Gjest Zia Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 (endret) Med jevne mellomrom dukker det opp innlegg hvor det snakkes om "normal mat" eller "vanlig mat". Det har alltid forundret meg veldig. For hva betyr det egentlig? Dessuten er det veldig ofte slik at den maten som betegnes som "normal" eller "vanlig" er mat som jeg anser for å være ganske uvanlig. Jeg lurer derfor på hva brukerne her legger i disse begrepene. Hvilke kriterier legger man til grunn for å betegne mat som "vanlig" eller "normal"? Endret 12. august 2008 av Zia
Gjest Magica de Spell Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 Finnes det "normal" mat? Blir litt som den tråden som var for en stund siden som gikk på hva som er normal livsstil. Nåvel, for meg er såkalt normal mat mat som gjør at jeg føler meg bra. Det betyr at maten/måltidet bør: - ha en bra balanse mellom proteiner, karbohydrater og fett - gi meg overskudd - smake naturlig, dvs være laget (mest mulig) fra bunnen av - være basert på gode råvarer - tirre smaksløkene og ha balanserte smaker
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 Brød med pålegg, spaghetti med kjøttsaus, kjøttkaker med poteter, joikakaker med poteter, kokt egg, yoghurt, frokostblanding med melk, pannekaker.. osv osv. Altså billige, lettvinte ting som en gjennomsnittlig, norsk familie spiser i løpet av uken. 'Vanlig' er vel og merke ikke ensbetydende med 'ideell'.
Gjest Bond Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 Tja jeg tror det har noe med at 'normal' mat er mer lettvint og gjerne noe foreldrene dine laget (dvs mer tradisjonell). Dilldall med masse forskjellige krydder og eksotiske ingredienser og det å lage mat fra bunn virker ganske avansert for en del mennesker. Det er da min oppfatning
Lise_ Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 Her ser jeg for meg en litt eldre person som har sagt: "åguri, så tynn du har blitt, du må spise mer normal mat enn alt dette moderne" Og da tenker jeg denne personen refererte til kjøttkaker fiskemiddag karbonader og egg pølser med bønner og ertestuing skiver med brunost og jordbærsyltetøy ikke pizza og hamburgere og taco og alt sånt "fancy" Men all mat er vel normal mat, men sånne typiske hverdagsmat for familier er vel kanskje noe litt mer normalt betegnet. Visst en familie til vanlig bare spiser tapas, taco, paella, pita, fahitas etc, hadde de nok spist normal mat, men denne familien er veldig moderne og "fancy" må jeg si.
Vera Vinge Skrevet 13. august 2008 #6 Skrevet 13. august 2008 Jeg tror mange tenker på litt nøytral mat som mange liker. Når jeg lager mat med folk som ikke er spesielt opptatt av mat, vil de gjerne kjøpe inn følgende til salat: isberg, agurk, tomater (de som ikke smaker så mye) og eventuelt noen maiskorn. Kjøttkaker, pølser og spaghetti med kjøttdeig og ferdigsaus. Mat jeg tenker ikke utfordrer ganen spesielt. Mat man kjøper når man ikke har tid eller lyst til å tenke så mye på hva man spiser. Og mat som ingen kan mislike. Som spises av de store, norske massene. Når det gjelder pris, er jeg ikke overbevist om at den såkalt "normale" maten alltid trenger å være så mye billigere enn ingredienser som oppfattes som noe mer spesielle.
Gjest Bellatrix Skrevet 13. august 2008 #7 Skrevet 13. august 2008 Med jevne mellomrom dukker det opp innlegg hvor det snakkes om "normal mat" eller "vanlig mat". Det har alltid forundret meg veldig. For hva betyr det egentlig? Dessuten er det veldig ofte slik at den maten som betegnes som "normal" eller "vanlig" er mat som jeg anser for å være ganske uvanlig. Jeg lurer derfor på hva brukerne her legger i disse begrepene. Hvilke kriterier legger man til grunn for å betegne mat som "vanlig" eller "normal"? Godt spørsmål. Det hender mannen min ber meg lage vanlig mat. Da vet jeg at han vil ha tradisjonsmat ala kjøttkaker eller lapskaus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå