Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer til å bli alene med barnet mitt, og kommer til å ha omsorgen hele tiden bortsett fra annenhver helg.

Hvor mye kan jeg ha krav på hos NAV? hvor stor blir min prosentsats etc.

Takker mye for hjelp, alt er så nytt:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på nav sinne sider finner du bidragskalkulator og ellers de opplysningene du søker.

alt avhenger av inntekten din og hans.

Skrevet
Jeg kommer til å bli alene med barnet mitt, og kommer til å ha omsorgen hele tiden bortsett fra annenhver helg.

Hvor mye kan jeg ha krav på hos NAV? hvor stor blir min prosentsats etc.

Takker mye for hjelp, alt er så nytt:(

hei,

jeg ble alene med sønnen min når han var litt over 1 år. kunne ikke jobbe mer og jeg fikk overgansstønad på ca kr 10800 (det er brutto), dobbel barnetrygd som er ca 1900 kr og kontanstøtte om du ikke har barnehage eller dagmamma 3303 kr. Du kan ha krav på bostøtte om du ikke tjener over en viss grense..du kan jobbe litt ved siden av men når det overstiger et visst beløp blir du trukket i overgansstønad.

håper du fikk litt svar.

elisabeth :)

Gjest *nurket*
Skrevet

Som enslig forsørger har du krav på:

- barnebidrag fra far

- skatteklasse 2 (ca 10000 mindre i skatt i året)

- overgangsstønad (i tre år), redusert utfra inntekt

- stønad til barnetilsyn hvis du er i arbeid/studerer

- en ekstra barnetrygd (= 1940 for et barn)

- bostøtte hvis du ikke tjener over ca 180' i årslønn

Overgangsstønaden reduseres utfra inntekt. Hvis du ikke har krav på foreldrepenger, får du full overgangsstønad på ca 10800 i mnd. Har du feks foreldrepenger som tilsvarer 220' i årslønn, får du 4600 i mnd i overgangsstønad. Overgangsstønad trekker du skatt av. Mottar du full overgangsstønad har du krav på småbarnstillegg når barnet er under tre år, som utgjør rundt 600 kr.

Stønad til barnetilsyn er aktuelt når du er tilbake i arbeid eller studerer. Da får du dekt 64% av barnehage/dagmamma (opp til en maks grense).

Barnebidraget regnes utfra din inntekt og farens, med fratrekk for antall overnattinger. Finnes en bidragskalkulator på nav sine sider.

Lykke til i papirkaoset :)

Skrevet

TUSEN TAKK FOR SVAR!! *klemmer*

En annen ting jeg er sykemeldt nå, hvordan går det med kombinering av dette og overgangsstønaden?

Skrevet
TUSEN TAKK FOR SVAR!! *klemmer*

En annen ting jeg er sykemeldt nå, hvordan går det med kombinering av dette og overgangsstønaden?

Og; når han har barnet annenhver helg, hvor stor avkorting får jeg?

Skrevet

Du får ikke avkorting på det, jeg gjorde i gvertfall ikke det. Dersom du vil begynne å studere igjen, kan du har overgangsstønaden i 5 år.

Skrevet
- stønad til barnetilsyn hvis du er i arbeid/studerer

Jeg kjenner ei som har uføretrygd, vet ikke om det er midlertidig eller varig ufør eller hva det nå heter.....Men jeg tror hun får dekket to tredjedeler av barnehagen. Så da er det ikke bare de som jobber eller studerer, men enslige forsørgere som får det?

Skrevet
Jeg kjenner ei som har uføretrygd, vet ikke om det er midlertidig eller varig ufør eller hva det nå heter.....Men jeg tror hun får dekket to tredjedeler av barnehagen. Så da er det ikke bare de som jobber eller studerer, men enslige forsørgere som får det?

Er du ufør får du ikke dette dekket normalt sett. Men om det er slik at hun ikke klarer å ta vare på barnet hjemme hele dagen kan hun få det som et unntak.

Skrevet
Er du ufør får du ikke dette dekket normalt sett. Men om det er slik at hun ikke klarer å ta vare på barnet hjemme hele dagen kan hun få det som et unntak.

Spurte henne på msn nå og hun sa hun hadde rehabiliteringsstønad. Så da er det kanskje annerledes.

Skrevet

Hva med kombinering at sykemelding og overgangsstønad? hva skjer da?

Skrevet (endret)
Du får ikke avkorting på det, jeg gjorde i gvertfall ikke det. Dersom du vil begynne å studere igjen, kan du har overgangsstønaden i 5 år.

Det var rart. Tror at alt er avhengig av barnas alder. For nå jeg skilt meg var barnet da 9 tror jeg. Jeg fikk overgangstønad for litt under ett år pga alderen hans.

Endret av royaltrux
Skrevet
hei,

jeg ble alene med sønnen min når han var litt over 1 år. kunne ikke jobbe mer og jeg fikk overgansstønad på ca kr 10800 (det er brutto), dobbel barnetrygd som er ca 1900 kr og kontanstøtte om du ikke har barnehage eller dagmamma 3303 kr. Du kan ha krav på bostøtte om du ikke tjener over en viss grense..du kan jobbe litt ved siden av men når det overstiger et visst beløp blir du trukket i overgansstønad.

håper du fikk litt svar.

elisabeth :)

f...er det mulig? har ike så mye utb på full job

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...