Gå til innhold

Tale

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når man ikke greier og stå å holde tale forran folket under middagen? Min forlovede har veldig sosial angst, og sånne ting freaker han ut helt av.

Men alle sitter og sier, jooo dere må jo holde tale til hverandre..

Noen flere der ute i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

jeg har også sosial angst, så jeg holdt ikke noe tale i bryllupet.

Men det er vel kanskje verre for brudgommen... det er mer forventet at han skal holde tale enn at bruden skal. En utvei er jo å skrive en sang i stedet. Nå er det jo gjerne sånn at enkelte folk ikke forstår hvordan det er å leve med sosial angst, og derfor er litt sånn "jo, kom igjen, du klarer dette". Jeg som har sosial angst, forstår meget godt om noen av de "obligatoriske talerne" står over en tale, og ville ikke reagert på det. Det viktigste er jo at det er god stemning rundt bordet, og det blir det sikkert uansett! Hvis han velger å ikke holde tale, er vel det viktigste at du støtter ham i det valget.

Hvis han har det på samme måte som meg når det gjelder slik, og "må" holde tale pga presset, så kan det ødelegge hele dagen for ham, og ikke minst ukene før, og også kanskje etter (det hender jeg er deppa en stund til og med etter at jeg har måttet ha fremføringer på skolen f.eks.) Nå vet jeg jo ikke om han er like ille som meg, for angst kommer i grader. Men likevel, han skal ikke gjøre noe han ikke ønsker på dagen som skal være den lykkeligste i hans liv. Han kan heller gi deg litt ekstra oppmerksomhet når dere får trukket dere tilbake til hotellet (eller hvor dere skal tilbringe natten) ;)

Hvis han tør, og er flink til slikt, så kunne han jo lagd f.eks. en film, med bilder og diverse, hvor han har snakket inn på forhånd.

Ellers som nevnt over: lage sang som alle synger ilag

Endret av Markjordbær
Skrevet
Hva gjør man når man ikke greier og stå å holde tale forran folket under middagen? Min forlovede har veldig sosial angst, og sånne ting freaker han ut helt av.

Men alle sitter og sier, jooo dere må jo holde tale til hverandre..

Noen flere der ute i samme situasjon?

Mitt tips er at han kan lage en bildecollage med tekst innimellom og bakgrunnsmusikk og vise på storskjerm i bryllupet (krever litt rigging da.. men det har man alltids en kompis som kan fikse). Dette ble gjort i et bryllup jeg nettopp var i - og det var helt nydelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...