Gå til innhold

baby fem uker vil kun sove på armen....

La Guapa

Anbefalte innlegg

Hei.

Her sitter jeg med vår lille sønn....han er fem uker og vil kun sove på armen.

Han våkner tvert vi smyger han ned i senga i gråter først litt...og så tl han mister pusten.Hva gjør vi? Vi tar ham jo opp da...når han er så lei seg.

For å få søvn om natta MÅ jeg bare gi etter....ellers må jeg roe ham ned og amme på nytt igjen for at han skal falle til ro- og jeg skal få sove.

Hører mange som har hatt det sånn...og det er utrolig slitsomt da.

Må jo gjøre alt med baby på armen....spise, sove, rydde.....you name it.

Han virker utrygg når han ikke er oppå en voksen.

Håper på noen med erfaring som kan gi noen råd.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, jeg har en baby på 4 mnd som må sovne på armen ;)

Neida, han har "forbedra" seg, men liker fortsatt best å bli båret eller ammet i søvn.

Han var i alle fall akkurat slik som din da han var nyfødt. Kunne nesten ikke legge ham fra meg i det hele tatt. Måtte bære ham eller ha ham på fanget/liggende oppå meg så og si hele tiden.

Vår løsning ble i alle fall å samsove med ham, så fikk vi i alle fall litt søvn. Hvis din sovner fint ved puppen, er det en grei løsning synes jeg.

På dagtid bør du skaffe deg en bæresele, sjal eller liknende å ha ham i, så får du i alle fall armene fri.

Ikke så mange gode råd å gi deg sånn ellers, tro mange unger er sånn, det må nesten gå seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn hadde vi det også.

Vi bar han utrlig masse, i armene og i mei tai. Vi fikk han til å sove litt i vogga om natta, men stort sett sov han sammen med meg. Det var eneste måten å få noe søvn på...

Jeg tror det bare gradvis gikk over av seg selv. Men vi prøvde triks som å la ham sovne i armene våre i teppe, for så å legge han ned i vogga. Da kjente han ikke den kjølige dyna så godt. Jeg tror også vi i den verste perioden hadde samme temp (ca) på soverom og stue, så ikke overgangen skulle bli for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne småttiser har jeg også hatt. Nå er jeg ikke i det, men tenker at en liten baby som har så behov for nærhet må få det. Da er det viktig å avlaste hverandre!

Jeg har ikke erfaring med bæretøy, men det kan kanskje være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det også sånn lenge, og var veldig glade for all den avlastning en meitai (eller annet bæretøy) kan gi.

I meitaien var det lett å roe lillegutten, og etter en liten stund sov han så tungt at vi kunne legge han ned. (Hvis vi ville, siden det er ganske kos å bære sovende baby.)

Ellers hjalp det at det han ble lagt ned i ikke var kaldt, men hadde ca samme temperatur som den han hadde ligget på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det høres slitsomt ut, og jeg skjønner godt at du gjerne vil 'fikse' det. Men det er veldig vanlig at så små babyer vil ligge på/inntil noen. Her løste vi 'problemet' ved å ha knøttet i vår seng de første par månedene (innerst ved veggen, med egen dyne) + ta soving på dagtid i bæresjal. Plutselig gikk det over, h*n sov godt i sin egen seng og til og med i den tidligere så forhatte vogna. Jeg tror ikke det er noe poeng i å prøve å 'trene' dem opp til andre søvnvaner når de er så små, babyer forandrer seg hele tida, så det viktigste er å prøve å få hvilt mest mulig selv mens nærhetsbehovet er på det mest intense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mener å huske å ha lest her inne om noen som la en varm flaske i sengen/kurven til babyen før de la han ned, slik at det var godt og varmt der, og overgangen ikke ble så stor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hr en lommeslynge som jeg bruker til å få tassen til å sove. Pupp funger også noen ganger. Lommeslynga er lett å få av seg etter han er sovnet, og da klarer jeg å få han ut derfra og ned i senga uen at han våkner.

Legger først han med slynga ned i senga så venter jeg fem minutter hvor jeg passer på at han ikke tuller hodet inn i slynga. Så fjerner jeg slynga ved å løfte han forsiktig opp.

Han sovner på maks 3 min hver gang jeg putter han oppi lommeslynga - veldig fornøyd

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener å huske å ha lest her inne om noen som la en varm flaske i sengen/kurven til babyen før de la han ned, slik at det var godt og varmt der, og overgangen ikke ble så stor..

Vet jeg har gitt det tipset før, hvertfall...

Men oss oss hadde det ingen effekt før gutten sov skikkelig, og det gikk aller raskest med meitai...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Her sitter jeg med vår lille sønn....han er fem uker og vil kun sove på armen.

Han våkner tvert vi smyger han ned i senga i gråter først litt...og så tl han mister pusten.Hva gjør vi? Vi tar ham jo opp da...når han er så lei seg.

For å få søvn om natta MÅ jeg bare gi etter....ellers må jeg roe ham ned og amme på nytt igjen for at han skal falle til ro- og jeg skal få sove.

Hører mange som har hatt det sånn...og det er utrolig slitsomt da.

Må jo gjøre alt med baby på armen....spise, sove, rydde.....you name it.

Han virker utrygg når han ikke er oppå en voksen.

Håper på noen med erfaring som kan gi noen råd.....

Sånn var gutten vår og helt til vi fikk orden på nakken hans. Da hadde vi bært på ham i fem måneder, og han gråt hver gang han ble lagt ned i senga. Det er verdt en sjekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

et lite forslag: prøv å ha på deg en t-skjorte, og legg denne nedi senga sammen med ungen. t-skjorta er varm og lukter deg og melk og kan kanskje roe ungen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker bæresjal, har ikke prøvd mei tai, men har veldig god erfaring med elastisk bæresjal (f.eks moby wrap). I tillegg bør dere ta en tur til manuell terapaut for en sjekk av nakken. Det er vel gratis tar jeg ikke helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...