Gjest Fisona Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 Vet ikke om jeg skal le meg skakk eller legge meg ned og dø av skam, men de siste 6-8 ukene har jeg begynnt å prompe noe extremt mye. Alt ifra de sleipeste smygerene man kan tenke seg med påfølgende drepende gass til de største bombene man kan tenke seg med en enda verre lukt ( nesten ). Rødmer bare jeg skriver det ned. Har tenkt litt på hvorfor dette skjer, og har prøvd meg litt rundt matinntaket mitt, men finner ikke noe 2naturlig" forklaring på dette likevel. Er 36 år, lever rimelig sunt, og spiser ikke rare ting som skulle tilsi at hele innsiden av meg skulle eksplodere!! Kan noen forklare meg om hva årsaken til dette kan være, og evt. komme med råd til hvordan jeg kan bli kvitt dette?? Pliiiiiiis!!!
pittie Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 (endret) Quote: Luft i magen, eller flatulens, som det heter på fagspråket, er svært vanlig. Det kan selvsagt ligge medisinske forklaringer bak ekstra mye tarmgass, slik som gallestein og irritabel tarm. Men synderen er også ofte den maten du spiser, og måten du spiser den på! Disse mattypene er hyppige årsaker til luftplager: Melkeprodukter Laktose, som er en sukkertype som finnes i melkeprodukter, er en vanlig årsak til gass i tarmen. Prøv syrnede melkeprodukter som yoghurt og kulturmelk-produkter! De som reagerer på laktose, kan allikevel ofte tåle disse produktene. Enkelte grønnsaker Disse er spesielt notoriske: erter og bønner, kål, løk, rosenkål, brokkoli og blomkål. Fruktsukker Noen frukter (og juicer av disse) inneholder mye fruktsukker, og kan lage problemer for noen: Svisker, epler, rosiner, bananer. Overdrevet inntak av fiber Det kan være et forsøk verd å redusere inntaket av fiber (kornprodukter, frukt og grønnsaker) en tid, og så gradvis innføre det i kosten igjen for å se hvor mye fiber som er passe for deg. Sorbitol og mannitol Disse kunstige søtningsmidlene finnes i en rekke sukkerfrie produkter og kan gi gassdannelse.. Fettrik mat Fettrike kjøttmåltider, sauser og fritert mat kan forårsake gassproblemer. Kaffe og røyk Noen får mye luft i magen av kaffe og røyk. Reduser, eller forsøk uten og se om det hjelper! Kullsyreholdige drikkevarer. Prøv drikkevarer uten kullsyre dersom du er plaget med mye luft i magen. Generelle råd Det er ikke sikkert at du trenger å endre kostholdet ditt etter alle punktene ovenfor. En del endringer mot et sunnere kosthold kan med fordel gjøres, men prøv også å følge rådene under når du spiser: Spis langsomt, tygg sakte, svelg før du tar en ny munnfull på skjeen eller gaffelen. Når du spiser fort, svelger du gjerne mye luft samtidig. Unngå sugerør, da svelger du mye luft. Etter et større måltid føler mange behov for å legge seg nedpå litt eller ta en middagslur. Prøv å utsette det til du har vært litt i aktivitet. Dette får i gang tarm-motorikken og hjelper deg å forebygge gassdannelse. Og gassen som dannes, kommer raskere ut! Spis regelmessige måltider. Det å være skrubbsulten, for så å spise et stort måltid, danner ofte gass. Det finnes midler mot tarmgass å få kjøpt uten resept på apoteket, som kan prøves dersom du ikke kommer i mål med rådene ovenfor. Disse heter Ceolat (tyggetabletter), Minifom ( dråper og kapsler) og Siloxan (kapsler). Til slutt: Luftplager, rumling og ubehag i magen kan være symptomer på en rekke sykdommer i mage/tarm-systemet. Dersom du ikke blir bedre ved endringer i kosthold og livsstil, bør du oppsøke lege. Endret 12. august 2008 av pittie
LilleBille Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 Prøv å kutte ut karbohydrater som brød, poteter, ris og pasta. Vet om flere som har merket at det har blitt mye mindre promping når de ikke spiser det - men at luften kommer tilbake med en gang de begynner å spise det.. så det er kanskje verd et forsøk. - alternatvet er jo å ta en tur til legen å høre om det kan være noe medisinsk som er grunnen.
Gjest Peachbud Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 Jeg hadde samme problem. Det forsvant etter at jeg gikk over til laktoseredusert melk.
cypress Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 Vet ikke om jeg skal le meg skakk eller legge meg ned og dø av skam, men de siste 6-8 ukene har jeg begynnt å prompe noe extremt mye. Alt ifra de sleipeste smygerene man kan tenke seg med påfølgende drepende gass til de største bombene man kan tenke seg med en enda verre lukt ( nesten ). Rødmer bare jeg skriver det ned. Har tenkt litt på hvorfor dette skjer, og har prøvd meg litt rundt matinntaket mitt, men finner ikke noe 2naturlig" forklaring på dette likevel. Er 36 år, lever rimelig sunt, og spiser ikke rare ting som skulle tilsi at hele innsiden av meg skulle eksplodere!! Kan noen forklare meg om hva årsaken til dette kan være, og evt. komme med råd til hvordan jeg kan bli kvitt dette?? Pliiiiiiis!!! Herlig beskrivelse! Skjønner det ikke er noe morsomt å ha det sånn, men du vet, tiss, bæsj, promp er jo innmari gøyalt... huff... Håper noen av de gode rådene som har kommet her hjelper deg!!
Gjest Gjest_CHANELine_* Skrevet 12. august 2008 #6 Skrevet 12. august 2008 Sliter med akkurat det samme.Skikkelig pinlig.Det værste er at det begjynte ganske raskt etter at jeg la om livsstilen.Trening og et sunnere kosthold. Spiser mye mindre brød,poteter og melk.Men allikevel. Var til legen,men fikk bare til beskjed om at jeg ikke måtte spise rå grønnsaker. Synes det smaker bedre med rå,så jeg lar egentlig problemet skure og gå
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #7 Skrevet 12. august 2008 jeg kjenner meg igjen, og her har det vært så ille at jeg ikke har kunnet ta i mot besøk pga fjøslukta. nå er problemet løst. løsningen var rett og slett færre ingredienser til hvert måltid. nå ligger jeg vel på en 3-4 fjerter i døgnet, mot 40 i timen før. kødder ikke altså. det var skikkelig ille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå