Gå til innhold

Kjøper du fersk fisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet er ment for de som har tilgang på fiskebutikker, fiskedisker, fersk fisk i kjøledisken (og ikke de som bor i nærheten av butikker som bare selger frossenfisk, eller som fisker selv eller som har familie/venner som gjør det):

Mitt spørsmål er altså: Kjøper du fersk fisk i fiskedisken eller i fiskebutikken? Hvis du ikke gjør det: Hvorfor ikke? Fersk fiskefilet er jo på alle måter "fastfood"; det tar null tid å tilberede, og innebærer nesten ikke noe arbeid. Og det er veldig lett å kombinere med alle mulige slags tilbehør og andre ting.

(Det var forresten denne artikkelen som fikk meg til å spørre.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg skal ha fisk, noe som er ofte, siden jeg spiser lite kjøtt, kjøper jeg fersk fisk fra fiskedisk eller fiskebutikk 90% av tiden. Det eneste området hvor jeg bryter denne "regelen", er singelfrosne laksefiletbiter, som jeg synes smaker helt greit selv om de er frosne.

Ellers skyr jeg frossenfisk så godt jeg kan.

Skrevet

Det varierer litt.

Om jeg handler på "min" Meny, så velger jeg gjerne laks fra frysedisken, rett og slett fordi betjeningen i kjøtt- og fiskedisken er ganske sure til tider.

Ellers foretrekker jeg fersk makrell, ferske reker, ferske blåskjell og fersk torsk. Dette handler jeg helst på fiskebasaren.

Skrevet

Når vi spiser fisk er det alltid fersk fisk, og vi har heldigvis flere butikker med fiskedisk i nærheten. Jeg synes frossen fisk smaker litt "rart" uten at jeg helt kan sette fingeren på hva det er.

Gjest Eurydike
Skrevet

Ja, jeg spiser fersk fisk, minst to ganger i uken, og gjerne oftere dersom det passer sånn. Det er raskt som du sier, jeg trenger ikke å tenke på å tine fisken før tilberedning, og den får saftig og fin konsistens etter varmebehandling. Og så er det selvsagt supergodt! :tommelsmil:

En vesentlig grunn til at jeg velger fersk framfor frossen, er også at jeg har en god fiskehandler med godt utvalg og friske varer - som jeg stoler på. Og akkurat det siste tror jeg er ganske vesentlig. Det har jo vært masse skriverier de siste årene om at fisken i ferskvarediskene ofte er alt annet enn fersk, og vi har dessverre mistet mye av den kunnskapen husmødre hadde før mht å bedømme friske råvarer. Så da koker det ned til om man er fast kunde et sted og stoler på den som selger fisken.

Dessuten kan fersk fisk av god kvalitet ofte være ganske dyr i forhold til frossen.

Skrevet

Den eneste frosne fisken jeg spiser kommer fra slekt og venner som fisker, og som jeg har frosset selv. All annen fisk kjøper jeg fersk i fiskedisken.

Skrevet

Her er noen sitater fra Dagsavisen-artikkelen jeg lenket til i åpningsinnlegget. Hele artikkelen er deprimerende, synes jeg. :tristbla:

– Hovedårsaken til at vi nå kjøper mest frossen fisk, er den gode produktutviklingen i frysedisken. Det har ikke minst ført til en sterk økning i salget av fryst laks.

Jeg synes at det er fryktelig synd at den såkalte gode produktutviklingen ikke kan finne sted i ferskvaredisken.

I åtte av ti dagligvareforretninger har de nemlig bare frossen fisk, viser tall Dagsavisen har innhentet fra de fire store dagligvareaktørene her til lands.

Dette synes jeg er veldig deprimerende i fiskerinasjonen Norge. :(

Når frossenfisken nå fosser fram, kan det dermed like gjerne være uttrykk for mangel på ferske alternativer, som for smak og behag.

Nettopp. Og det er akkurat dét jeg forsøker å få frem gjennom denne tråden. Det er jo ikke akkurat så veldig rart om folk som må kjøre milevis etter fersk fisk dropper det fremfor frossen fisk fra butikken i nærmiljøet.

– Det totale tilbudet av fersk fisk i våre 409 Rema-butikker er så lite at det er neglisjerbart.

Jeg synes du burde skjemmes, Elseth, eller hva du heter.

Konserndirektør Per Roskifte anslår at 1.300 av NorgesGruppens 1.800 butikker mangler fullgod fiskeavdeling. Av ICA Norges 632 butikker er det kun om lag 100 som har et brukbart tilbud av fersk fisk.

Skammelig er det.

Skrevet

Ja, det gjør jeg av og til :) Bor rett ved en svæær ica maxi.

Skrevet

Kjøper rett fra båten, som regel billigere enn å kjøpe "fersk" fisk i butikk.

Skrevet

Jeg kjøper fersk fisk når jeg har anledning, men det er ikke alltid like lett å få til i hverdagen. Min nærmeste ferskvaredisk/fiskedisk er jeg litt skeptisk til, og jeg tilhører dessverre dem som ikke har superkompetanse når det gjelder å avgjøre om fisken virkelig er så fersk som butikken skal ha det til. Når jeg er i nærheten av gode fiskehandlere fråtser jeg. Det er sjelden jeg spiser annen frossenfisk enn laks (dårlige erfaringer).

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg kjøper så og si alltid fersk fisk. Vi har fiskevogn på torget, hvor fisken som regel er så fersk at den spretter.

Det hender jeg gir etter for press når ungene insisterer på fiskepinner, men siden det ikke smaker noe særlig (jeg skjønner ikke hvorfor de liker det så godt? :klø: ) har vi det bare en sjelden gang når det kun er ungene som skal ha middag.

Som regel kjøper jeg laks, brosme, steinbit, torsk, lyr eller breiflabb.

Gjest nextlife
Skrevet

Jeg kjøper bare laksepølser fra fiskedisken :ler:

Skrevet

Jeg spiser alt for sjelden fersk fisk. Det handler kun om tilgang. Om jeg skal handle fersk fisk, må jeg dra et godt stykke, så det blir bare når jeg kommer på det når jeg har en butikk med fiskedisk på min vei.

Jeg har vært litt fiskelei i det siste, så jeg har nesten blitt vegetarianer igjen (siden jeg ikke spiser kjøtt), men nå fikk jeg inspirasjon til å ha følerne mer ute neste gang jeg er i byen. Fersk fisk er jo det beste, ja.

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg kjøper sjelden fersk fisk fra fiskedisken, grunnen er at jeg føler at kvaliteten ikke alltid er like god. Fisk som selges som fersk fisk, kan være mange, mange dager gammel. Vi bor "ut mot havet" og har tilgang til å kjøpe/få helt fersk fisk fra naboer/venner, og velger heller det fremfor fisk fra fiskedisken.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg handler ofte i et par butikker som holder god kvalitet på fiskedisken sin, og hvor de som betjener den faktisk kan noe om fisk. Så jeg kjøper ofte fersk fisk.

Frossen fisk kjøper jeg sjelden, siden jeg ikke har noe behov for det.

De som bor ved havet og enkelt kan få tak i sprellfersk fisk misunner jeg altså! :)

Skrevet

Kjøper ikke fersk fisk. Grunnen til det er at jeg ikke føler meg sikker på at fisken i fiskedisken ikke er gammel eller allerede har vært frosset. Jeg kan ikke nok om det til å kunne se om fisken er fersk eller ikke. Dessuten er jeg ganske spontan i matveien, og da passer det meg best å ha fisken på lur i fryseren når behovet plutselig skulle melde seg. Og fisk tiner fort, så måltidet blir likevel fastfood, syns jeg. Den eneste frossenfisken jeg ikke syns har vært god er frossen makrell, men laks, ørret, torsk og steinbit fra frysedisken syns jeg smaker bra.

Skrevet

Det er egentlig sjelden vi kjøper fersk fisk. Meny-butikken jeg pleier å handle på, har fiskedisk, men det er stort sett laks og torsk det går i. Og masse ferdigmarinert, jeg vil heller ha ubehandlet. Spurte f.eks. etter hyse, men nei, det tok de ikke inn, det ble bare brukt til ferdig fiskemat. Det er heller ikke alltid jeg har vært fornøyd med kvaliteten, fisken virker ikke veldig fersk alltid. Pris spiller forsåvidt ikke så stor rolle, kan godt betale 30-40 kroner mer for kiloet for fersk fisk dersom den er god.

Det finnes en del fiskebutikker i sentrum (Strandkaien og den i kjøttbasaren), er av og til innom der om lørdagene. Da kjøper vi litt forskjellig siden vi først er i fiskebutikk, men så blir det jo til at vi fryser ned når vi kommer hjem siden det ikke holder seg så lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...