Gå til innhold

Hvor dypt må et blomsterbed være?


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Vi bygger terrasse. Verdens største (nesten) faktisk!

Oppå terrassen skal jeg ha både store urner og kasser med blomster og trær. I tillegg skal jeg ha et lavt blomsterbed der. Men hvor mye jord må jeg ha i dybden for i få ett-årige blomster til å leve?

Tenker da på stemorsblomster og andre sommerblomster.

Bedet skal også brukes til å så frø i.

Holder det med 20 cm med jord? Eller vil røttene helst ha mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du kan få til 30 cm er det aller best, men 20 går også bra dersom det kun er ettårige blomster og ikke små busker eller større planter. Dersom du lager bedet dypt nok står du jo friere til å planter andre ting i det senere. Husk å sørge for god drenering, slik at vannet har et sted å renne og plantene ikke drukner dersom det er mye regn en periode. Du bør også ha et lag lecakuler, ca 7 cm tykkt, i bunnen av bedet for å få god drenering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

De 20 kommer selvsagt i tillegg til dreneringen.

Blir nok ikke mange cm med lecakuler, men vi skal få til et slags "avløp" i bunnen, slik at overføldig vann renner bort.

Dette bedet skal kun inneholde ett-årige planter og sånne småting. Vi skal ha en større kasse til større blomster og små trær. Et par steder er det også aktuelt å fjerne terrassegulvet, slik at vi får ålanter litt større trær.

Kunne ha gjort dette med blomsterbedet også, men akkurat der er terrassen 1 meter over bakken.

Takk for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Bare et tips: Erteblomster f.eks. vil gjerne ha 30 cm. Ellers går det sikkert bra med 20 cm. for mange av sommerblomstene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...