være milevis fra mine.

Arbeidsoppgavene var blant annet

- gjennomgå fasit på ukesoppgavene

- lage obligatoriske oppgaver

- lage fasit på obligatoriske oppgaver (også når det ikke var jeg som laget selve oppgavene)

- rette og sette karakter på obligatoriske oppgaver (og ta imot all kjeften og sutringen fra de som ikke var fornøyd med karakteren...)

Arbeidsmengden har variert villt, i noen fag så har tingene tatt veldig lite tid, i andre fag har det tatt mye tid. Men generellt sett så er det bra betalt i forhold til arbeidstiden.

Eneste grunnen til at jeg har vært assistent er at jeg har vært nødt til det (er doktorgradstipendiat, og det er obligatorisk..). Jeg ville nok ikke sagt opp en annen jobb for det. Du er tross alt bare ansatt for ett semester, og undervisningen varer som regel bare i 12 uker. Det er derfor ikke mange timene du får betalt for. Om du underviser 2 timer i uken, og får betalt for 2 timers forberedelsestid, så er det jo bare 4 timer uken du får betaling for.

En ulempe når det gjelder å kombinere med egne studier er at det ofte er ekstra mye å gjøre når det skal leveres inn oppgaver, og ved mitt studiested har alle fagene en lei tendens til å ha innelveringer omtrent samtidig, så du må jobbe med dine egne innleveringer samtidig som det er ekstra jobb i forbindelse med andres innleveringer.

Det kjipeste med jobben er "smartassene" som har som yndlingshobby å prøve å finne spørsmål du ikke klarer svare på... Og så alle som bitcher om de er misfornøyd med karakteren ("Herreguuud altså, jeg hadde jo tross alt rett på nesten halvparten av oppgavene, da bør jeg -minst- få en B altså!!").

Skrevet

Jeg kjenner flere som har vært det, og det høres ut som en veldig grei jobb om man er interessert i faget. Jeg vet at noen av dem faktisk tok det for å bli mer vant til å stå foran folk og prate. Jeg skulle egentlig vært i fjor, men så ble mitt seminar avlyst før semesteret startet, så det ble ikke noe. Men det var synd, for jeg tror det er en fin erfaring på flere måter.

Skrevet

Faglig selvtillit ja... Joda, føler meg rimelig sikker på pensum. Skulle vel egentlig ønske det var et av fagene jeg fikk A i, slik at jeg virkelig kunne føle meg bunnsolid, men der var det ingen ledige stillinger.

Jeg forstår ut fra stillingsutlysningen at det er snakk om 135 kr/t, 6 timer per uke. (3 timer undervisning + oppgavevurdering) Arbeidsoppgavene vil gå ut på å være labassistent og vurdere innleverte oppgaver, samt fungere som motivator.

Når dere nevner at det alltid er en eller annen smartass som prøver å vippe deg av pinnen, så kjenner jeg meg litt igjen selv faktisk. Jeg frittet ut mine labassistenter fra tid til annen - men det var faktisk av ren nysgjerrighet.

Nå har jeg blitt tilbudt stillingen direkte - og vurderer sterkt å takke ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...