Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva er det som gjør at for mange kristne (ja, det virker som om det er mange kristne) som er så ufattlig opptatte av homofili.

Hvorfor har man den trangen til å vrenge av seg hvor avskyelig man syns homoifli er. Hvorfor bruke energi på å tenke på det?

For å gå over til noe annet, er det slik at mange kristne tror at homofili er en selvvalgt legning? Noe man er for moro skyld? Er man av den oppfatningen at homofile kun tenker på sex og dunker i vei på soverommet 24/7?

Man blar opp i Bibelen og finner noen sitater der som skal være normen for hva som er rett og galt. Greit nok det. Men man må se litt på realitetene også. Hvorfor skulle det være galt å være homofil? Og dersom nå skulle være slik at Gud mener at det er galt, er det da ikke noe som er mellom Gud og den det gjelder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For ikke å snakke om at den samme gud visstnok har en finger med i spillet når det kommer til skapelsen av hver og en av oss, også de homofile.

Hvorfor skaper han mennesker han synes er avskyelige? Fordi han liker å straffe dem?

Gjest StockDama
Skrevet

ifølge gamle testamenter var ikke gud noen hyggelig fyr, og plutselig i nye testamentet tilgir han alt og alle. Enten så har noen drept den første guden og erstattet han med en snillere en, eller så er det bare juks og fanteri.

Det er ingenting galt med homofile, og uansett så står det at gud tilgir alle som angrer sine synder. Så er visstr bare å si unnskyld når man dør, så er problemet løst.

Skrevet
ifølge gamle testamenter var ikke gud noen hyggelig fyr, og plutselig i nye testamentet tilgir han alt og alle.

Ja, skal si han forandret seg etter at han ble pappa :)

Hva angår Guds plan med homofile, om vi ser det fra det kristne ståsted, kan man begrunne det med at enkelte settes på prøve i større grad enn andre. Men fra tidenes morgen har folk definert synd ut ifra seg selv: synd er det som ens neste liker, som en selv ikke liker. Det synes jo helt klart at man tolker Bibelen ut ifra sin egen moral, og ikke omvendt, når man ser på hvordan kristenmoralen har endret seg fra tid til annen. Kristen moral fra år 100, 1000, 1500 og 2000 har vært ganske så forskjellig.

Skrevet
Hva angår Guds plan med homofile, om vi ser det fra det kristne ståsted, kan man begrunne det med at enkelte settes på prøve i større grad enn andre. Men fra tidenes morgen har folk definert synd ut ifra seg selv: synd er det som ens neste liker, som en selv ikke liker. Det synes jo helt klart at man tolker Bibelen ut ifra sin egen moral, og ikke omvendt, når man ser på hvordan kristenmoralen har endret seg fra tid til annen. Kristen moral fra år 100, 1000, 1500 og 2000 har vært ganske så forskjellig.

Godt poeng. Men det er nok i stor grad Luthers feil. Som med så mye annet. :)

Dessuten er det nok ikke slik at alle kristne har et problematisk forhold til homofili. Det finnes sågar veldig mange kristne homofile. Men dette underbygger kanskje påstanden om at mening og moral går begge veier. :sjenert:

Skrevet

Folk ser ut til å glemme at bibelen har blitt skrevet av mennesker. Den har blitt oversatt, feiloversatt, sensurert, og omskrevet ganske mange ganger.

Skrevet
Folk ser ut til å glemme at bibelen har blitt skrevet av mennesker. Den har blitt oversatt, feiloversatt, sensurert, og omskrevet ganske mange ganger.

og da er det vel enda merkligere at folk mener dette er en bok vi burde leve etter?

om vi skulle følge guds vilje så skulle vi fulgt den opprinelige boken da? og hvorfor har kristene beholdt noe fra G-T mens andre ting er for "umoderne" til og kunne brukes i dagens samfund.

Skrevet

Vil bare fort kommentere det at GT egentlig ikke tilhører kristendommen, men at den er med i den kristne bibelen fordi man mente den profeterte Jesus og hans handlinger her på jord. Dermed er den kun relevant i så måte, men har egentlig ingenting med det kristne budskap å gjøre.

Skrevet
Vil bare fort kommentere det at GT egentlig ikke tilhører kristendommen, men at den er med i den kristne bibelen fordi man mente den profeterte Jesus og hans handlinger her på jord. Dermed er den kun relevant i så måte, men har egentlig ingenting med det kristne budskap å gjøre.

Dette er ikke helt korrekt. De ti bud finner du for eksempel bare i GT. Videre sa Jesus at han ikke var kommet for å oppheve loven, men for å fullføre den:

"Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.

Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.

Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket."

Mat.5:17-19

Skrevet

Det kan så være, men det står fremdeles ingenting om det kristne budskap i GT. Og ditt sitat er sannelig tatt fra NT er det ikke?

I og med at alt av historier og lover ble overført muntlig på den tiden så var det ikke nødvendig å nevne mer enn "loven" for at dem det gjaldt ville skjønne hva det var snakk om.

Men GT er fremdeles en del av jødedommen og ikke kristendommen siden det var jødenes hellige bok lenge før kristendommen fantes.

Skrevet
Det kan så være, men det står fremdeles ingenting om det kristne budskap i GT. Og ditt sitat er sannelig tatt fra NT er det ikke?

Jo, nettopp. Og hva sier sitatet? At man skal følge loven (GT). Hvordan kan du da si at GT ikke er del av Kristendommen, når NT ettertrykkelig sier at den er det?

I og med at alt av historier og lover ble overført muntlig på den tiden så var det ikke nødvendig å nevne mer enn "loven" for at dem det gjaldt ville skjønne hva det var snakk om.

Men GT er fremdeles en del av jødedommen og ikke kristendommen siden det var jødenes hellige bok lenge før kristendommen fantes.

Jesus kom da først og fremst for israelittenes skyld, sier han jo selv. Videre sier han at Skriftene er hans lov. Det er derfor GT er inkludert i Bibelen, ikke bare fordi man henviser til såkalte "profetier" i GT (som ofte ikke er profetier i det hele tatt, engang).

Skrevet
Ja, hva er det som gjør at for mange kristne (ja, det virker som om det er mange kristne) som er så ufattlig opptatte av homofili.

Hvorfor har man den trangen til å vrenge av seg hvor avskyelig man syns homoifli er. Hvorfor bruke energi på å tenke på det?

For å gå over til noe annet, er det slik at mange kristne tror at homofili er en selvvalgt legning? Noe man er for moro skyld? Er man av den oppfatningen at homofile kun tenker på sex og dunker i vei på soverommet 24/7?

Man blar opp i Bibelen og finner noen sitater der som skal være normen for hva som er rett og galt. Greit nok det. Men man må se litt på realitetene også. Hvorfor skulle det være galt å være homofil? Og dersom nå skulle være slik at Gud mener at det er galt, er det da ikke noe som er mellom Gud og den det gjelder?

Enig hvorfor bruke energi på å være negativ, kristendommen har mye positivt i seg også, men det blir overskygget av alt det gnålet om homofili og helvte og evig fortapelse osv

Skrevet
Jo, nettopp. Og hva sier sitatet? At man skal følge loven (GT). Hvordan kan du da si at GT ikke er del av Kristendommen, når NT ettertrykkelig sier at den er det?

Jesus kom da først og fremst for israelittenes skyld, sier han jo selv. Videre sier han at Skriftene er hans lov. Det er derfor GT er inkludert i Bibelen, ikke bare fordi man henviser til såkalte "profetier" i GT (som ofte ikke er profetier i det hele tatt, engang).

Enig i at GT er med i troen, i skriftene står det jo om Jesus, og jeg som tror finner skjulte åpenbaringer der, vil bare bringe det på det rene at det står at frelsen, tilgivelsen forandrer oss, vi skal ikke holde loven av egen kraft vi ha ny vin i gammel skinnsekk, ei heller gammel vin i ny skinnsekk.

Og for det tredje, så har ikke Gud noe imot homoer, loven er imot homoer, syndefallet bryter alle lover,

vi lever i 2008, mye blir akseptert, men for en undergang som ventes ved at vi mister den rene kjærligheten som jeg mener er utenomjordisk fordi syndefallet er her på jord, tror troens forandring har kraften, ikke vår egen kjærlighet,

jeg syns synd på ungene som skal vokse opp, selv er jeg blitt voksen og mener å leve i den siste tidsalder før en ny storforandring i regi av Gud Vår Skaper. Men til den inntil den tid håper jeg folk finner den fantastiske tilgivelsen i Jesus Kristus, så håpet blir gjenfødt i oss og fyller oss med kraft som om Gud er der selv og hjelper deg. Og for den som tror, så er Gud der.

Skrevet
Enig i at GT er med i troen, i skriftene står det jo om Jesus, og jeg som tror finner skjulte åpenbaringer der, vil bare bringe det på det rene at det står at frelsen, tilgivelsen forandrer oss, vi skal ikke holde loven av egen kraft vi ha ny vin i gammel skinnsekk, ei heller gammel vin i ny skinnsekk.

Og for det tredje, så har ikke Gud noe imot homoer, loven er imot homoer, syndefallet bryter alle lover,

vi lever i 2008, mye blir akseptert, men for en undergang som ventes ved at vi mister den rene kjærligheten som jeg mener er utenomjordisk fordi syndefallet er her på jord, tror troens forandring har kraften, ikke vår egen kjærlighet,

jeg syns synd på ungene som skal vokse opp, selv er jeg blitt voksen og mener å leve i den siste tidsalder før en ny storforandring i regi av Gud Vår Skaper. Men til den inntil den tid håper jeg folk finner den fantastiske tilgivelsen i Jesus Kristus, så håpet blir gjenfødt i oss og fyller oss med kraft som om Gud er der selv og hjelper deg. Og for den som tror, så er Gud der.

Men hvorfor er loven imot homoer? Ble ikke loven gitt Moses av Gud himself?

Skrevet

Legger ved denne for å vise hva forskningen sier i dag.

http://www.morfarbarn.no/sider/tekst.asp?side=19

Ellers synes jeg at det er underlig at de homofile er så ivrige etter å forkynne i kirker og bedehus, når de ikke tror på det som står i Bibelen.

Skrevet
Ellers synes jeg at det er underlig at de homofile er så ivrige etter å forkynne i kirker og bedehus, når de ikke tror på det som står i Bibelen.

Hvis det er NT de lever etter så er det vel ikke så rart allikevel. Jeg tror ikke Jesus fordømte noen. Og hans gud var jo en kjærlig og tilgivende gud, i motsetning til despoten fra GT. Når dere atpåtil insisterer på at gud og jesus er samme person, så må det jo være helt legitimt å være homofil og kristen.

Skrevet
Hvis det er NT de lever etter så er det vel ikke så rart allikevel. Jeg tror ikke Jesus fordømte noen. Og hans gud var jo en kjærlig og tilgivende gud, i motsetning til despoten fra GT. Når dere atpåtil insisterer på at gud og jesus er samme person, så må det jo være helt legitimt å være homofil og kristen.

Den siste setningen var litt vanskelig å forstå, siden både GT og NT omtaler homofili som synd. Selv om ikke ordet Syns er brukt, så er det ikke vanskelig å forstå dette.

Skrevet

Jeg kom over en vide på youtube som handler nettopp om homofili og den evolusjonære/genetiske siden ved saken. Videoen er laget av en kar som kaller seg for DonExodus2. Han er personlig kristen, og studerer biologi.

Interessant innslag. Forøvrig er det verdt å merke seg at homoseksualitet er svært så vanlig i dyreverdenen. Dersom det hadde vært sosiale/kognitive/psykologiske faktorer som hovedsaklig styrte homofili, så hadde det neppe vært så utbredt i dyreverdenen.

Anyway:

Skrevet

Jeg er så LEI av kristne som skal debattere homofili og fordømme det! Darn. Er så veldig mye fokus på forskjellige former for seksuell aktivitet (for vi må jo innse at det er den seksuelle siden ved homofili det egentlig koker ned til - "synden"), at jeg har mest lyst til å spy.

Kan vi ikke heller fokusere på noe viktig, da, i stedet for å kritisere at to mennesker elsker hverandre??? Hele NT, som definerer kristendommen, forteller om kjærlighet og ikkedom. Budskap: elsk, ikke døm. Jesus lot alle slags mennesker være nær ham, og han elsket de alle. Hvem er de kristnes forbilde? Jesus.

Fortell meg da hvordan vi kan rettferdiggjøre å dømme homofili?

Jeg har mange homofile venner. Og tro meg: jeg jubler over deres kjærlighet til hverandre. Vi skulle elsket mer og kranglet mindre. Homofili er kjærlighet som ikke skader noen. Hvordan kan vi da si at kjærligheten er gal, når den bare fører godt med seg?

Egentlig er hele homofilidebatten uinteressant. Den er interessant på den måten at det er viktig at vi anerkjenner alle mennesker som likeverdige, men det er også det hele. For vet dere hva? Det er meg revnende likegyldig hvem som elsker hverandre. Det finnes så UTROLIG mye annet som krever vår oppmerksomhet! Som bekjempelse av sult, barnedød, misbruk og mishandling osv.

Hvordan kan man sette av så mye energi og plass til å debattere hvem som skal få lov til å være glad i hverandre, når det er så mye vondt i verden som må bekjempes???

Jeg avslutter med en liten oppsummering av et par avsnitt i Johannse, kap. 8 (tror det er fra vers 14 og utover), der Jesus snakker med fariseere om dom. Han sier: Dere dømmer ut fra kjøtt og blod. Jeg dømmer ingen, og om jeg dømmer, så er det rettferdig, for det er med Far med min side. Før dette hadde han nettopp sagt "la den som aldri har syndet kastet den første steinen". Altså: Som menneske var Jesus for ufullkommen til å kunne si at noen tok feil. Som Gud var det noe annet. Det er viktig å understreke at han sa liknende i alle saker - alle er vi syndere (les: ufullkomne), vår oppgave er å elske, og så får Gud ta seg av resten.

Nei, jeg hadde mer på hjertet gitt (ikke engasjert, altså): De som sier at man ikke kan tolke bibelen "sånn som man vil", til dere vil jeg bare si: HVA HAR MAN DA GJORT HELE TIDEN? For å si det sånn: Ta den Gud som blir presentert i GT - han vil jeg ikke ha. I NT, derimot, er han kjempegrei. Er det da Gud som har endret seg, eller er det samfunnet (les: forfatterne)? Trodde Gud var fullkommen og ikke trengte endring, jeg ;)

Samfunnet endrer seg hele tiden. Det gjelder å følge med! Det gjelder å bruke hodet og hjertet, og slutte å se stygt på alle andre. Vi vil jo ha en bedre verden? Så la folk elske hverandre. Det blir ikke mye bedre enn det!

Der. Da hadde jeg fått litt ut. hehe

Skrevet (endret)

Til Sans.

Var det ikke en ide om du kikket litt på de forskjellege trådstarter om dette emnet. Kanskje du må lete lenge for å finne en kristen som har startet en tråd om dette temaet.

Dette bør være en forutsetning før du kommer med et slikt utbrudd.

Henvend deg heretter til trådstarterne, og ikke bebreid de som svarer dem.

Endret av KR-øst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...