Gå til innhold

Kosthold

Anbefalte innlegg

Gjest Lillevenn
Skrevet

Hei alle sammen, dette er mitt første innlegg på dette forumet, så nå er jeg spent å se hvor mange svar jeg får :)

Jeg er en aktiv, ung jente som er opptatt av å spiste sunt og riktig, men som ikke har så mye kunnskap om mat generelt. For eksempel så skjønner jeg meg absolutt ikke på kalorier, jeg vet ikke en gang hvordan man finner ut hvor mange kalorier det er i en spesiell matvare!

Jeg fører dagbok for hva jeg spiser og hvordan jeg trener, dette gjør jeg for å få en slags oversikt over hvor sunt jeg egentlig spiser. Jeg synes bare det er greit å ha en slik dagbok, jeg er ikke helt opphengt i det likevel, kan godt ta meg en kakebit en gang i blant;) (jeg elsker å bake) Men jeg synes at denne dagboken hjelper meg å ha oversikt over hvor ofte jeg kan ta meg et slikt kakestykke!

Jeg tenker at det kanskje er mange her inne som har bedre peiling enn meg på kosthold og trening, derfor ønsker jeg å legge inn et utkast av denne dagboken, på tre dager og så håper jeg at noen har lyst til å vurdere kostholdet og treningen min.

Jeg kan vel også legge til at jeg har en-to dager i uka med treningfri, da jeg bare triller tur med sønnen min eller tar meg en kort joggetur.

Her er utdraget fra dagboka mi:

søndag

Frokost:

2 brødskiver med italiensk leverpostei og agurk

1 kopp te med honning

Middag:

Fullkornspasta, stekte grønnsaker og skinke

Mellom måltidene:

1 banan

1 eple

1 Kiwi

1 Nektarin

Kveld:

1 porsjon havregryn med rosiner, melk og litt sukker.

1 kopp te med honning

Trening:

Hjemme, halvtime med styrke

Torsdag

Frokost:

1 sans yoghurt med eple, pære, rosiner og havregryn

2 knekkebrød med skinke, hvitost, agurk og paprika

Lunsj:

Cottage cheese med kiwi og solsikkefrød

Nesten en halv skive med leverpostei (rester fra sønnen min)

Middag:

Krepsekaler, eggenudler med diverse grønnsaker og cayennepepper

Kvelds:

3 knekkebrød med servelat, hvitost, agurk og paprika

Mellom måltidene:

1 eple

1 banan

1 lite glass biola

Trening:

55 minutter StepStyrke, sats

Lørdag:

Frokost:

3 knekkebrød med servelat, agurk og paprika

Lunsj:

1 eple og noen druer

Middag:

Roastbiff salat

Kvelds:

2 brødskiver med leverpostei og agurk

1 glass skummet melk

Mellom måltidene:

Druer

1 banan

1 kopp kaffe med 1 sukett

1 kopp te

Trening:

StramOppPuls, Sats 55 minutter

Dette ble kanskje litt langt, men håper at noen har tid og lyst til å lese og gi tilbakemelding:) Har flere spørsmål angående trening som jeg vil komme med etterhvert, hvis jeg finner ut at dette forumet passer for meg;)

Kan kanskje legge til at brødet jeg spiser baker jeg selv. Det er veldig fiberrikt, med solsikkefrød, gresskarkjerner, linfrød og rosiner. Forskjellige, grove meltyper.

Knekkebrødet jeg spiser er fra Wasa og heter Havre:) Så vet dere det:-P

Ok, nå er jeg spent;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det så bra ut jeg.

Jeg vet ikke om du har som mål å gå ned i vekt eller forbedre kondisjonen, men du trenger ikke telle kalorier, så ikke bekymre deg. ;)

Gjest Gjest_CHANELine_*
Skrevet

Vet ikke jeg,men jeg synes dette virker fryktelig lite.

Når det gjelder calorier,kan du skaffe deg en tabell.

Det står KCAL på det du skal se etter ikke KJ.

Du får vite nøyaktig hva du får i deg av calorier kun ved å veie maten.

Slitsomt i lengden.Jeg gjorde det lenge,men nå klarer jeg det mest på øyemål.

Gjest Lillevenn
Skrevet

Jeg har ikke som mål å gå ned i vekt, jeg er 165 cm og veier 43-45 kg! Det er jo i grunnen ganske lite, men jeg spiser meg mett, så jeg tror ikke det ligger der. Dessuten så ammer jeg enda litt, så det kan hende at jeg legger på meg igjen når jeg slutter med det:)

Målet mitt er å få mer muskler og overskudd. Jeg ønsker å leve sunt rett og slett:) Jeg synes egentlig at jeg er "passelig" slank som jeg er nå, men jeg ser jo at vekten er lav og ønsker derfor å få litt mer muskler på kroppen! Derfor trener jeg mye... Har vurdert å begynne med noen av disse protein-shakene, kjæresten min bruker sånne og han er Stor;-)

Takk for svar, i alle fall. Er det noen flere som har lyst til å dele sin mening med meg?:)

Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet

Jeg syntes det hørtes ut som du spiser alt for lite.Dessuten har man økt energibehov når man ammer og bør spise mer. Du har en bmi på 15,8, normalt bør bmi være mellom 20 og 25, men grensen for undervekt går ved 18,5. Du bør absolutt opp i vekt og derfor bør du spise mer.

Få i deg sunt fett, fet fisk, avocado, nøtter osv...når du er såpass undervektig så trenger du nok å legge på deg fett og, selv om muskler selvsagt er bra.

Du kan med fordel unngå lettprodukter!

Gjest Lillevenn
Skrevet
Jeg syntes det hørtes ut som du spiser alt for lite.Dessuten har man økt energibehov når man ammer og bør spise mer. Du har en bmi på 15,8, normalt bør bmi være mellom 20 og 25, men grensen for undervekt går ved 18,5. Du bør absolutt opp i vekt og derfor bør du spise mer.

Få i deg sunt fett, fet fisk, avocado, nøtter osv...når du er såpass undervektig så trenger du nok å legge på deg fett og, selv om muskler selvsagt er bra.

Du kan med fordel unngå lettprodukter!

Jeg er klar over at BMI'en min sier at jeg er undervektig, men BMI er jo bare et utganspunkt. Jeg har både lår, rumpe og pupper og ser slettes ikke undervektig ut:) Jeg tror nok at jeg spiser nok, for jeg går jo aldri sulten. Men jeg spiser mye nøtter som du råder meg til, selv om jeg vet at de er proppet med kalorier;) Jeg spiser også fisk ofte, kommer i fra en ekte "fiskebygd" og får ofte med meg fisk til byen;) Jeg tror absolutt ikke at jeg har for lav fettprosent, derfor satser jeg mye heller på å få bygd litt muskler, men det er ikke så lett!

Tusen takk for tilbakemelding, selv om jeg ikke er helt enig i det du sier:)

Skrevet

For å bygge muskler er du nødt til å innta mer kcal enn du forbrenner, ergo du må ligge i et kalorioverskudd å få i deg masse proteiner samt langsomme karbs. etter trening kjappe karbs (banan, rosiner, annet tørket frukt, bolle, loff o.l.) og proteiner.

Gjest Lillevenn
Skrevet
For å bygge muskler er du nødt til å innta mer kcal enn du forbrenner, ergo du må ligge i et kalorioverskudd å få i deg masse proteiner samt langsomme karbs. etter trening kjappe karbs (banan, rosiner, annet tørket frukt, bolle, loff o.l.) og proteiner.

Jeg spiser alltid godt før og etter trening:) Jeg har laget en ny tråd om akkurat dette med mat i forbindelse med trening... Kanskje du har noe fornuftig å svare meg der også? Jeg er ikke så god på slike ting, jeg:S

Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet
Jeg er klar over at BMI'en min sier at jeg er undervektig, men BMI er jo bare et utganspunkt. Jeg har både lår, rumpe og pupper og ser slettes ikke undervektig ut:) Jeg tror nok at jeg spiser nok, for jeg går jo aldri sulten. Men jeg spiser mye nøtter som du råder meg til, selv om jeg vet at de er proppet med kalorier;) Jeg spiser også fisk ofte, kommer i fra en ekte "fiskebygd" og får ofte med meg fisk til byen;) Jeg tror absolutt ikke at jeg har for lav fettprosent, derfor satser jeg mye heller på å få bygd litt muskler, men det er ikke så lett!

Tusen takk for tilbakemelding, selv om jeg ikke er helt enig i det du sier:)

Selvsagt er bmi bare et utgangspunkt, men når den varierer såpass mye fra normalen bør man undersøke litt nærmere tror jeg. At du ikke går sulten kan være fordi kroppen har vendt seg til en gitt mengde mat. Det er mange undervektige som føler seg "gode og mette" fordi de har vendt seg til å spise lite. Sier ikke at det er slik i ditt tilfelle, men det er mulig

Skrevet

Jeg synes det er så trist når folk henger seg opp i bmi. Jeg har også en bmi som tilsier at jeg er såkalt undervektig (og jeg er konstant sulten, og spiser konstant uten å gå opp et gram), men på den andre siden har jeg alltid vært lett. Hva så?

Bmi er ikke bare et utgangspunkt, men det er også et gjennomsnitt av den fulle variasjonen. Variasjonen er nødvendig for å skape gjennomsnittet. For alt vi vet, har ts svært lett benbygning. Dessuten er det mange som blir tynne under amming. Hva så?

Det er en lang, lang vei fra å være tynnere enn gjennomsnittet, og ha lav, eller veldig lav, bmi til å ha et patologisk problem. Det er så lett for lekfolk å slenge ut kommentarer om ditten og datten, uten å tenke over hvordan det føles for mottakeren. Et anonymt forum er ikke en unnskyldning for å la være å oppføre seg ordentlig.

Hadde jeg vært deg, ville jeg fått lagt opp et treningsprogram, spesielt designet for deg, på det treningssenteret du går på, og så ville jeg snakket med en autorisert ernæringsfysiolog ang de spsm du har i forbindelse med kosthold. Det er vel brukte penger.

Lykke til :)

p.s jeg mener ikke å henge ut noen av brukerne her med innlegget mitt, jeg mener bare at det kan være en svakhet å se seg blind på et mål som ikke gir et fullstendig bilde av situasjonen. Lav bmi er ikke automatisk det samme som spiseforstyrrelse. Ømtålelig tema, så jeg håper ikke jeg støter noen. Skulle jeg gjøre det, håper jeg du/dere er i stand til å se mine gode hensikter.

Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet
Jeg synes det er så trist når folk henger seg opp i bmi. Jeg har også en bmi som tilsier at jeg er såkalt undervektig (og jeg er konstant sulten, og spiser konstant uten å gå opp et gram), men på den andre siden har jeg alltid vært lett. Hva så?

Bmi er ikke bare et utgangspunkt, men det er også et gjennomsnitt av den fulle variasjonen. Variasjonen er nødvendig for å skape gjennomsnittet. For alt vi vet, har ts svært lett benbygning. Dessuten er det mange som blir tynne under amming. Hva så?

Det er en lang, lang vei fra å være tynnere enn gjennomsnittet, og ha lav, eller veldig lav, bmi til å ha et patologisk problem. Det er så lett for lekfolk å slenge ut kommentarer om ditten og datten, uten å tenke over hvordan det føles for mottakeren. Et anonymt forum er ikke en unnskyldning for å la være å oppføre seg ordentlig.

Hadde jeg vært deg, ville jeg fått lagt opp et treningsprogram, spesielt designet for deg, på det treningssenteret du går på, og så ville jeg snakket med en autorisert ernæringsfysiolog ang de spsm du har i forbindelse med kosthold. Det er vel brukte penger.

Lykke til :)

p.s jeg mener ikke å henge ut noen av brukerne her med innlegget mitt, jeg mener bare at det kan være en svakhet å se seg blind på et mål som ikke gir et fullstendig bilde av situasjonen. Lav bmi er ikke automatisk det samme som spiseforstyrrelse. Ømtålelig tema, så jeg håper ikke jeg støter noen. Skulle jeg gjøre det, håper jeg du/dere er i stand til å se mine gode hensikter.

Jeg er med på at bmi bare er et mulig utgangspunkt, _men_ når det er snakk om lav bmi i kombinasjon med lavt matinntak (som jeg mener det ser ut til å

være her) så er det nærliggende å tro at det kan være en sammenheng.

Man skal selvsagt ikke henge seg opp i bmi, men ikke forkaste det helt heller. Er tross alt gjort en del forskning på det feltet som støtter opp under begrepet.

Skrevet
Jeg er med på at bmi bare er et mulig utgangspunkt, _men_ når det er snakk om lav bmi i kombinasjon med lavt matinntak (som jeg mener det ser ut til å

være her) så er det nærliggende å tro at det kan være en sammenheng.

Man skal selvsagt ikke henge seg opp i bmi, men ikke forkaste det helt heller. Er tross alt gjort en del forskning på det feltet som støtter opp under begrepet.

Det er jeg helt enig med deg i! Jeg fikk bare inntrykk av, her, i dette tilfellet, at det lave matinntaket skyldes uvitenhet i forbindelse med kosthold, og ikke forstyrret spisemønster.

Skrevet

Benbyggning har veldig lite utslag på vekta.

Gjennomsnittelig vekt for skjelettet til en kvinne er ca. 2,5 kg.

Gjennomsnittelig vekt for skjelettet til en mann er ca. 3,5 kg

Her kan det være en variasjon på ca. 30% pluss, minus fra standardvekten.

Kilde. Så det er hvertfall ikke årsaken til at noen veier lite. At BMI ikke er noe å henge seg opp i er jeg enig i :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...