Gå til innhold

hunder som ikke lenger vil være ute

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

jeg bor på gård og har 2 hunder. den ene hunden er vokst opp med å stå ute i bånd eller ute i hage alene der jeg har bodd. hun har vært ute i timesvis og kost seg alene. vi flyttet til gården i fjor, og hun ble fort vant til den store hagen vår her.

i fjor kjøpte vi også en ny valp. denne valpen er en hund som elsker å være ute. hun kunne vært ute i timesvis dersom bare vi andre også var ute. hun har vokst opp til å bli veldig uselvstendig, selv om jeg har prøvd å forhindre det :) i begynnelsen var de 2 masse ute i hagen, men i år har det plutselig blitt helt håpløst. de vil ikke være ute lenger! eller, dvs, valpen som nå har blitt unghund vil være ute hele tiden, men ikke alene. det resulterer i at hun maser om å komme ut i hagen sikkert 20 ganger i løpet av et døgn, men står bare i vinduet og piper når vi slipper henne ut. hun går ikke ned på gresset en gang! da tisser hun heller inne på gulvet liksom. den voksne har begynt å bare stå og skrike og hyle når hun blir sluppet ut. hun kan plutselig ikke være ute i 5 minutter en gang...

dersom vi har besøk av hunder som vil være ute, vil plutselig mine være ute også. da kan unghunden være ute i timesvis, og er den siste som vil inn.

jeg synes det er for gæærnt at 2 hunder som elsker å leke sammen og være ute, skal ligge inne å pese hele dagen når de har en stor fin, sval hage til disposisjon. jeg har også sett meg lei på maset deres, og begynt å sette de i hagen og ikke slippe de inn igjen etter 5 minutter som de vil. jeg har begynt å øke tiden de er ute hver dag, og på det meste nå hatt de ute i 1 time. de har da tilbragt 1 time med å se på døra og pipe.

for meg så virker det som de har kommet inn i en ond sirkel der de hele tiden ser an den andre. unghunden elsker å være ute, men når den voksne vil inn så vil hun inn også. selv om hun egentlig vil være ute. slipper jeg en av de ut sammen med en annen hund kan det nemlig gå en time uten at jeg hører noe fra de, og da tusler de rundt og koser seg i hagen. så dette begynner jeg å synes er tåpelig!!!

aldri mer 2 hunder sier jeg bare. de har jo blitt til en og samme personlighet, og har plutselig uselvstendig skrevet over hele seg. mine foreldre passet unghunden et par uker i sommer, og da var hun masse ute i hagen der hos dem - alene! min voksne hund var plutselig også litt ute alene her på gården.

åssen skal jeg løse dette da? de begynner å leke og herje inne flere ganger, og da slipper jeg de ut, men da slutter de å leke med en gang. grr!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...