Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 Sett at en mann voldtar sin partner like etter å ha fått vite at hun har vært utro med ham, vil det da foreligge en formildnede omstendighet?
Jade Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 Jeg har ikke noe utdanning/erfaring innen Jus, så jeg kan ikke uttale meg om hva som er juridisk riktig. Men jeg håper virkelig ikke at noen voldtektsmenn kan slippe billigere unna fordi partneren/offeret var utro.
Gjest virvelvind Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 det høres helt på trynet ut. Greit at man kan bli sint, men man er ikke helt rett om man ikke klarer å beherske seg fra å voldta kjæresten sin, utro eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 Sett at en mann voldtar sin partner like etter å ha fått vite at hun har vært utro med ham, vil det da foreligge en formildnede omstendighet? Herregud nei, det får man da inderlig ikke håpe. Ingenting, absolutt ingenting, undskylder voldtekt. Hvorfor lurer du på dette forresten? :S
milla-mor Skrevet 12. august 2008 #6 Skrevet 12. august 2008 Nei, selvfølgelig er ikke dèt formildende omstendigheter. Ikke i Norge. Men i Frankrike, kunne det visstnok ha vært det... En fransk venninne fortalte meg nemlig at de har noe som heter et eller annet med "Crime" og "passion". Hvis man f eks dreper kona og elskeren etter å ha tatt dem på fersken, så har visstnok sånne ting litt lavere strafferamme...
Vera Vinge Skrevet 12. august 2008 #7 Skrevet 12. august 2008 Jeg vet ikke hva som gjelder i rettsvesenet. Men for meg høres det helt feil ut. Jeg tenker at man kan slå til noen i affekt (selv om det ikke er noen unnskyldning for det heller), men en voldtekt er tross alt ikke noe man bare plutselig gjør og som er over i løpet av et sekund, hvor man ikke rakk å tenke seg om. En voldtekt krever at man fornedrer noen på det groveste, og det tar flere minutter. Én ting er å bli så sint at man får lyst til noe sånt - noe annet er å gjennomføre det hele.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #8 Skrevet 12. august 2008 Herregud nei, det får man da inderlig ikke håpe. Ingenting, absolutt ingenting, undskylder voldtekt. Hvorfor lurer du på dette forresten? :S Jeg lurer på dette fordi jeg mener å ha lest en dom på lovdata.no for flere år siden hvor det var tilfelle, men siden dommene blir liggende tilgjengelig for offentligheten bare i noen måneder finner jeg ikke tilbake til den nå.
Gina T Skrevet 12. august 2008 #9 Skrevet 12. august 2008 Nei, selvfølgelig er ikke dèt formildende omstendigheter. Ikke i Norge. Men i Frankrike, kunne det visstnok ha vært det... En fransk venninne fortalte meg nemlig at de har noe som heter et eller annet med "Crime" og "passion". Hvis man f eks dreper kona og elskeren etter å ha tatt dem på fersken, så har visstnok sånne ting litt lavere strafferamme...
milla-mor Skrevet 12. august 2008 #10 Skrevet 12. august 2008 Eh, ja... Har hørt det før òg, men det er jo unektelig snodig.
Supramundane Skrevet 13. august 2008 #11 Skrevet 13. august 2008 Det stemmer vel at det kan ha lavere strafferamme når det er en "impuls", altså en ikke planlagt handling. Hvis man planlegger et drap f.eks så sier jo det mer enn om man "klikker" og dreper sin evt utro kone og hans elsker. Når det er sagt er selvfølgelig ingen av delene OK!! Jeg tror ikke at det norske rettsvesnet ville ha funnet en voldtekt "mer akseptabel", bare fordi konen hadde vært utro. Det er jo like fullt et overgrep.
Vera Vinge Skrevet 13. august 2008 #12 Skrevet 13. august 2008 Det stemmer vel at det kan ha lavere strafferamme når det er en "impuls", altså en ikke planlagt handling. Hvis man planlegger et drap f.eks så sier jo det mer enn om man "klikker" og dreper sin evt utro kone og hans elsker. Når det er sagt er selvfølgelig ingen av delene OK!! Jeg tror ikke at det norske rettsvesnet ville ha funnet en voldtekt "mer akseptabel", bare fordi konen hadde vært utro. Det er jo like fullt et overgrep. Jeg er åpenbart ingen jurist, men gjentakelsesfare er vel en av aspektene de vurderer når man skal sette straffen (jmf. drap som er impulsivt vs. planlagt). Sånn sett kan man jo tenke seg at man tenker at gjentakelsesfaren for en voldtekt som følge av en utro kone, er lavere enn om det ikke er sterke følelser inne i bildet. Nå skal jo ikke straff kun tilfredsstille offeret og fungere som et botemiddel for de smertene offeret har blitt påført, men det kan nå likevel sende ut negative signaler om det oppfattes slik at man får lavere straff om offeret på forhånd har såret overgriper.
Supramundane Skrevet 13. august 2008 #13 Skrevet 13. august 2008 Det har du nok helt rett i. Gjentakelsesfare må jo være noe de vurderer, men samtidig så sier det noe om en person hvis man kan foreta et overgrep på en av sine nærmeste, så kan man vel gjøre det på andre og. Jeg syns "affekt" er en latterlig dårlig unnskyldning. Jeg har full forståelse for at man kan bli sint, lei seg og såret, men det finnes grenser for hva man kan tillate seg.
Gjest Helen Parr Skrevet 13. august 2008 #14 Skrevet 13. august 2008 (endret) Det stemmer vel at det kan ha lavere strafferamme når det er en "impuls", altså en ikke planlagt handling. Hvis man planlegger et drap f.eks så sier jo det mer enn om man "klikker" og dreper sin evt utro kone og hans elsker. Når det er sagt er selvfølgelig ingen av delene OK!! Jeg tror ikke at det norske rettsvesnet ville ha funnet en voldtekt "mer akseptabel", bare fordi konen hadde vært utro. Det er jo like fullt et overgrep. Det skilles ikke mellom forsettelig og overlagt voldtekt, slik du antyder i første avsnitt. Imidlertid er det noe som heter "berettiget harme", og at man kan få nedsatt straff på grunn av det, men jeg tviler på at dette gjelder i forhold til voldtekt. Endret 13. august 2008 av Helen Parr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå